119 269 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag upprepar för tredje gången jag är på resa och stannar ibland tillMikael_L skrev:
Vi prövar igen
https://konsumentforum.ei.se/org/en...-reduktion-av-elnatsavgifter-for-smaska-iir6/
Gå sedan igenom frågor om solceller på konsumentforumet så har du bl.a. svaret på om jag har fler källor och inte bara en
Läs bla frågorna under rubriken”Effekttariffer för inmatad solel” där
Har du ett eget intresse för återkoppling om hur solceller fungerar och kundnöjdhet så kan även du söka själv som andra gör
Vill du inte veta så leta inte efter svaret
Jag upprepar
Under tiden kan du till alla de som läser tråden här berätta vad du tidigare svarat TS gällande hans frågeställning i denna tråd inklusive länkar.
När vi alla kunnat läsa detta så är jag möjligen lämpligare till
Redigerat:
Kikade på din länk, det var verkligen inte mycket, det som var där var gammalt och frågorna var inte kvalificerade, dvs frågeställaren har så låg förståelse att det blir inget av det.M Martin Lundmark skrev:Jag upprepar för tredje gången jag är på resa och stannar ibland till
Vi prövar igen
[länk]
Gå sedan igenom frågor om solceller på konsumentforumet så har du bl.a. svaret på om jag har fler källor och inte bara en
Läs bla frågorna under rubriken”Effekttariffer för inmatad solel” där
Har du ett eget intresse för återkoppling om hur solceller fungerar och kundnöjdhet så kan även du söka själv som andra gör
Vill du inte veta så leta inte efter svaret
Jag upprepar
Under tiden kan du till alla de som läser tråden här berätta vad du tidigare svarat TS gällande hans frågeställning i denna tråd inklusive länkar.
När vi alla kunnat läsa detta så är jag möjligen lämpligare till
OK, du klarade inte av att läsa några inlägg bakåt.M Martin Lundmark skrev:
Men OK, här har du en direktlänk till inlägget.
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-68#post-6298887
Nu kan väl du besvara mig vilka inlägg du har gjort i denna tråden som varit svar på TS fråga.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Jag landar nu kort hemma efter resan och innan jag åker vidare kan jag kort svara dig.
De inlägg som direkt varit adresserad till TS fråga i denna tråd,
är bland annat inlägg #110,
Inlägg #215,
inlägg #501,
Inlägg #905,
Inlägg #947,
Inlägg #970,
Inlägg #1 001,
inlägg #1 014
inlägg #1 047
Dessutom har jag, liksom du, skrivit ett antal inlägg här i ämnet (din andra länk fungerade inte)
I inlägg #965 skriver du; ” Lyssna inte på @Martin Lundmark , han är ute och cyklar, och ger dåliga och farliga råd, för den som är bekymrad över sin ekonomi.
Jag har i mina inlägg adresserad till TS i denna tråd, beklagat att TS känner sig lurad och samtidigt lyft fram det som Energimarknadsinspektionen (EI) skrivit på sin hemsida.
Detta, både för att försöka förklara för TS om delar av bakgrunden, till att han blivit missledd (och att han inte är ensam med sina bekymmer) men för att även hjälpa de som idag funderar på solceller.
Det som t.ex. står i deras konsumentforum. Här hittar vi deras konsumentforum
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/posts/mikroproduktion/
T.ex. ”Effekttariffer för inmatad solel”
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/effekttariffer-x81q/
”Sälja överskottsel från solpaneler”
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/salja-overskottsel-fran-solpaneler/
Eller rubriken ”Nu inför många elnätsföretag effektavgifter – det här behöver de förhålla sig till”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2...gifter---det-har-behover-de-forhalla-sig-till
Mikael_L Vi har ju väldigt lika synpunkter gällande ämnet,
Varför skriver du ”Lyssna inte på @Martin Lundmark"?
Kan du specificera för de som läser tråden här, vad jag skriver som är "dåliga och farliga råd"?
Stämmer inte det jag skriver bland annat med det som Energimarknadsinspektionen (EI) skrivit på sin hemsida?
Varför tar du inte upp för TS och övriga intresserade, det som bland annat står på EI konsumentforum i frågan?
Redigerat:
För att du driver agenda här.M Martin Lundmark skrev:
Du skriver inte för att hjälpa andra, du skriver för att du själv vill ha hjälp eller ökad kunskap.
Du skriver för att du vill att du vill att det ska bli på det sätt som du tycker det ska vara.
Mikael_LMikael_L skrev:
Det är inget svar på frågan, varför skriver du till de som läser på detta forum ” Lyssna inte på @Martin Lundmark , han är ute och cyklar, och ger dåliga och farliga råd, för den som är bekymrad över sin ekonomi.”
Du skriver; ” Du skriver för att du vill att du vill att det ska bli på det sätt som du tycker det ska vara.”
Förvirra inte de som läser tråden.
Jag hänvisar bland annat till Energimarknadsinspektionens hemsida, och det som står där, som belägg för det jag skriver’.
Vad är det för ”dåliga och farliga råd” jag ger?
Jag vidhåller att allt är acceptabelt om det bara tydligt hade skiljts från varandra, som vi varit inne på så blir det nu bara en feberdröm av blandade fakta, önskningar, farhågor, feltolkningar och förutsägelser, där alla ämnesområden blandas hej vilt till en utopisk och svavelosande framtid, det är väldigt negativt och det enda den arma medborgaren behöver göra är att avstå solceller, så kommer himmelriket återuppstå.Mikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag tycker inte att Martin ger dåliga råd här, tex #3. Det är bara bra med en mer heltäckande bild av hur man får ekonomi i olika lösningar. Denna häxjakt är osmaklig.
Men Daniel fick ju tråden att spåra ur redan i inlägg 6 nånting (raderat).... Kanske dags att stänga den.
Men Daniel fick ju tråden att spåra ur redan i inlägg 6 nånting (raderat).... Kanske dags att stänga den.
Jag kan hålla med men man kan också säga det omvända, så fort någon försöker dela något positivt råd så döms det ut i ganska hårda ordalag och oftast med väldig dominans. Ingen är felfri skulle jag nog säga.Bo.Siltberg skrev:
Jo, det var ju ett svar - det förstår du väl?M Martin Lundmark skrev:
Du driver agenda, du hjälper inte folk. Därför är det farligt att se det du skriver som råd och följa dem.
Visst, vissa passar det, andra inte.
Inlägg #3 var bra, det hade räckt med första meningen, men det mesta var bra.Bo.Siltberg skrev:
Dock lite olyckligt att Martin använde något konstigt egenpåhittat uttryck, och ännu mer olyckligt att Martin bestämde sig för att försvara detta, istället för att bara pudla lite lätt, säga att det var kanske ett olyckligt valt ord för att beskriva en helt annan sak.
För detta skapade ju sen i sin tur en väldig massa nya onödiga inlägg.
Sen är Martin i slutet av inlägg #3 lite ute i tassemarkerna med en massa lösa tyckanden som följer hans agenda naturligtvis, som alltså är övertolkningar, skrivet som fakta fast det är Martins egna löst tyckande osv.
Detta skulle jag dock lätt kunnat överse med, för jag är absolut inte helt utan skuld själv, den nivån som vi nådde här skulle jag aldrig ha börjat diskutera mot, det är nu bara ett konstaterande att redan i detta annars rätt bra inlägget så finns det antydan till Martins agendadrivande.
Ja, lite typ så.D djac skrev:Jag vidhåller att allt är acceptabelt om det bara tydligt hade skiljts från varandra, som vi varit inne på så blir det nu bara en feberdröm av blandade fakta, önskningar, farhågor, feltolkningar och förutsägelser, där alla ämnesområden blandas hej vilt till en utopisk och svavelosande framtid, det är väldigt negativt och det enda den arma medborgaren behöver göra är att avstå solceller, så kommer himmelriket återuppstå.
Om jag hade din skrivandes konst hade kanske jag skrivit det där först.
Men Martin ger inte alls endast dåliga råd, och driver inte heller agenda i alla ämnen.
Det ska jag väl ge han.
Sen finns det förstås också en stor kunskap, det är jag också säker på.
Så det finns absolut skäl till att jag aldrig har lagt in Martin på min (korta) ignore-lista, ty det finns även lite guld bland all aska.
Det ska jag väl ge han.
Sen finns det förstås också en stor kunskap, det är jag också säker på.
Så det finns absolut skäl till att jag aldrig har lagt in Martin på min (korta) ignore-lista, ty det finns även lite guld bland all aska.
Jag antar att du menar det härM Martin Lundmark skrev:
https://ei.se/konsument/anvand-el-smartare/bli-en-smart-elanvandare---se-filmen