119 269 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
99.9% gissningar men alla ska gå in, till punkt och pricka, det låter för bra för att vara sant i mina öron!Mikael_L skrev:
All förändringar ska dessutom vara drakoniska och gå emot mikroproducenter, man kan ana ett korståg.
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Mikael_L skrev:
Återigen.M Martin Lundmark skrev:
Var detta den enda "källa" du hade till att många känner sig lurade?
HejMikael_L skrev:
Inte alls
Jag är på resa och kör bla bil idag
Förutom dem jag blivit kontaktade av så finns tidningsartiklar och flera inlägg här på byggahus där även många är tveksamma till lönsamheten som beskrivs även innan 60 öringen försvinner
Se bla första och senare inlägg här
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-vill-nagon-ha-solceller-annat-aen-om-man-aer-lanefri.486873/post-5216387
Du borde väl ange lite källor, och hur du fått fram att tolka ditt resultat som att "Redan idag känner ju sig många lurade på sina satsningar"
Du är ju annars noga med detta, ja särskilt att andra ska redovisa länkar och material.
Du är ju annars noga med detta, ja särskilt att andra ska redovisa länkar och material.
Jag tycker inte detta är förvånande alls, det är en relativt ny produkt med stor villhöver-faktor, en del överdriver sitt behov och bygger upp orealistiska förväntningar, säkert kombinerat med ovana säljare i vissa fall, det är en helt normal early adopter-fas.M Martin Lundmark skrev:Hej
Inte alls
Jag är på resa och kör bla bil idag
Förutom dem jag blivit kontaktade av så finns tidningsartiklar och flera inlägg här på byggahus där även många är tveksamma till lönsamheten som beskrivs även innan 60 öringen försvinner
Se bla första och senare inlägg här
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-vill-nagon-ha-solceller-annat-aen-om-man-aer-lanefri.486873/post-5216387
Att 60-öringen försvinner är ju egentligen helt galet och borde skapa större reaktioner, jag gissar att många fortfarande har missat det. Denna skatteväxling kom till politiskt och försvinner politiskt, förmodligen för att finansiera satsningen på det fossila. Det borde all tycka är dåligt.
Hur som helst, har man köpt på rätt premisser så står och faller det inte med denna ändå men visst är det tråkigt med svek och ökade CO2-utsläpp.
Jag kör bil just nu Sitter och väntat på min turMikael_L skrev:
Se tex
https://konsumentforum.ei.se/org/en...-reduktion-av-elnatsavgifter-for-smaska-iir6/
Gå igenom frågor angående solceller på de frågaesidorna
Från solenerginyheteter.se
”Allt fler husägare känner sig lurade av solcellsföretagen, under 2022 ökade antalet anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden med 840 procent jämfört med året innan. Vanliga klagomål är förseningar och att anläggningen inte levererar det som utlovats. Men när det kommer till takets kvalitet har solcellsinstallatören inget ansvar.”
Under tiden kan du till alla som läser tråden här besätta vad du svarat TS gällande hans frågeställning inklusive länkar
Redigerat:
Svårt med procent när det är små tal men det jag reagerar på är det lite svepande "inte levererar vad som utlovats", något som jag aldrig sett tas upp tidigare, tvärtom verkar prognoserna från installatörerna, som ju använder standardiserade program för detta, vara genomgående korrekta, dvs vad levererar anläggningen?M Martin Lundmark skrev:Jag kör bil just nu Sitter och väntat på min tur
Från solenerginyheteter.se
”Allt fler husägare känner sig lurade av solcellsföretagen, under 2022 ökade antalet anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden med 840 procent jämfört med året innan. Vanliga klagomål är förseningar och att anläggningen inte levererar det som utlovats. Men när det kommer till takets kvalitet har solcellsinstallatören inget ansvar.”
Under tiden kan du till alla som läser tråden här besätta vad du svarat TS gällande hans frågeställning inklusive länkar
Låter mycket märkligt, kanske taget ur sitt sammanhang?
Förseningar, ja, jo, visst, men känns inte helt knutet till solcellstekniken, ett tag var det O'Boy som var borta från hyllorna..
OK, nu gjorde du DET IGEN, du slirar som vanligt iväg, och hoppas att ingen ser det eller orkar bry sig.
Så nu måste vi gå tillbaka till ursprungsinlägget, därifrån det kommer den frågan jag ställde dig.
Det är i alla fall väldigt tydligt att du Martin menar att denna missnöjdhet har med att 60-öringen kommer att försvinna.
Och sen kommer detta ... men hallå ...
Tvärtom, 2022 var året då alla solcellsägare jublade pga en enormt goda ersättningen som deras anläggningar gav.
De där klagomålen slår jag vad om i huvudsak gällde att företagen inte höll tiderna de lovat, att folk, som av naturliga skäl, hade bråttom, fick vänta längre än utlovat.
Samt då förstås även att någon som blivit utlovad typ 11kW bara fick 10,5 kW osv.
Så nu måste vi gå tillbaka till ursprungsinlägget, därifrån det kommer den frågan jag ställde dig.
Och egentligen ska vi nog backa tillbaka till inlägget innan detta också.M Martin Lundmark skrev:
Det är i alla fall väldigt tydligt att du Martin menar att denna missnöjdhet har med att 60-öringen kommer att försvinna.
Och sen kommer detta ... men hallå ...
Som du (antar jag) och alla andra kan se så gäller det här år 2022, så det har absolut inget med minskande intäkter.M Martin Lundmark skrev:Från solenerginyheteter.se
Tvärtom, 2022 var året då alla solcellsägare jublade pga en enormt goda ersättningen som deras anläggningar gav.
De där klagomålen slår jag vad om i huvudsak gällde att företagen inte höll tiderna de lovat, att folk, som av naturliga skäl, hade bråttom, fick vänta längre än utlovat.
Samt då förstås även att någon som blivit utlovad typ 11kW bara fick 10,5 kW osv.
Tänk så jäkla mycket jobb jag har att hålla på och skriva, och andra får att läsa, bara för du Martin är så våldsamt ovarsam med sanningen, du bara håller på och slirar och driver dina agendor.
T.ex detta sista måste du ju rimligen själv insett att det var fel, att det inte stämde och gällde med det som du på något sätt ville bevisa.
Kan du inte bara pudla på denna punkten, så kanske vi kan gå vidare.
Det är inte hela världen att man har fel ibland, ibland är det modigare och finare att ta det som en man, och sen gå vidare.
T.ex detta sista måste du ju rimligen själv insett att det var fel, att det inte stämde och gällde med det som du på något sätt ville bevisa.
Kan du inte bara pudla på denna punkten, så kanske vi kan gå vidare.
Det är inte hela världen att man har fel ibland, ibland är det modigare och finare att ta det som en man, och sen gå vidare.