Mikael_L
Martin.
Jag blev lite nyfiken på vad jag själv skrivit om solceller, och nu när jag hållit på och sökt i gamla inlägg så slås jag av att jag lite generellt skriver mer negativt än positivt, men jag hittar både och, några exempel:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ggning-eller-inte.479087/page-14#post-5090169
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-precis-startat.505126/page-286#post-5764057
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-precis-startat.505126/page-228#post-5726416
https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-loensamt.290704/page-6#post-2661838
https://www.byggahus.se/forum/threa...ggning-eller-inte.479087/page-17#post-5092090

Detta tyder på att man inte driver en agenda, utan man anstränger sig för att visa båda sidor av myntet, att man drar fram både fördelar och nackdelar.
(Jag har skrivit oerhört mycket mer om solceller, detta var bara ett litet utsnitt för att visa hur varierat jag formulerar mig).

Nu känner jag mig lite nyfiken på ifall du Martin någonsin har skrivit något alls positivt om solceller, att någon borde fundera på det, eller att det kan vara vettigt.

Att man är ensidig i sin åsikt behöver inte betyda att man driver en agenda, jag är väldigt ensidig i min åsikt att 1+3 är lika med 4, och känner inte att det är agenda-drivet.

Men om det är ett mer luddigt område, med många gråskalor, samt att det finns många som berättar att det funkar bra, blir vinst osv, då blir det snabbt svårare att tro att den ensidiga budskapet inte är agendadrivet (eller okunskap då förstås).

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det du missar att priset i SE4 och till stor del i SE3 sätts i våra södra grannländer, dvs Danmark, Tyskland, Polen och Litauen.
Så det spelar extremt liten roll hur Svensk kraftproduktion är, och vilka kraftslag.

Det du/vi ser som utbudsinducerat lågt pris är den stora mängden solkraft i Nederländerna, Belgien och Tyskland, inte Sverige.
Visst har våra grannländer påverkan, men ibland tycker jag att det nästan blir lite väl förenklat att skylla allt på "Tyskland och Nederländerna". Det är ändå ett gemensamt elnät där svensk produktion och efterfrågan också spelar roll särskilt i SE3 och SE4 när det uppstår flaskhalsar. Dessutom även om solkraft i Tyskland är stor, så är det inte alltid den räcker till att förklara hela prisbilden.

Det vore intressant att se mer transparens i exakt hur spotpriset sätts timme för timme inte bara teorin om marginalprissättning, utan vilka faktorer som faktiskt vägts in just den timmen. Ibland känns det som att man mest får höra "det är marknaden" utan att man får tillgång till själva mekaniken

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Krilleman
Har sanningen om elavbrottet i Spanien/Portugal/Frankrike diskuterats?
För rapporterna därifrån lyser med sin frånvaro.

Även fast jag kan ha mina åsikter... 🙄
Enkom volatil intermittent kraft är aldrig bra enligt min mening.

Tung stabil planerbar baskraft är ett måste för att trygga elförsörjningen över årets alla timmar.

Inte minst för industrin i Swea Rike.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

Tung stabil planerbar baskraft är ett måste för att trygga elförsörjningen över årets alla timmar.

Det låter som att du menar att avbrottet orsakades av sol eller vind finns det något som stödjer det i detta fall? Många systemavbrott i Europa de senaste åren har snarare kopplats till stamnätproblem, frekvensreglering eller distributionsfel

Krilleman Krilleman skrev:

Länk till info om den officiella förklaringen här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-av-spanien-och-portugal.548822/post-6268443

Rapporten skall enligt uppgift ha fått kritik, men jag har ingen info eller länkar.

/Höghus

Ovdimus Ovdimus skrev:
Visst har våra grannländer påverkan, men ibland tycker jag att det nästan blir lite väl förenklat att skylla allt på "Tyskland och Nederländerna". Det är ändå ett gemensamt elnät där svensk produktion och efterfrågan också spelar roll särskilt i SE3 och SE4 när det uppstår flaskhalsar. Dessutom även om solkraft i Tyskland är stor, så är det inte alltid den räcker till att förklara hela prisbilden.

Det vore intressant att se mer transparens i exakt hur spotpriset sätts timme för timme inte bara teorin om marginalprissättning, utan vilka faktorer som faktiskt vägts in just den timmen. Ibland känns det som att man mest får höra "det är marknaden" utan att man får tillgång till själva mekaniken
Här spotpris 2./3. Aug. Vid midnatt ändrade sig priset rätt så markant. Förklaringen för det tror jag inte är att vädret förväntades att ändrade sig, eller att beteendet av el konsumenter förväntades att ändra sig. För mig är förklaringen, att det är helt enkelt en ny dag.

Det skulle betyda, att det är beteendet av det personer som lägger bud på spotmarknaden påverkar priset.

Graf över spotpris på el den 2 augusti 2025 mellan kl 00 och 24, med högsta pris på 120 öre/kWh och nuvarande pris 99,52 öre/kWh kl 18-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnus E K
Priset sätts ju för 24 timmar åt gången så ganska naturligt att det i genomsnitt blir ett större hopp i priset när de två intilliggande timmarna (dvs 23-24 resp. 00-01) inte fått sina priser satta samtidigt. Detta kommer troligen synas ännu tydligare sen när det blir 96 kvartar istället.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Priset sätts ju för 24 timmar åt gången så ganska naturligt att det i genomsnitt blir ett större hopp i priset när de två intilliggande timmarna (dvs 23-24 resp. 00-01) inte fått sina priser satta samtidigt.
Priset sätts från kl 13 till kl 13 nästa dag.

Det är ju redan 15min priser.

Redigerat:
  • Haha
Zodde
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ju nyare prognoser till grund för priserna kl 00-01 än de som satts ett dygn innan.
Så hoppen i pris som man rätt ofta kan se vid midnatt beror troligen på att det priset satts med vind, temp och förbrukningsprognoser som bara är 13 timmar före, medan priset som sätts för kl23-24 baseras på prognoser 37 timmar före.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
H he-peter skrev:
Priset sätts från kl 13 till kl 13 nästa dag.

Det är ju redan 15min priser.
Nej nej, priserna sätts strax före kl 13 men gäller för nästkommande dygn (CET, ej UTC). Och kvartspriser har inte införts än för dagen före-marknaden, kommer i oktober.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sedär, då var det inte bara jag som är galen ... :D

Att investera i solceller nu när 60-öringen försvinner ...
[länk]

Men jag tror att det ändå kommer fixa sig, framförallt ska jag ladda elbilen så mycket som möjligt utan energiskatt, moms och sånt. Kan bli upp till en femtiolapp per laddning, även dagar då elen är så gott som gratis.
Precis nu, när elpriset är hela 1,96 kr/h och solen fortfarande lyser en del, så känns det surt att jag har träd som skuggar panelerna såhär på kvällen i det låga solljuset.
Så nu producerar de endast 250W 😢

• Ledsen
djac
  • Laddar…
Augusti har varit hyfsat bra. Anläggningens inkomster täcker månadens kostnader och om inget galet händer även September månadens el kostnader. (inkl elhandel, överföringsavgift, energiskatt och abonnemang)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Excel
S solhej skrev:
Det bästa är nog att använda elen själv istället för att sälja.
Borde det inte vara bättre med mindre anläggningar?

För min egen skull så används 75% av min årsförbrukning under 6 månader mellan oktober - april, endast 25% av min förbrukas under sommarmånaderna när solceller producerar.
Om min årsförbrukning är exempelvis 10.000kwh betyder det att jag behöver 2.500kwh på sommaren, maj - sept.
Är det inte bättre att bygga 2.5kW anläggning då? (vad jag har kunnat läsa på så är 1 kW anläggning ungefär 1 kwh/år beroende på givetvis).
Man borde då kunna få en högre nyttjandegrad själv och sälja mindre, speciellt om man kompletterar med batteri.
Borde bli bra mycket billigare i inköp dessutom.
Jag är tveksam till att hålla med. En större anläggning producerar mer under vår och höst, och den ger effekt även vid mulet väder. Marginalkostnaden för att lägga till några extra paneler är dessutom liten. Öst/väst-orientering är nyckeln här.

En liten anläggning producerar mest på sommaren, vilket är meningslöst eftersom elen då ofta är gratis och egen användning minimal.

Batterier är jag tveksam till. Modernare batterier kommer sannolikt framöver, och priset lär stabiliseras allteftersom utbyggnaden sker. Batterier innebär också förluster. Det är bättre att sälja eller skänka bort ett eventuellt överskott under sommaren.

Med det sagt: solceller kan inte ses som en lönsam investering, oavsett storlek. Det är bortkastade pengar. Fördelen med en liten anläggning är bara att det är mindre bortkastade pengar.

Sammanfattat: Köp inte solceller eller batterier.

S
Excel Excel skrev:
Jag är tveksam till att hålla med. En större anläggning producerar mer under vår och höst, och den ger effekt även vid mulet väder. Marginalkostnaden för att lägga till några extra paneler är dessutom liten. Öst/väst-orientering är nyckeln här.

En liten anläggning producerar mest på sommaren, vilket är meningslöst eftersom elen då ofta är gratis och egen användning minimal.

Batterier är jag tveksam till. Modernare batterier kommer sannolikt framöver, och priset lär stabiliseras allteftersom utbyggnaden sker. Batterier innebär också förluster. Det är bättre att sälja eller skänka bort ett eventuellt överskott under sommaren.

Med det sagt: solceller kan inte ses som en lönsam investering, oavsett storlek. Det är bortkastade pengar. Fördelen med en liten anläggning är bara att det är mindre bortkastade pengar.

Sammanfattat: Köp inte solceller eller batterier.
Förklara gärna följande:
*En liten anläggning producerar mest på sommaren, ( vilket är meningslöst eftersom elen är gratis då)
*En större anläggning producerar mer under vår och höst, (och den ger effekt vid mulet väder)

*Sammanfattat: Köp inte solceller eller batterier.

Du har säkert en logisk och bra förklaring. 🤔Tex att en stor anläggning troligen har solceller riktade åt fler håll. Jag tror som du att batterier kan funka om dom moderniseras. AI i växelriktare verkar vara nödvändigt. (vilka har det?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.