K Karl Heinz skrev:
En aning har jag nog för 250 000kr och uppåt verkar det ju kosta om du ska ha ftx med? Det går ganska många år med lite elspets kallaste veckan på året innan det går jämnt ut.
Jag betalade 170 kkr för konvertering från flvp till bvp+ftx i Sthlm med borrhål och allt, och halverade elräkningen.
 
Skillnaden vid nybygge är mindre mellan bvp+ftx vs flvp, tillkommer borrhål 50 kkr och ftx aggregat 30 kkr jämfört med flvp, denna "lilla" extrakostnader ger lägre driftkostnader och högre fastighetsvärde och är driftsäkrare över längre tid.
 
S steffo_b skrev:
Det gäller inte alla FTX. Det gäller bara de som har roterande värmeväxlare med hygroskopiskt material i stort sett.
I övriga fall så sker ingen återvinning av fukten.
Värt att tänka på är att om man har en som återvinner fukten i ett äldre hus där fuktspärren kanske inte är "top notch" så det kan läcka fuktig luft ut i fasaden så är det viktigt att se till så att man får ett svagt undertryck i huset så man inte trycker ut den lite fuktigare luften i väggarna eller taket för då riskerar man problem med att den kondenserar och skapar grogrund för mögel.
Det finns korsflödes ftx med fuktåtervinning via speciella värmeväxlare gjorda i material som släpper igenom fukt. Installerade en sådan 2020 och det fungerar bra utan kondens vatten. Mindre rörliga delar som kan gå sönder men en något lägre återvinning.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Jag betalade 170 kkr för konvertering från flvp till bvp+ftx i Sthlm med borrhål och allt, och halverade elräkningen.
Hur fasen lyckades du få det så billigt? Det kostade oss över 400kkr, och då gjorde jag ftx-installationen själv. Bara bergvärmepumpen går ju på över 100k, och ftx-aggregatet 25k.
 
lutorm lutorm skrev:
Hur fasen lyckades du få det så billigt? Det kostade oss över 400kkr, och då gjorde jag ftx-installationen själv. Bara bergvärmepumpen går ju på över 100k, och ftx-aggregatet 25k.
Kostnad för BVP kan man nog shoppa runt en del för att få ned priset, vi betalade 69 000 för pump 8kW, 50 000 för borrning 200m, 20 000 för installation och 30 000 för FTX aggregat korsflöde som monterades själv. Alla tjänsterna beställda separat från bästa leverantören. Sammanlagt 170 000 kr,
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Jag betalade 170 kkr för konvertering från flvp till bvp+ftx i Sthlm med borrhål och allt, och halverade elräkningen.
Jo tjena, nåt år före pandemin. Välkommen till inflationen. Gör om samma sak idag, aldrig att det går under 250, och i stockholm över 300 antagligen
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Jo tjena, nåt år före pandemin. Välkommen till inflationen. Gör om samma sak idag, aldrig att det går under 250, och i stockholm över 300 antagligen
Bvp har gått upp sedan jag köpte 2020, Daikin Geo 3 8kW kostar idag ca 83 kkr jämfört med 69 kkr. Men övriga kostnader bör man klara på samma. Så under 200 kkr för bvp+ftx om man jobbar på vilka leverantörer man väljer och gör en del jobb själv och projektledar själv. Jag bor i Sthlm, detta är lokala priser.
 
S steffo_b skrev:
Det beror ju på vilka prioriteringar du har. Är det något som funkar för dig så är det ju toppen.
Det man ska tänka på är att du jämför äpplen och päron.
Om man ska göra en vettig jämförelse.

Två sumo Z50 kostar 30 000 plus installation per styck. Det blir 60 000 plus installationskostnader. Låt säga att dom tar 10 000 för att installera och leverera dom.
LLVP har en förväntad livslängd på 10 år. Efter 10 år så måste dom bytas för lika mycket pengar till.
Total installationskostnad för 20 är blir då 140 000 kr för två värmepumpar.

Då värmer dom inget varmvatten och dom ger rätt dålig COP vid -25 men dom klarar fortfarande av att mata ut upp till 6 kW styck om dom går för fullt. SCOP kallt klimat är 3,5

Jämför det med en BVP på 12 kW. Total kostnad inklusive installation 250 000. 270 000 om man gör hålet 70 meter djupare (250 meter) som jag gjorde.
Förväntad livslängd är ca 20 år.
Den gör varmvatten. SCOP oavsett klimat enligt spec 5,7.

Du gör alltså jämförelsen att du kan spara ca 110 000 (om man tittar på 20 års sikt) på installationskostnader på bekostnad av att du får göra varmvatten med vanlig varmvattenberedare istället samt att du får ett SCOP på 3,5 istället för 5,7.

Kollar man på varmvatten som en LLVP inte kan göra så ger det för oss 150 kWh i månaden som vi sparar jämfört med att ha en vanlig beredare.
Även om du bor i norra sverige där elen är billig så är nätavgifter och skatter nästan 1 kr/kWh. Dvs det är minimum 150 kr/månad som man sparar på BVP i bara varmvatten (Om man är två personer som är relativt sparsamma med vatten). Det är inte mycket pengar men ändå och det är räknat på att elen är gratis vilket den inte är. I praktiken blir det minst 200 i månaden man sparar på det. Vilket blir ca 2400 om året. Eller nästan 50 000 utslaget över 50 år bara för varmvattnet. Halva skillnaden igentjänad.

Tittar man på uppvärmningen så kan vi räkna på ett nytt välisolerat hus och vara lite extra snälla. Vi kan säga att huset bara behöver 10 000 kWh tillförd värme för att hålla tempen.
Ska du producera det med COP på 3,5 så kräver det knappt 3000 kWh.
Producerar du det med ett COP på 5,7 så kräver det 1700 kWh.
Det är 1300 kWh om året som skiljer. Men det är förbrukning som mestadels sker under vintern när elen är som dyrast så det blir troligen ca 2000 kr om året i besparing där.
Andra halvan av skillnaden igentjänad.

Dvs uppvärmningskostnaden blir avsevärt högre med LLVP än med BVP. Skillnaden är såpass att över 20 år så har BVP sparat in sig. jämfört även den bästa av LLVP.
Skillnaden är att när du sedan behöver byta BVP så har du redan hålet och behöver bara byta själva pumpen.

Obs att jag då räknat väldigt snällt plus att jag inte tagit hänsyn till att om du har fler än två rum så kommer LLVP inte att kunna värma upp överallt. Har du ett hus med kök, badrum, vardagsrum och två sovrum (litet hus jag vet)
så får du välja om du vill ha kallt i sovrummen eller köket.
Om du inte ska toppa upp med elradiator vilket nog nästan är nödvändigt om vi pratar om norra Sverige.

Med BVP får du värme i alla rum. Det får du inte med LLVP om du inte köper flera och då blir det dyrare.
Hej
Jag håller med
Man bör även ta med effektavgifterna som innebär att man bör ha system där värmeproduktion avstannar när varmvattnet produceras många har bekymmer men effekttopparna då

Har man bergvärme som klarar uppvärmning i alla bostadens rum e så slipper man även extra effekttoppar från tex elelement när det är kallt

Jag har bergvärme där inget eldröd av tex elelement behövs ens vid drygt 30 minusgrader i flera dagar
 
Redigerat:
PFO PFO skrev:
Kostnad för BVP kan man nog shoppa runt en del för att få ned priset, vi betalade 69 000 för pump 8kW, 50 000 för borrning 200m, 20 000 för installation och 30 000 för FTX aggregat korsflöde som monterades själv. Alla tjänsterna beställda separat från bästa leverantören. Sammanlagt 170 000 kr,
Ja jag har större pump och djupare borrhål, kulvert till garaget, och frikyla, men det där var ända riktigt bra pris tycker jag. Hade du redan tilluftskanaler etc dragna för FTXen? Förutom själva aggregatet så gick det minst lika mycket pengar i kanaldelar, ljuddämpare, kondensisolering plus alla koppardelar, ventiler och vattenbatteri till frikylan för mig.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Ja jag har större pump och djupare borrhål, kulvert till garaget, och frikyla, men det där var ända riktigt bra pris tycker jag. Hade du redan tilluftskanaler etc dragna för FTXen? Förutom själva aggregatet så gick det minst lika mycket pengar i kanaldelar, ljuddämpare, kondensisolering plus alla koppardelar, ventiler och vattenbatteri till frikylan för mig.
Jag drog nya tilluftkanaler på vinden och återanvänder ett av rören från flvp från vind till källare till tilluft. Så det blev lite arbete som jag gjorde själv.
 
lutorm lutorm skrev:
Ja jag har större pump och djupare borrhål, kulvert till garaget, och frikyla, men det där var ända riktigt bra pris tycker jag. Hade du redan tilluftskanaler etc dragna för FTXen? Förutom själva aggregatet så gick det minst lika mycket pengar i kanaldelar, ljuddämpare, kondensisolering plus alla koppardelar, ventiler och vattenbatteri till frikylan för mig.
Jag kör golvkyla på sommaren via bvp och danfoss golvreglering för värme och kyla som tar hänsyn till daggpunkt så jag inte får fukt i bjälklag. Blir I princip samma som frikyla. Jag byggde med ett koppel på brine röret för en frikyla lösning med luftkonvektor, men det fungerade så bra med golvkyla så det blev ingen konvektor.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
PFO PFO skrev:
Bvp har gått upp sedan jag köpte 2020, Daikin Geo 3 8kW kostar idag ca 83 kkr jämfört med 69 kkr. Men övriga kostnader bör man klara på samma. Så under 200 kkr för bvp+ftx om man jobbar på vilka leverantörer man väljer och gör en del jobb själv och projektledar själv. Jag bor i Sthlm, detta är lokala priser.
Skämtar du!? Hantverkarpriser har verkligen skjutit i höjden mot priserna för sex år sedan!
 
PFO PFO skrev:
Jag kör golvkyla på sommaren via bvp och danfoss golvreglering för värme och kyla som tar hänsyn till daggpunkt så jag inte får fukt i bjälklag. Blir I princip samma som frikyla. Jag byggde med ett koppel på brine röret för en frikyla lösning med luftkonvektor, men det fungerade så bra med golvkyla så det blev ingen konvektor.
Intressant. Vilken framledningstemperatur får du när det är som varmast och fuktigast? Vi hade en daggpunkt upp till 15C inne i somras, jag trodde golven skulle behöva bli kallare för att få nämnvärd kyleffekt. Fördelen med vattenbatteriet (och fläktkonvektorer) är väl att man även avfuktar inneluften.
 
K Karl Heinz skrev:
Skämtar du!? Hantverkarpriser har verkligen skjutit i höjden mot priserna för sex år sedan!
Här finns några trådar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvarme-vad-kostade-din.487124/page-2

****************

Medel på 210 KKR för BVP i den tråden (säkert varierande förutsättningar men det är ju allas prisuppgifter)

https://www.byggahus.se/varme/pris-ftx-ventilation
96,5 KKR för FTX i den kalkylen.


Kan nämna att vi sänkte vår elförbrukning med ca 50% (från ca 10400 kWh till 7000 kWh inkl hushållsel och SPA) med komplettering av LLVP till FLVP och att denna i sammanhanget mycket ringa investering om ca 20 KKR kommer att ta 10 år i återbetalningstid. Att lägga ut 100 KKR ytterligare på t ex BVP+FTX skulle för vår del (modern villa i växtzon 1-2) leda till många decenniers återbetalningstid (trots att det är den tekniskt bästa lösningen).
Det skulle förstås se annorlunda ut för ett hus med sämre isolering eller kallare klimat, samt hur ofta man eldar etc.

Kontentan är att det är svårt att ge en generell rekommendation om lösning för uppvärmning och ventilation då utfall i hög grad beror förutsättningarna. Vinster och återbetalningstid varierar mycket stort för samma lösning beroende på förutsättningar.
 
lutorm lutorm skrev:
Intressant. Vilken framledningstemperatur får du när det är som varmast och fuktigast? Vi hade en daggpunkt upp till 15C inne i somras, jag trodde golven skulle behöva bli kallare för att få nämnvärd kyleffekt. Fördelen med vattenbatteriet (och fläktkonvektorer) är väl att man även avfuktar inneluften.
Jag kör som kallast framlednings på 16 grader (retur 19 grader) vid mer än 30 grader utomhus, och håller max 25 grader inomhus som känns svalt när det är 30+ ute. Med automatisk avstängning om det hamnar under daggpunkt, den har inte behövt stänga än.
Det blir väldigt stor yta som kyler så det behöver inte vara så kallt, yttemperatur på golv är ca 20 grader så det är som ett svalt källargolv på sommaren. Fläktkonvektorer torkar luften lite, men vi har inte upplevt någon besvärlig luftfuktighet, vi är inte i tropikerna där man verkligen vill sänka fuktigheten inomhus.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.