T tunby123 skrev:
Testa att rengöra filtren, du bör ha ett på inkommande från borrhål och ett till elementen. Stäng av pumpen och stäng kulventilerna, lossa den stora runda bult/muttern, innanför sitter en låsring som håller filtren på plats, skölj och borsta rent dom. Jag fick själv fördubblad förbrukning från ena dan till den andra. Rengjorde filtren och förbrukningen gick ner till normalt igen. Men jag letade länge och funderade på vad som hade hänt. Visste inte att de fanns innan.
Okej! Jag ska testa detta. Om varmvattnet tas från kallvattenledningen och värms i bvp så behövs nog detta verkligen. Vattenkvaliten är ganska kass och rören är rostade. Ska försöka hitta dessa. Tack för hjälpen!

D David Eagelwing skrev:
Du har nya radiatorer som är ett 2-rörssytem så bergvärmen har rätt förutsättningar. Du har en behaglig temp inne, och elementen är inte överdrivet varma, vilket dom inte ska vara. Så långt allt bra !

Du har 400V mellan faserna, MEN, mellan fas och nolla har du 160V, 225V och 240V. Antingen har du haft dålig kontakt när du mätte, vilket jag tror, eller så låter det som du har något jordfel någonstans. Om det nu är så att det stämmer med 160V på en fas, och att cirkulationspumparna, både på den kalla (kollektorn till berget) och varma sidan (till elementen) drivs på den fasen, 160 volt så går dom ju bara på halvfart. Men, som sagt, det finns ju bara en nolla, och du fick 240V på den ena fasen, så då borde du få det på dom andra också.

Om du får igång pumpen tycker jag du ska mäta temperaturerna på slangarna från berget när pumpen gått minst en timma. Har du bra flöde i grundvattnet så borde inkommande från berget ligga någonstans mellan -2 till 0 grader, och ut från pumpen -4 till -6 grader. Då får du ett ΔT (delta T) på 4 grader, vilket är ganska optimalt. Sen mäter du ytterligare en timma senare, har du då -5 grader på inkommande från borrhålet så räcker inte borrhålet till för att försörja pumpen med energi. Därför slår elpatronen in.

Brunnen till bergvärmen ligger nog inte mer än max 4-5 meter från huset, beroende på hur terrängen ser ut. Med tanke på att du har så hög energiförbrukning för ett så litet hus, så hade jag nog försökt gräva fram borrhålet och sänka ner ett snöre med en tyngd i ändan tills det blir blött, och där få en indikation på var grundvattennivån ligger. Och som någon skrev, kolla med SGU, om brunnen är registrerad.

Hoppas du får ordning på det !
Mycket av detta flyger över huvudet på mig, brunnen är nära huset men en annan skrev att jag skulle testa rensa filterna. Gräva fram borrhålet vågar jag nog inte. Jag vet inget om bergvärme och värmesystem över öag för den delen så jag vill inte pilla i mer än basics. Typ strömbrytaren till pumpen. Jag ska gå ner till källaren idag och testa dina tips!

Enormt tack!

T Tsom skrev:
Okej! Jag ska testa detta. Om varmvattnet tas från kallvattenledningen och värms i bvp så behövs nog detta verkligen. Vattenkvaliten är ganska kass och rören är rostade. Ska försöka hitta dessa. Tack för hjälpen!
Det filter du eventuellt behöver rengöra är i värmesystemet, inte tappvattnet.

Men det hjälper föga om inte kompressorn går på grund av att den inte får korrekt spänning på alla tre faser.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.