Håller på med renovering av badrum och behöver lite bollplank om jag tänkt rätt.
Håller på att bygga in en skjutdörr i befintlig vägg, del av väggen kommer bli i duschutrymmet. Väggen byggs av
21mm plywood samt våtrumsgips och våtrumsmatta som tätskikt.
Längst in är det reglat med 70mm reglar och cc45. Men där skjutdörren ska gå kommer skivan bara fästas i topp och botten då själva rammen till dörren inte ger någon styrsel.
Det jag funderar på är om detta ger risk för att väggen rör sig då det inte går att regla på ytterligare på ramen.
Tankar, idéer och erfarenheter tas gärna emot.
Håller på att bygga in en skjutdörr i befintlig vägg, del av väggen kommer bli i duschutrymmet. Väggen byggs av
Längst in är det reglat med 70mm reglar och cc45. Men där skjutdörren ska gå kommer skivan bara fästas i topp och botten då själva rammen till dörren inte ger någon styrsel.
Det jag funderar på är om detta ger risk för att väggen rör sig då det inte går att regla på ytterligare på ramen.
Som det ser ut så får du ingen styvhet i väggen där dörröppningen börjar? Om det inte finns i konstruktionen till skjutdörren? En svajig vägg skulle jag få Svårt att acceptera. En 70 vägg ”känns” för tunn för skjutdörr. Men jag kan ha fel.
Plywood skivan går att fästa i regelverk i över och underkant vid dörröppning men som du säger så blir det nog för svajigt.Dr Benz skrev:
Alternativet jag har är att regla upp en ”ny” vägg innanför men då krymper badrummet ytterligare, börjar bli trångt i duschen snart😄
Själva skjutdörrs kassetten är gjord för 70mm reglar men med facit i hand så känns det inte så stabilt. Frågan är hur ”självstadgande” plywooden blir..
Det finns väl en risk att skivan spricker om någon går in i den. Är det verkligen nödvändigt med skjutdörr? Jag förstår att det kan finnas ont om plats utanför, men själv tycker jag att skjutdörrar är väldigt opraktiska.
Tror iof ingen går in i den men ja det innebär en risk. Hade inte valt detta nu med facit i hand men vill helst inte vaska dörren heller.
Kommer regla upp en ny innevägg det blir för ostabilt annars. Blir ca 60mm mindre dusch men det får vi leva med.
Kommer regla upp en ny innevägg det blir för ostabilt annars. Blir ca 60mm mindre dusch men det får vi leva med.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Lägg träreglar i plåtutlägg i på dom stående reglarna så blir väggen stadig.M Maghog01 skrev:Håller på med renovering av badrum och behöver lite bollplank om jag tänkt rätt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden