Har en villa som är till större delen uppvärmd med IVT Premium Line HQ jordvärme pump.
Vattenburna radiatorer på mellan våningen och källaren. + Konvektor element i garage.
Ovanvåningen värms utav el radiatorer.
Men blir inte riktigt klok på hur hushållet kan fluktuera så mycket i förbrukning under dagarna.
Dessutom verkar de dra lika mycket under natten när det är mycket kallare än dagen. (Ute tempen stämmer inte, bor i en köld håla. Säkert -10 som lägst den dagen.)
Men kan det vara så att varje gång kompressorn på värmepumpen går igång så går förbrukningen upp såpass mycket? Tänkte mig att det skulle vara en mer jämn kurva med värmepump.
Eller är det någon som har liknande?
Vattenburna radiatorer på mellan våningen och källaren. + Konvektor element i garage.
Ovanvåningen värms utav el radiatorer.
Men blir inte riktigt klok på hur hushållet kan fluktuera så mycket i förbrukning under dagarna.
Dessutom verkar de dra lika mycket under natten när det är mycket kallare än dagen. (Ute tempen stämmer inte, bor i en köld håla. Säkert -10 som lägst den dagen.)
Men kan det vara så att varje gång kompressorn på värmepumpen går igång så går förbrukningen upp såpass mycket? Tänkte mig att det skulle vara en mer jämn kurva med värmepump.
Eller är det någon som har liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl enligt mig helt normalt ut saker går emot termostat och slår av och på automatiskt och dom ytterligare lite högre topparna är kanske nån annan förbrukningstopp med kanske matlagning och sen kanske nån annan förbrukare eller lite tillskott av elelement eller annat..
Finns hus som har mycket högre toppar på elförbrukning än det där..
Att olika förbrukare tar pauser är ju liksom normalt så kurvan blir såklart lite upp och ner..
Finns hus som har mycket högre toppar på elförbrukning än det där..
Att olika förbrukare tar pauser är ju liksom normalt så kurvan blir såklart lite upp och ner..
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 855 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 855 inlägg
Är det inte det där ett klassiskt mönster då det är start/stopp på kompressorn. Den går en stund och värmer till ett börvärde då den stannar. Efter att värmen används till en viss nivå så startar den igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 821 inlägg
Jo, man ser dessutom hajtandsformen när kompressorn drar mer ström för att framledningen blir varmare.B breakman skrev:
Okej kalas då vet jag att det är normalt ut. Tack för alla svar 😊Tycker förbrukningen varit rätt hög efter vi bytt alla fönster till 3 glas och tilläggsisolerat med en 45 västkustskiva. (3000kwh i januari)
1.5 plan villa med källare 95kvm boarea o 95bi.
Men kanske kan vara så att mycket av värmen försvinner ut på vinden då det verkar som att det är helt oisolerat mellan ovanvåning och vind. Det får väl bli nästa projekt.
1.5 plan villa med källare 95kvm boarea o 95bi.
Men kanske kan vara så att mycket av värmen försvinner ut på vinden då det verkar som att det är helt oisolerat mellan ovanvåning och vind. Det får väl bli nästa projekt.
Klicka här för att svara