De e vår nu😉

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
160V på en fas är fel så det skriker om det.
Om 160V är uppmätt vid inkommande till elmätaren så skall nätleverantören kontaktas, för då är det något fel i eldistributionen.

Om 160V är uppmätt efter värmepumpens säkringar så ligger förmodligen felet i värmepumpen och då kontaktar du en värmepumpsinstallatör.

Av egen erfarenhet vet jag att en defekt mjukstartare kan orsaka liknande problem och då fungerar inte kompressorn.
I mitt fall gjorde värmepumpen ideliga startförsök som resulterade i att kompressorns nedre halva blev helt nedisad.
Värmepumpen växlade då över till elpatroner och det blev en rejält högre elförbrukning.

Meddelande om felaktig fasföljd beror förmodligen på den felaktiga/defekta fasspänningen och inte på några förväxlade elkablar.

Oavsett var felet finns så kan inte värmepumpens kompressor fungera om en fas strular.
Värmepumpen kommer då automatiskt att växla över till drift med el-patroner för att skapa värme.
Drift med elpatroner blir sjukt mycket dyrare är enbart värmepumpsdrift.

• Gilla
Tsom och 3 till
  • Laddar…
För det första ska du inte stänga av bergvärmepumpen genom att slå ifrån faserna en efter en. Pumpen stänger du av på manöverpanelen. Förmodligen är det därför du fått detta problem med fasbortfall. Det finns oändligt med parametrar som gör att förbrukningen sticker iväg. Tråden är lång, och inte läst allt.. Du har mätt faserna, fas x till nolla och får 160, 225, 240, om du mäter mellan Fas 1 o 2, 1 o 3, 2 o 3, ska du få 400 volt, Sen har du en termostat som sitter vid ytterdörren. Den hade jag tagit bort och ställt in pumpen på en kurva istället för termostatstyrd, och öppnat alla radiatorer på fullt, vilket man ska göra när man har bergvärme, möjligen utom i sovrummet där man kanske vill ha det lite svalare. Är det 1-rörssytem eller 2-rörsytem på radiatorerna ? Vill man ha svalare i ett rum ska man helst ge fan i termostaten och strypa flödet från elementet (där värmebäraren går ut från elementet). Eget vatten !!! Tar ni vatten i från samma brunn som bergvärmen ? Nu blir jag fundersam. Säg att du har en borrad brunn till bergvärmen på 100 meter. Grundvattennivån ligger 10 meter ner, vilket gör att du bara har 90 meter aktivt borrhål. Om du dessutom plockar vatten ur samma hål och tar en dusch så kanske du sänker nivån ytterligare 50 meter. Då har du bara 40 meter kvar till bergvärmen. Är det då några grader under nollan tar det inte mer än 2 minuter innan tillskottsvärmen kickar in. Är borrhålet i en dalgång brukar omgivande terräng ge bra med vatten, till och med så att borrhålet svämmar över (artesiskt vatten), dvs det finns en ådra med övertryck i berggrunden. Bor man däremot på en kulle kan det vara svårt att nå grundvatten, och värmepumpen får inte den energi den behöver för att värma huset, och skickar på tillskottsvärme genom en elpatron.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R RH_Dreambox skrev:
160V på en fas är fel så det skriker om det.
Om 160V är uppmätt vid inkommande till elmätaren så skall nätleverantören kontaktas, för då är det något fel i eldistributionen.

Om 160V är uppmätt efter värmepumpens säkringar så ligger förmodligen felet i värmepumpen och då kontaktar du en värmepumpsinstallatör.

Av egen erfarenhet vet jag att en defekt mjukstartare kan orsaka liknande problem och då fungerar inte kompressorn.
I mitt fall gjorde värmepumpen ideliga startförsök som resulterade i att kompressorns nedre halva blev helt nedisad.
Värmepumpen växlade då över till elpatroner och det blev en rejält högre elförbrukning.

Meddelande om felaktig fasföljd beror förmodligen på den felaktiga/defekta fasspänningen och inte på några förväxlade elkablar.

Oavsett var felet finns så kan inte värmepumpens kompressor fungera om en fas strular.
Värmepumpen kommer då automatiskt att växla över till drift med el-patroner för att skapa värme.
Drift med elpatroner blir sjukt mycket dyrare är enbart värmepumpsdrift.
Ja 160 V är helt klart ett grovt avvikande värde. Men symmetrin på de två andra faserna verkar ju heller knappast ok. Sådana här förhållanden kan man t.ex. få på landsbygden där kanske en fastighet är den enda lasten på en transformator från högspänningen (10-12 kV)- Oftast har man då en transformator som sitter i en stolpe och som har tre högspänningssäkringar. Löser en av dessa ut så kan man just få en spänningsbild med helt sjuka spänningar - ofta med korrekt spänning på EN av faserna, allt beroende på transformatorns kopplingsbild och vilka laster som ger backspänning. T.ex. kan man då se 100 V på en fast 160 V på en annan och normala 230 V på en tredje. Men den typen av fel är det elnätsföretaget som skall åtgärda, vanliga elektriker rör inte högspänningen om de inte har särskilda avtal om just detta.

• Gilla
39x
  • Laddar…
T Tsom skrev:
Inte fantastisk isolering. Vi har bara haft -5 de senaste dygnen och nu övergår det till plusgrader imorgon. Vårt förra hus med direktverkande el och eldning drog 800kw i dec och jan. Då hade vi -30 ett tag. Befinner oss i västernorrland.
Nu drar ert hus omkring 3,3 kW (80 kWh/24h) är det så farligt? 800kW är däremot väldigt mycket, hade ni ett eget kraftverk?
Mitt småhus i Östergötland drog i december (det var en köldperiod då men inte så sträng kyla) omkring 80 kWh fjärrvärme och 7 kWh el per dygn (totalt drygt 3,6kW i medel). Det är förvisso större men byggt före första oljekrisen så det är väl heller inte så välisolerat.

D David Eagelwing skrev:
Sen har du en termostat som sitter vid ytterdörren. Den hade jag tagit bort och ställt in pumpen på en kurva istället för termostatstyrd
Det är inte en termostat, utan en innegivare. Den ska man inte koppla ur, men man kan ställa ner påverkan till minimum under tiden man trimmar in värmekurvan.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Nu drar ert hus omkring 3,3 kW (80 kWh/24h) är det så farligt? 800kW är däremot väldigt mycket, hade ni ett eget kraftverk?
Mitt småhus i Östergötland drog i december (det var en köldperiod då men inte så sträng kyla) omkring 80 kWh fjärrvärme och 7 kWh el per dygn (totalt drygt 3,6kW i medel). Det är förvisso större men byggt före första oljekrisen så det är väl heller inte så välisolerat.
Det är skillnad på fjärrvärme och värmepump. Värmepumpen ger ca 3 delar värme på 1 del el, eller mer så dras hus skulle dra upp emot 200 kWh om det gick på fjärrvärme om man räknar med att 66 kWh av elen gick till värmepumpen

• Gilla
39x
  • Laddar…
T Tsom skrev:
Hej,

Vi har precis flyttat till ett nytt litet hus på ca 40-50kvm. 2 vuxna i hushållet inkl mig. Huset har en källare och vi har bergvärmepump. Under januari förbrukade vi ca 30-40kwh per dygn och den 3dje februari hoppade det snabbt upp till ibland över 80kwh per dygn. Jag tycker att 30-40 är redan väldigt mycket och vi har ingen aning vad det är som drar så mycket. Den 1 februari köpte vi en ny tvättmaskin och kopplade in men den har bara varit igång vissa dagar och sladden sitter inte i väggen. Utöver det är det lampor, mobil, kyl och frys som är inkopplat. Vi har ingen tv eller radio och lagar ibland mat men det blir inte så stor skillnad på eon appen de tiderna. Ibland är förbrukningen jämn över ett dygn men ofta så hoppar det upp rejält när vi vaknar. Det enda vi gör när vi vaknar är att koppla ur mobilerna, tända lampor, släppa ut hunden och köra iväg.

Hur kan ett såhär litet hus dra så sanslöst mycket ström? Vi använder en del varmvatten men inte i närheten av 80kwh. [bild][bild][bild]
Som andra svarar, troligtvis värms stugan med el o inte bergvärmen. Om du inte är händig så ring serviceavdelningrn för bergvärmepumpen. Samma hände min pappa förra året

• Gilla
39x
  • Laddar…
TS dog?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inte en termostat, utan en innegivare. Den ska man inte koppla ur, men man kan ställa ner påverkan till minimum under tiden man trimmar in värmekurvan.
Självklart, fel av mig, innergivare ska det vara. Det fungerar nog inte att ställa ner den till minimum. Då kommer inte pumpen att starta överhuvud taget. Det du ska göra är att titta i menyerna på pumpen (läs manualen), om den ska styras av innergivare eller kurva (det var det jag menade med att ta bort den, var lite otydlig där). Själv har jag NIBE, så jag vet inte hur din pump fungerar. Om du vill bredda dina kunskaper och få mer specifik hjälp med just din värmepump kan jag rekomendera https://www.varmepumpsforum.com

• Gilla
39x
  • Laddar…
D David Eagelwing skrev:
Självklart, fel av mig, innergivare ska det vara. Det fungerar nog inte att ställa ner den till minimum. Då kommer inte pumpen att starta överhuvud taget. Det du ska göra är att titta i menyerna på pumpen (läs manualen), om den ska styras av innergivare eller kurva (det var det jag menade med att ta bort den, var lite otydlig där). Själv har jag NIBE, så jag vet inte hur din pump fungerar. Om du vill bredda dina kunskaper och få mer specifik hjälp med just din värmepump kan jag rekomendera [länk]
Man ska såklart inte ställa ner önskad innertemperatur. Vart skrev jag det? Det finns en inställning som styr hur mycket innegivaren ska påverka värmekurvan. Den kan man ställa ner så långt det går.

varmepumpsforum.com känner jag till redan...

Appendix Appendix skrev:
TS dog?
Fick väl ström i sig när hen kopplade om faserna........

• Haha
  • Gilla
Tsom och 3 till
  • Laddar…
Om huvudsäkringen löst ut visas väl det i elmätaren. Att L1 är släckt i detta fall?

• Gilla
Tsom
  • Laddar…
F Filip David Bjurling skrev:
Det är skillnad på fjärrvärme och värmepump. Värmepumpen ger ca 3 delar värme på 1 del el, eller mer så dras hus skulle dra upp emot 200 kWh om det gick på fjärrvärme om man räknar med att 66 kWh av elen gick till värmepumpen
Jo, men det var ju betydligt kallare där, och när det är kallt sjunker väl dessutom effektiviteten så att faktorn blir 2 el 2,5?

• Gilla
Tsom
  • Laddar…
Hur ser det ut med husets isolering? Har ni tittat på vinden, hur är ev. snedtak på ovanvåningen isolerade?
Värme i källaren? Kan man tilläggsisolera är det snabbast att lägga ecofiber/cellulosa ovanpå befintlig isolering. Då det sjunker bildas en luftspalt. Satsa på färdig tjocklek minst 60 cm. Kostar några tiotusen kronor.
Vid omdränering av källaren lägger man Isodrän mot murningen. Isolerar bra och dränerar.

• Gilla
Tsom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.