BirgitS BirgitS skrev:
Nej, naturligtvis inte, men du har ju skrivit att det finns en lag som stödjer din åsikt. Men du kan uppenbarligen inte svara på vilken lagparagraf det gäller.
Du har övertydligt fått förklarat av både mig och Journalistförbundet att det är Tryckfrihetsförordningen som kräver detta.
I den finns Offentlighetsprincipen.
Frågor på det?

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Du har övertydligt fått förklarat av både mig och Journalistförbundet att det är Tryckfrihetsförordningen som kräver detta.
I den finns Offentlighetsprincipen.
Frågor på det?
Jag har nu många gånger frågat dig exakt vilken lagparagraf som du tyder på det sättet.

SJF skriver inget om att SKR borde vara en myndighet, tvärtom faktiskt.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har nu många gånger frågat dig exakt vilken lagparagraf som du tyder på det sättet.

SJF skriver inget om att SKR borde vara en myndighet, tvärtom faktiskt.
Nej, men att de borde lyda under OP. Vilket är det väsentliga som alla utom du fattar.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, men att de borde lyda under OP. Vilket är det väsentliga som alla utom du fattar.
Alla fattar nog att du tycker det. Jag tvivlar på att alla är ense med dig. Själv, exempelvis, är jag alldeles för oinsatt för att ha någon tydlig åsikt i frågan, vilket implicerar att jag inte fattar att den borde lyda under OP, vilket implicerar att du har fel när du påstår att alla fattar att de borde lyda under OP. 😉 QED. 🤓

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Alla följer sin partiledning i praktiken.
Så det händer inte.
Jo, så är det i majoriteten av alla beslut. Oavsett parti. Den enda oppositionen i Sveriges riksdag heter Elsa Widding.

• Haha
Abies koreana
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alla fattar nog att du tycker det. Jag tvivlar på att alla är ense med dig. Själv, exempelvis, är jag alldeles för oinsatt för att ha någon tydlig åsikt i frågan, vilket implicerar att jag inte fattar att den borde lyda under OP, vilket implicerar att du har fel när du påstår att alla fattar att de borde lyda under OP. 😉 QED. 🤓
Alla som tänker efter menade jag. Världen är full av saker jag inte tänker på...

BirgitS
K karlmb skrev:
Fast du har ju skrivit att de är en defacto-myndighet här: #61
I det här inlägget skriver du att du kritiserar att SKR inte är en myndighet: #164
Här skriver du att du anser att SKR ska vara en myndighet: #177 #179
Här att SKR ska ersättas med en myndighet: #194

Har du ändrat dig?

• Haha
Solhemsgatan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast du har ju skrivit att de är en defacto-myndighet här: #61
I det här inlägget skriver du att du kritiserar att SKR inte är en myndighet: #164
Här skriver du att du anser att SKR ska vara en myndighet: #177 #179
Här att SKR ska ersättas med en myndighet: #194

Har du ändrat dig?
Alla de inläggen är väl i samma linje. Vad menar du är motsägelsefullt?
Och var är dina argument emot att SKR ska lyda under OP?
Att de formellt idag inte är en myndighet är inget giltigt argument.

BirgitS
I inlägg 228 verkar du inte tycka att det är viktigt att SKR är en myndighet, trots att du har skrivit flera gånger att du vill att SKR ska vara en myndighet.

Jag behöver inte ha några argument för någonting, eftersom jag försöker få fram dina argument för varför du vill ändra något. Kommer du med bra argument så kan jag tänka mig att stödja din åsikt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Hur vet du hur öppna de är när de inte går under OPen?
Det vet jag förstås inte med säkerhet. SKR kanske har regelbundna hemliga satanistiska rituella ceremonier i en slottskällare nånstans.

Vad är det du saknar i SKRs öppna data?
K karlmb skrev:
Givetvis ska SKR ersättas med en laglig myndighet, hur skulle det annars gå till...?
Att inga andra motargument än dina ovan har inkommit talar ju sitt tydliga språk.
Du glömde att svara på frågan på sista raden i inlägg #193.

Redigerat:
P
K karlmb skrev:
All offentlig verksamhet ska omfattas.
SKR sysslar inte med offentlig verksamhet.
Det har vi ju redan klarat av i inlägg #193. Eftersom SKR inte är en myndighet och inte ens en offentlig organisation så sysslar den definitionsmässigt inte med offentlig verksamhet.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
48 miljarder i oförklarade kostnader
Problemet är att SKR tonar ned regionernas utrymme att effektivisera. Kostnaderna har ökat långt mer än vad som kan förklaras av priser, löner, demografi eller medicinteknik. För perioden 2014–2023 handlar det om 48 miljarder kronor i oförklarade kostnadsökningar, samtidigt som både skatter och statsbidrag höjts kraftigt under lång tid. Det är svårt att tala om underfinansiering när utgifterna stiger snabbare än både befolkning och behov.

[länk] SE&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
Mer i statsbidrag, säger SKR. Det är nästan så att man kan tro att det på sikt vill avskaffa sig själva. :-)

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med OP?
OP Andersson? 😜

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Jadu, inte för att vänstervridna Journalistförbundet brukar briljera i mina ögon, men här är kanske något som kan få dig att fatta det du inte vill.
Nu förväntar jag mig att du pulvriserar deras remissvar.
[länk]
Jämförelsen med Arbetsgivarverket ser rimlig ut vid första anblicken, men tänk på att medlemmarna i arbetsgivarverket är statliga organisationer. Alltså statliga myndigheter och andra offentliga organisationer.
Att översätta det till SKR blir inte lätt. Det kanske vore bra för transparensen, men det kräver väldigt mycket utredningsarbete och så småningom lagstiftning. Det blir en omfattande förändring i svensk förvaltning som kanske t.o.m. kräver en grundlagsändring.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Du svarar i inlägg 404 med något helt annat.
Finns verkligen inlägg 404 …?
🙃

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.