1 006 läst ·
262 svar
1k läst
262 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Du har övertydligt fått förklarat av både mig och Journalistförbundet att det är Tryckfrihetsförordningen som kräver detta.BirgitS skrev:
I den finns Offentlighetsprincipen.
Frågor på det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Jag har nu många gånger frågat dig exakt vilken lagparagraf som du tyder på det sättet.K karlmb skrev:
SJF skriver inget om att SKR borde vara en myndighet, tvärtom faktiskt.
Alla fattar nog att du tycker det. Jag tvivlar på att alla är ense med dig. Själv, exempelvis, är jag alldeles för oinsatt för att ha någon tydlig åsikt i frågan, vilket implicerar att jag inte fattar att den borde lyda under OP, vilket implicerar att du har fel när du påstår att alla fattar att de borde lyda under OP. 😉 QED. 🤓K karlmb skrev:
Alla som tänker efter menade jag. Världen är full av saker jag inte tänker på...Alfredo skrev:
Alla fattar nog att du tycker det. Jag tvivlar på att alla är ense med dig. Själv, exempelvis, är jag alldeles för oinsatt för att ha någon tydlig åsikt i frågan, vilket implicerar att jag inte fattar att den borde lyda under OP, vilket implicerar att du har fel när du påstår att alla fattar att de borde lyda under OP. 😉 QED. 🤓
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Alla de inläggen är väl i samma linje. Vad menar du är motsägelsefullt?BirgitS skrev:
Och var är dina argument emot att SKR ska lyda under OP?
Att de formellt idag inte är en myndighet är inget giltigt argument.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
I inlägg 228 verkar du inte tycka att det är viktigt att SKR är en myndighet, trots att du har skrivit flera gånger att du vill att SKR ska vara en myndighet.
Jag behöver inte ha några argument för någonting, eftersom jag försöker få fram dina argument för varför du vill ändra något. Kommer du med bra argument så kan jag tänka mig att stödja din åsikt.
Jag behöver inte ha några argument för någonting, eftersom jag försöker få fram dina argument för varför du vill ändra något. Kommer du med bra argument så kan jag tänka mig att stödja din åsikt.
Det vet jag förstås inte med säkerhet. SKR kanske har regelbundna hemliga satanistiska rituella ceremonier i en slottskällare nånstans.K karlmb skrev:
Vad är det du saknar i SKRs öppna data?
Du glömde att svara på frågan på sista raden i inlägg #193.K karlmb skrev:
Redigerat:
Mer i statsbidrag, säger SKR. Det är nästan så att man kan tro att det på sikt vill avskaffa sig själva.K karlmb skrev:48 miljarder i oförklarade kostnader
Problemet är att SKR tonar ned regionernas utrymme att effektivisera. Kostnaderna har ökat långt mer än vad som kan förklaras av priser, löner, demografi eller medicinteknik. För perioden 2014–2023 handlar det om 48 miljarder kronor i oförklarade kostnadsökningar, samtidigt som både skatter och statsbidrag höjts kraftigt under lång tid. Det är svårt att tala om underfinansiering när utgifterna stiger snabbare än både befolkning och behov.
[länk] SE&utm_medium=e-mail&utm_source=nyhedsbrev
Jämförelsen med Arbetsgivarverket ser rimlig ut vid första anblicken, men tänk på att medlemmarna i arbetsgivarverket är statliga organisationer. Alltså statliga myndigheter och andra offentliga organisationer.K karlmb skrev:
Att översätta det till SKR blir inte lätt. Det kanske vore bra för transparensen, men det kräver väldigt mycket utredningsarbete och så småningom lagstiftning. Det blir en omfattande förändring i svensk förvaltning som kanske t.o.m. kräver en grundlagsändring.