1 020 läst ·
262 svar
1k läst
262 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Visst, men det är knappast samma politiker har suttit i styrelsen (eller snarare styrelserna) i över hundra år. SKR är inte the Borg.K karlmb skrev:
SKR är en förening med Sveriges kommuner och landsting som medlemmar.K karlmb skrev:
Jag vet inte hur transparent eller opakt SKR är. Hur mäter man det?K karlmb skrev:
Naturligtvis inte. Du skyllde dock de av dig upplevda bristerna hos SKR på "politikerna". Politikerna väljs väl av folket?K karlmb skrev:
Offentlighetsprincipen är en bra mätare.P pmd skrev:
Visst. Cirkelresonemang är du bra på.P pmd skrev:
Eftersom politikerna väljs av folket så behövs inga förändringar.
Nej, den mäter knappast transparens. Hur är måttet definierat om så vore?K karlmb skrev:
Inget cirkelresonemang där.K karlmb skrev:
Det tycker jag är en felaktig slutsats.K karlmb skrev:
Jag vill inte mäta, men jag vill att grundlagen följs. Ska vi mäta transparensen på tex Kemikalieinspektion för att avgöra de verkligen behöver följa offentlighetsprincipen eller om de kan skippa den?P pmd skrev:
Märkligt resonemang.
Jo. ; Eftersom folk inte väljer politiker som bryr sig om detta så är folk nöjda och vill inte ha någon förändring.P pmd skrev:
Så vad menar du egentligen då?P pmd skrev:
Men pratet om att grundlagen bryts är grundlöst. Eftersom SKR inte är en myndighet så bryter dess medarbetare inte mot tryckfrihetsförordningen när SKR inte tillämpar offentlighetsprincipen.K karlmb skrev:
Det räcker inte med att du tycker att SKR ska vara en myndighet.
Nu är det jag som menar att SKR borde vara en myndighet. Att det finns offentliga organisationer i Sverige som ändå inte går under offentlighetsprincipen är ett brott mot grundlagen, du kan försöka förklara varför det inte är så istället för att säga "nu är inte SKR en myndighet ".P pmd skrev:
Du är uppenbarligen en del av problemet här.
SKR är inte en myndighet. Det är inte ens en offentlig organisation, och lyder därmed inte under offentlighetsprincipen. Alltså förekommer inget brott mot grundlagen i det här sammanhanget.K karlmb skrev:Nu är det jag som menar att SKR borde vara en myndighet. Att det finns offentliga organisationer i Sverige som ändå inte går under offentlighetsprincipen är ett brott mot grundlagen, du kan försöka förklara varför det inte är så istället för att säga "nu är inte SKR en myndighet ".
Du är uppenbarligen en del av problemet här.
SKR är en ideell förening. Om det istället hade varit en ekonomisk förening hade kanske 2 kap. 3§ 2 st. i offentlighets- och sekretesslagen varit tillämplig.
Jag förstår att du vill att SKR ska lyda under offentlighetsprincipen, men det räcker inte med att du vill det för att det ska vara så.