13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Du tror ingen har skrivt ett ord sedan dess?P pmd skrev:
Ja, men om du håller dig till ämnet så blir det lättare.P pmd skrev:
Att de flesta politiker och partier inte vill ha vanlig insyn i SKR. Livet blir liksom lättare då.P pmd skrev:
Det är knappast någon som var med och skapade 1766 års tryckfrihetsförordning (som inkluderade offentlighetsprincipen) som har skrivit någon om tankarna bakom den i efterhand. Det är åtminstone vad jag tror. Om någon kan visa på något annat så är jag intresserad av att ta del av det.K karlmb skrev:
Det finns lagar som har andra typer av kommentarer än dagens. Grundlagarna är givetvis ett exempel på det.P pmd skrev:
Den statliga offentliga utredning som finns i frågan kommer i alla fall till slutsatsen att SKR driver verksamhet som i princip hör en förvaltningsmyndighet till även om den inte har reglerats som en sådan. Och att det krävs ökad genomlysning av denna verksamhet:
https://www.regeringen.se/contentas...samverkan-sjalvstyrelse-styrning-sou-2024.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.regeringen.se/contentas...samverkan-sjalvstyrelse-styrning-sou-2024.pdf
Ja, det här är för mig så självklart att jag undrar varför folk käbblar emot så kraftfullt.Claes Sörmland skrev:
Den enda förklaringen jag kan komma på är att de har fingrar i syltburken själva.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Jag bara försöker få reda på varför du tycker som du gör, vad du har för argument för att ändra lagar etc.K karlmb skrev:
Den utredning som Claes länkade till hade det ju varit bra om du hade länkat till för länge sen. Även fast den nästan helt handlar om helt andra saker. Det enda den utredningen kommer fram till gällande SKR och offentlighetsprincipen är att det bör tillsättas en utredning gällande införande av handlingsoffentlighet i SKR:s verksamhet. Det framgår också att det leder till ökade kostnader för SKR.
När det gäller din åsikt att dagens lagar innebär att SKR ska lyda under offentlighetsprincipen så motsäger utredningen dig genom att skriva så här:
"Organi-sationen regleras inte i grundlag eller lag. Organisationen är alltså inte av offentligrättslig karaktär, trots att den konstitueras av offentlig-rättsliga subjekt. I juridisk mening är SKR att betrakta som en ideell förening. "
Utredarna är inte heller eniga när det gäller SKR utan det ingår ett särskilt yttrande som invänder mot mycket i rapporten.
Mycket i rapporten verkar handla om utökad statlig styrning på bekostnad av kommunalt och regionalt självstyre. Själv gillar jag decentralisering i stället för centraliserad styrning, som inte tar hänsyn till kommunala och regionala skillnader.
Har du läst någon av utredningens motivering?Claes Sörmland skrev: