13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
LOL, medlemmarna i SKR omfattas själva av OP...P pmd skrev:Jämförelsen med Arbetsgivarverket ser rimlig ut vid första anblicken, men tänk på att medlemmarna i arbetsgivarverket är statliga organisationer. Alltså statliga myndigheter och andra offentliga organisationer.
Att översätta det till SKR blir inte lätt. Det kanske vore bra för transparensen, men det kräver väldigt mycket utredningsarbete och så småningom lagstiftning. Det blir en omfattande förändring i svensk förvaltning som kanske t.o.m. kräver en grundlagsändring.
Det gör det självklart att SKR ska vara en organisation som omfattas. Vilken lagstiftning behöver ändras?
Om SKR redan omfattas av offentlighetsprincipen är väl allt klart?K karlmb skrev:
Men som jag redan har förklarat så är SKR varken en myndighet eller en offentlig organisation.
Det är bara att skriva en förordning som förtydligar att en samarbetsorganisation för organisationer och myndigheter också i sig lyder under OP.P pmd skrev:
Eller så låter man det avgöras att så redan är fallet enligt svensk Grundlag, via Regeringsrätten eller liknande.
Det är en rätt omfattande webbplats. Var i den hittar jag det du refererade till?K karlmb skrev:
Jag misstänker ingenting. Lagstiftarens tankar om offentlighetsprincipen borde härröra från cirka 1766.K karlmb skrev:
Dokument om tankar som ledde fram till offentlighetsprincipen tvivlar jag på att man kan hitta på lagen.nu.