P pmd skrev:
men SKR har förstås inget stort inflytande på rikspolitiken.
Men en väldigt myndighetslik skapelse som styr massor av verksamheten i kommuner o regioner.
En defacto-myndighet eller stat i staten, som alltså saknar insyn trots att det krävs för sådana myndigheter enligt Grundlagen.
Det finns fler än Slöso som tycker det.
https://www.hallandsposten.se/e71f4ae5-6aea-4a2b-a9f9-a1889bd44681

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och?

Det är väl bra att pensionspengar hanteras separat från andra verksamheters pengar, inte vill man att de ska vara hopblandade. Inte heller är det lämpligt att uppgifter om pensionerna för anställda och tidigare anställda vore offentliga handlingar.

SKR Kapitalförvaltning hanterar i huvudsak pengar som kommit in genom försäljningar av bolag, alltså inte skattefinansierat.

Det finns inte någon anledning till att utvecklingsbolaget Inera med dotterbolag skulle vara tvungen att offentliggöra sina handlingar när andra utvecklingsbolag i Sverige inte behöver det, tvärtom skulle det försämra konkurrensen på marknaden.

Motsvarande gäller även andra av bolagen.

8 av bolagen är fastighetsbolag som verkligen inte är skattefinansierade utan får in pengar från hyresintäkter, försäljningar etc.

Precis som SN har olika dotterbolag för olika typ av verksamhet.
Var står det att SKR bara förvaltar pensionspengar? Läs på lite.

P
K karlmb skrev:
Men en väldigt myndighetslik skapelse som styr massor av verksamheten i kommuner o regioner.
Jag är lite fascinerad av att så många har uppmärksammat SKR nu. Landstingsförbundet bildades 1920 (105 år sen), och kommunförbundet har funnits ännu längre, om än i form av två olika förbund de första cirka 50-60 åren.

Svenska stadsförbundet 1908 och Svenska landskommunernas förbund 1919. Så småningom utraderades skillnaden mellan städer landskommuner och alla blev kommuner. Då passade det bra att slå ihop de två sistnämnda förbunden till ett.

Har det hänt något radikalt eftersom SKR har blivit så uppmärksammat på sistone?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag är lite fascinerad av att så många har uppmärksammat SKR nu. Landstingsförbundet bildades 1920 (105 år sen), och kommunförbundet har funnits ännu längre, om än i form av två olika förbund de första cirka 50-60 åren.

Svenska stadsförbundet 1908 och Svenska landskommunernas förbund 1919. Så småningom utraderades skillnaden mellan städer landskommuner och alla blev kommuner. Då passade det bra att slå ihop de två sistnämnda förbunden till ett.

Har det hänt något radikalt eftersom SKR har blivit så uppmärksammat på sistone?
Verksamheten har ju gradvis utökats och är idag mkt omfattande. Nånstans där får ju folk nog.
Politikerna verkar gilla att det finns ett ställe där de kan styra utan insyn o granskning.
Dessutom perfekt ställe för avdankade dito.
150 st i en styrelse?

• Wow
Peter787
  • Laddar…
K karlmb skrev:
150 st i en styrelse?
Det kan väl ändå inte stämma? Verkar helt orimligt. Var kommer uppgiften ifrån?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Verksamheten har ju gradvis utökats och är idag mkt omfattande.
Det tycks ha gått ganska plötligt
K karlmb skrev:
Nånstans där får ju folk nog.
Jag tror faktiskt inte att det är "folk" som gnäller på SKR.
K karlmb skrev:
Politikerna verkar gilla att det finns ett ställe där de kan styra utan insyn o granskning.
Vilka politiker syftar du på?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tycks ha gått ganska plötligt
Inte hur verksamheten utvecklats, du pratar om reaktioner.

P pmd skrev:
Jag tror faktiskt inte att det är "folk" som gnäller på SKR.
Så påverkan från nån duming?

P pmd skrev:
Vilka politiker syftar du på?
Från alla läger.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kan väl ändå inte stämma? Verkar helt orimligt. Var kommer uppgiften ifrån?
Tror GPT berättade det. Testa Google.
Ledaren i Hallandsposten skriver nåt liknande
"Alla Sveriges kommuner och regioner är medlemmar och medlemsavgiften betalas med skattepengar. Organisationen är stor, totalt finns uppemot 250 förtroendeposter som till största del fylls av lokalpolitiker."

Redigerat:
SKR styrs av 42 personer. Sedan ca 250 personer som jobbar med beredningar och utredningar. Ytterligare ca 440 personer är anställda och hanterar administration mm.

Låter inte så mycket ändå...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SKR styrs av 42 personer. Sedan ca 250 personer som jobbar med beredningar och utredningar. Ytterligare ca 440 personer är anställda och hanterar administration mm.

Låter inte så mycket ändå...
Är den ideella föreningen du tittar på nu?
Det finns mer...

BirgitS
K karlmb skrev:
Fast nu handlar det inte om ngt privat bolag som tp utför upphandlade tjänster för skattebetalarna.
Finland, jaha, och?
Precis, det finns alltså inget samband mellan skattefinansiering och vad som lyder under offentlighetsprincipen. Ett argument från någon var att SKR borde följa offentlighetsprincipen därför att det är skattefinansierat. Men det håller alltså inte. Bra att vi är överens om det i alla fall.

BirgitS
K karlmb skrev:
Gör du? Har du läst mitt svar?
Jag tror nog jag har läst alla dina inlägg men inte sett till något med en länk till någon källa som anger vilka belopp de hanterar.

BirgitS
P pmd skrev:
Man tar en risk. Fastighetspriser kan gå ner. Jag hoppas att inte SKR sysslar med fastighetsspekulation. I händelse av förluster lär de kommunala skattebetalarna tvingas att stå för notan.
Nej, de äger och förvaltar ett mindre antal fastigheter med kontor och bostäder.
Nej, deras fastigheter ligger i separata aktiebolag.

BirgitS
K karlmb skrev:
Var står det att SKR bara förvaltar pensionspengar? Läs på lite.
Jag har inte påstått att de bara förvaltar pensionspengar. Läs bättre själv.

BirgitS BirgitS skrev:
Precis, det finns alltså inget samband mellan skattefinansiering och vad som lyder under offentlighetsprincipen. Ett argument från någon var att SKR borde följa offentlighetsprincipen därför att det är skattefinansierat. Men det håller alltså inte. Bra att vi är överens om det i alla fall.
Läste du min kommentar? Och Hallandspostens?
Det finns massor av skäl till att SKR ska gå under offentlighetsprincipen.
Det verkar som att du själv sitter vid grytorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.