är inte installation av en jordfelsbrytare ett lättare jobb än att byta en hel central?
jag blev lite förvånad över att du skulle ha dit en elektriker för det men inte det andra

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
P Poontus skrev:
är inte installation av en jordfelsbrytare ett lättare jobb än att byta en hel central?
jag blev lite förvånad över att du skulle ha dit en elektriker för det men inte det andra
Det kan det mycket väl vara,har aldrig gjort det men ska sätta en på en annan central o där ska inte allt gå via den så då får elektriker fixa på båda ställena. Den här centralen med två enfasgrupper o en trefas grupp med gott om plats har du säkert läst att jag inte tycker är svårt byta

Fick pris på 7000kr på byta central o sätta jordfelsbrytare o dom pengarna finns inte så byter central själv nu o det bör ju iaf bli lite bättre än den gamla för där var det ju mycket fel som kom fram, för ni som läste o kommenterade så var det ingen spricka genom hela porslinet iaf!
Finns det fel redan nu i den här? Dåliga passdelar ska bytas o till rätt storlek. Öppen elektrisk central med olika kopplingar och passdelar i behov av justering och byten för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det gjort trots all avrådan Ser väl inte ut som en elektriker gjort det men allt fungerar iaf utan att säkringar ryker så lite säkrare trots hempul hoppas jag det blev Elcentral med kablar och säkringsutrustning fastsatt av en amatör, fungerar utan säkringar som ryker.
Skapa konto

Ursäkta, men vad är det för blå kabel som matar L2?

Närbild av ett öppet elektriskt skåp med kablar, markerad blå kabel ansluten till L2 på en brytare.
Skapa konto

R Robert-san01 skrev:
Ursäkta, men vad är det för blå kabel som matar L2?

[bild]
Gammal jordkabel som kommer in till centralen och den har färgerna röd,vit,blå och svart, jord är röd så blå är faktiskt fas i det här fallet

Nu får det duga, det är iaf bättre än tidigare i mina ögon men inte snyggt som om en elektriker gjort det o ladugården är inte rak heller
Kan någon förklara varför det är en "gummikabel" i många ekk kablar o liknande kablar mellan dom vanliga trådarna? Elektrisk kopplingsdosa med slarvigt anslutna kablar och flera stickkontakter.
Skapa konto
Elektrisk installation i lada med kabelrör, elkabelrulle och strömbrytare på ojämnt trävägg.
Skapa konto

tommib
Är den vita kabeln den matande "jordkabeln"? Jag har nog aldrig sett en vit jordkabel...

Hur säker är du på att röd är jord? Har du verifierat kopplingen i andra änden?

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Utfyllnad.

P ptlf skrev:
Nu får det duga, det är iaf bättre än tidigare i mina ögon men inte snyggt som om en elektriker gjort det o ladugården är inte rak heller
Kan någon förklara varför det är en "gummikabel" i många ekk kablar o liknande kablar mellan dom vanliga trådarna?[bild][bild]

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är den vita kabeln den matande "jordkabeln"? Jag har nog aldrig sett en vit jordkabel...

Hur säker är du på att röd är jord? Har du verifierat kopplingen i andra änden?
Kabeln är säkert 45 år så kanske vanligt då? Kom på att det heter väl egentligen markkabel
Så säker som jag kan bli på röd är jord iaf, spänning mellan fas o röd ger iaf ca 236v o röd var kopplad som jord i den gamla "centralen" så litade på det.
Kanske inte får svar men kan man inte mäta så o vara säker?

Om jag ser rätt är fasordningen till trefasuttaget omkastad. Men den blev kanske rätt nu?

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jag ser rätt är fasordningen till trefasuttaget omkastad. Men den blev kanske rätt nu?
Ja den är inte samma o jag vet inte vad som är standard egentligen o hur man räknar det egentligen
Jag satte svart/vit på översta skenan,brun i mitten o svart längst ned. Är egentligen bara en klyvsåg som används ibland o den kabeln har fasväxlare i handsken så den går använda iaf. Gjorde jag fel men tänkte jag skulle ha dom som svarta så "långt" ifrån varandra för tydlighetens skull, en vit rand är inte alltid så lätt se tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.