20 553 läst ·
86 svar
21k läst
86 svar
Ser det ok i den här centralen?
Det kan det mycket väl vara,har aldrig gjort det men ska sätta en på en annan central o där ska inte allt gå via den så då får elektriker fixa på båda ställena. Den här centralen med två enfasgrupper o en trefas grupp med gott om plats har du säkert läst att jag inte tycker är svårt bytaP Poontus skrev:
Fick pris på 7000kr på byta central o sätta jordfelsbrytare o dom pengarna finns inte så byter central själv nu o det bör ju iaf bli lite bättre än den gamla för där var det ju mycket fel som kom fram, för ni som läste o kommenterade så var det ingen spricka genom hela porslinet iaf!
Finns det fel redan nu i den här? Dåliga passdelar ska bytas o till rätt storlek.
Finns det fel redan nu i den här? Dåliga passdelar ska bytas o till rätt storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 10 105 inlägg
Nu får det duga, det är iaf bättre än tidigare i mina ögon men inte snyggt som om en elektriker gjort det o ladugården är inte rak heller
Kan någon förklara varför det är en "gummikabel" i många ekk kablar o liknande kablar mellan dom vanliga trådarna?
Kan någon förklara varför det är en "gummikabel" i många ekk kablar o liknande kablar mellan dom vanliga trådarna?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kabeln är säkert 45 år så kanske vanligt då? Kom på att det heter väl egentligen markkabeltommib skrev:
Så säker som jag kan bli på röd är jord iaf, spänning mellan fas o röd ger iaf ca 236v o röd var kopplad som jord i den gamla "centralen" så litade på det.
Kanske inte får svar men kan man inte mäta så o vara säker?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Om jag ser rätt är fasordningen till trefasuttaget omkastad. Men den blev kanske rätt nu?
Ja den är inte samma o jag vet inte vad som är standard egentligen o hur man räknar det egentligenBo.Siltberg skrev:
Jag satte svart/vit på översta skenan,brun i mitten o svart längst ned. Är egentligen bara en klyvsåg som används ibland o den kabeln har fasväxlare i handsken så den går använda iaf. Gjorde jag fel men tänkte jag skulle ha dom som svarta så "långt" ifrån varandra för tydlighetens skull, en vit rand är inte alltid så lätt se tycker jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trall dold skruv, ser det ok ut?
Altan & Uteplats -
Ser det ut som att min lagning blev okej?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken täthet är korrekt? Ser det ok ut?
Gräsmatta -
Maskin som kokar vattnet innan det serveras
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Fråga om kabeldragning - ser det ok ut?
Solceller, Solfångare, Solenergi