Hej,

Jag har nyligen renoverat köket och börjar närma mig slutet. Nu ska bara ugnen och hällen kopplas in. Nu till problemet, jag har en trefas uttag och hällen kom som enfas kablar stickandes ut från hällen. Hur gör jag om detta smidigast?
Elektriker har redan dragit alla kablar i början av renoveringen och försäljaren där jag köpte hällen sa att det var trefas.

• Signalkablar i olika färger, inklusive brun, blå och gul-grön, sticker ut från en kökshäll under installation i ett nyrenoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trefasuttag inuti ett skåp med synliga kabelanslutningar, del av köksrenoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Etikett med tekniska specifikationer och kopplingsschema för Hisense häll, visar trefas och enfas anslutningar samt varningar för elinstallation.
    Skapa konto
A
Den går att ansluta tvåfasigt också. Då kan ugnen hamna på den tredje fasen som brukligt är för jämn fördelning.

• Gilla
ramadankrasniqi
  • Laddar…
Du kan med 100% säkerhet räkna med att säljarna kan 0% om el.
Du behöver en anslutningskabel med Perilex-stickpropp, jag skulle åkt tillbaka till butiken och bett om just en sådan, kostnadsfritt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Du kan med 100% säkerhet räkna med att säljarna kan 0% om el.
Du behöver en anslutningskabel med Perilex-stickpropp, jag skulle åkt tillbaka till butiken och bett om just en sådan, kostnadsfritt.
Tack, ska göra detta nu faktiskt. Men klarar hällen av att göra om detta till tre fas?

Nej, den är inte 3-fas, därav max 7.2 kW effekt. 3-fas hällar brukar vara runt 11 kW.

• Gilla
ramadankrasniqi
  • Laddar…
O
R ramadankrasniqi skrev:
Tack, ska göra detta nu faktiskt. Men klarar hällen av att göra om detta till tre fas?
När man säger trefas så betyder det bara att det finns tre stycken olika fasledare. 3-fas betyder alltså: tre stycken 1-fas. Det som skiljer dem åt är att växelspänningen är försljuten en 1/3 period vilket gör att de kan dela på samma neutralledare utan att den överbelastas. Man sparar alltså in 2 ledningar och det blir billigare kablar för att överföra ström.

Om du tittar på bilden med inkopplingsalternativen så är det den längst till vänster du skall följa. Där står det L1 och L2. Det betyder att du skall koppla in två olika faser i ugnen. Hällen behöver alltså inte "göra om om detta till tre fas", utan kopplas helt enkel in på två olika faser samtidigt. Det är det folk menar när de säger att "hällen kan kopplas på 2-fas". Det behöver inte heller vara just L1 eller L2 utan du kan ta vilka två faser som helst. Eftersom allt i hela huset är fördelat på dessa tre faser försöker man balansera sina laster så att inte allt hamnar på samma faser.

I ditt spisuttag på väggen (perilex) finns det 5 hål för kontaktens stift: L1 (fas 1), L2 (fas 2), L3 (fas 3) och N (neutralledare) respektive PE (skyddsjordning).

Edit: En sak som du bör vara medveten om oavsett vilket är. Förr så hade folk vanliga ugnar. De hade oftast värmeelement som drev enbart på 400 volt. Det får man genom att koppla mellan två faser dvs:. L1-L2, L2-L3 och L3-L1. Vid en sådan koppling används inte neutralledaren alls. Av den anledningen var det många elektriker som fuskade och inte drog fram någon neutralledare till perilexuttagen. Så man skall alltid mäta och/eller lossa på perilexuttag för att säkerställa att neutralledaren verkligen finns framdragen till uttaget. Saknas den måste den dras fram hela vägen från elcentralen.

Moderna spishällar drivs uteslutande på 230 volt. Då kopplar man mellan valfri fas och neutralleradren (L+N). För att kunna ta ut mer effekt finns det två parallella kretsar som vardera drivs på 230 volt. Det är därför folk säger att spisen är 2-fas, dvs: man kopplar den ena kretsen på L1 + N, och den andra på L2 + N. Det är även det som gör att det finns så många inkopplingsalternativ.

Sök på "Spisbibeln" i forumet så hittar du Bo Siltberg genomgång av allt det där och mer därtill.

Redigerat:
  • Gilla
ramadankrasniqi
  • Laddar…
Du behöver 4 kablar. Enklast en 5 trådig där du kapar bort en.
Koppla hällen till de 2 faser den har plintar till.
Det blir då typ 2 x 230 V. Som att detta ut till 2 säkringar. Ofta på 10A.
Om man kopplar enfas som sladden du har, är det troligt att man inte kan använda alla plattor samtidigt.
Det är inte svårt att skruva fast sladden i kontakten. Vara bara noga att alla småtrådar är med, och inte spretar ut.

R ramadankrasniqi skrev:
Nej, men två faser kan den utnyttja vilket är det vanliga för hällar, se vänster inkopplingsalternativ i din bild.

• Gilla
ramadankrasniqi
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Det blir då typ 2 x 230 V. Som att detta ut till 2 säkringar. Ofta på 10A.
t skruva fast sladden i kontakten. Vara bara noga att alla småtrådar är med, och inte spretar ut.
Misstänker att du menar 16A, det är vanligast även om 10A kan förekomma i gamla anläggningar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.