20 553 läst ·
86 svar
21k läst
86 svar
Ser det ok i den här centralen?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Har du gjort något åt den spruckna plinten ännu? Varje sekund den ser ut sådär är en brandfara.
Nån nämde ödmjukhet här men det kanske inte ingick i ingenjörsutbildningen Vet inte vad som räknas som grundläggande o borde väl vara svårt veta för någon annan vad jag kan. Har kopplat det mesta i mitt hus o det har inte hänt nåt där på 20 år o elektriker har då inte nämt nåt dåligt där. Självklart vet jag att el är farligt o fått veta felen nu o jag är så dum att jag kommer byta den själv för jag tror mig kunna det o klarar av att kontrollmäta det som behövs för att det ska bli rätt.Nu när jag frågar om hjälp med en central i en gammal ladugård jag köpt så anses man inte kunna nåt. Får väl fråga hur man monterar en sladd strömbrytare på lampa istället för att jag ska få några svarG guggen skrev:Märk väl att det inte bara är elektriker som inte svarar, vi är minst lika många ingenjörshemmapulare och liknande på forumet som inte vill vara delaktiga. Det beror på att det du håller på med kan vara mkt farligt om man inte har de nödvändiga kunskaperna. Åtminstone de mest grundläggande och det verkar du inte ha.
Har kontollerat o sprickan är inte igenom o jag har inte skruvat hårdare på skruven heller för att riskera nåt. Allt sitter bra o då tänker jag inget händer så länge ingen rör, feltänk? Men ska byta centralen så fort som möjligt så därför jag frågade om huvudbrytare idag....H hempularen skrev:
Börja med att leta reda på en ny central (typ här https://www.elbutik.se/category.html/fardigbyggda-normcentraler-i-plast) Gillar du den kraftiga lådan så finns det säkert någon av dessa som ryms inne i denna så får du en mycket bättre anläggning.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Jag har inget emot att hjälpa folk med inkopplingar ifall de visar någorlunda förståelse för el och är ödmjuk inför sin egen förmåga.P ptlf skrev:Inte omöjligt! Gillar forumet men just eldelen brukar många som frågar om hjälp få till svar att kontakta elektriker istället för säja hur dom ska koppla eller vad nu dom behöver hjälp med. Självklart behövs elektriker ibland men även en som inte har någon koll tror jag skulle klara av att byta ett eluttag t.ex med hjälp härifrån men det är inte alltid dom kunniga tycker det.
Men du har visat att du i stort sett har samma elkunskaper som en grundskoleelev men samtidigt tror du att du har betydligt större förståelse för el än vad du har.
Sant! Men i en gammal ladugård som har samma temp som utetempen tror jag den nya fast gamla centralen stoppar bättre än plast som blir torr o spröd med tiden. Är lite allergisk mot plast i allt men kan ha fel ...M merbanan skrev:Som hemmapulare har man möjlighet att lägga mycket med tid på att välja rätt material och åtgärd. Samt att införskaffa eventuell kunskap som saknas. Så ta inte bara något som ligger bara för att du har det på hyllan. Se till att göra något som kan hålla i 50 år och se till att det blir säkert och klarar eventuella framtida bruk. Det kommer ändå bli billigare än om man anlitar en elektriker.
Tack! Men plast i en gammal gles ladugård med samma temp som ute, är inte en gammal i metall lika bra där?snuttjulle skrev:
Du får ha den åsikten om mig men jag håller inte med digS SueCia skrev:
Finns garanterat metall kapsling oxå om du vil ha. Sedan om du är rätt för åverkan så skrev jag att sätta den innuti den andra. Sedan är mycket svårare att göra ett säkert jobb i en gammal plåtlåda enligt mig som inte jobbar med detta. Mycket mer att hålla reda på och det är lätt att få till med huvudbrytare och JFB vilket är omöjligt i den lådan du har. För visst kom vi fram till att detta inte va matat med JFB då det va bara 4 ledare in?P ptlf skrev:
Min ingenjörsreferens syftar mer till att, framförallt äldre, el ingenjörer redan i gymnasiet gjorde el/elektriker utbildningens ellära och därtill hade praktiska moment, minns att vi tom kopplade el centraler. Jag har sedan fått uppfattningen att en ganska stor del av dessa människor är glada hemmapulare.P ptlf skrev:Nån nämde ödmjukhet här men det kanske inte ingick i ingenjörsutbildningen Vet inte vad som räknas som grundläggande o borde väl vara svårt veta för någon annan vad jag kan. Har kopplat det mesta i mitt hus o det har inte hänt nåt där på 20 år o elektriker har då inte nämt nåt dåligt där. Självklart vet jag att el är farligt o fått veta felen nu o jag är så dum att jag kommer byta den själv för jag tror mig kunna det o klarar av att kontrollmäta det som behövs för att det ska bli rätt.Nu när jag frågar om hjälp med en central i en gammal ladugård jag köpt så anses man inte kunna nåt. Får väl fråga hur man monterar en sladd strömbrytare på lampa istället för att jag ska få några svar
Om du har kopplat all el själv på gården med de kunskaper och nochalans du uppvisar och behöver fråga elementära frågor här är jag verkligen orolig.
Jag förespråkar inte någon specifik lösning. Det jag förespråkar är att om man skall hemmapula så ska man ta sig sin tid för att hitta en ändamålsenlig lösning. Man kan då säkerligen hitta en lösning som uppfyller ens personliga preferenser också.P ptlf skrev:
Angående frågan igår om huvudbrytare så har jag fått flera PM o hur jag ska göra så det är beställt idag! Fått även ingående beskrivning om hur jag ska koppla in centralen jag ska använda och det var exakt som ansåg mig veta så jag kommer inte ställa mer frågor i den här tråden iaf.
Tycker det är synd att inte svaren fick komma här så andra som har funderingar om liknande kunnat få hjälp.
Tycker det är synd att inte svaren fick komma här så andra som har funderingar om liknande kunnat få hjälp.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Ja om där verkligen är bra kontakt så är det OK. Men det kan varken du eller någon annan här veta om porslinet är sprucket. Jag misstänker fortfarande att du inte riktigt förstår hur illa det är om den anslutningen glappar.P ptlf skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag tror inte på dig, jag tror du drar en vals för att svärta ned forumet. Tråkigt att du inte uppskattar de ganska ingående svar du faktiskt har fått. Även om du inte förstår innebörden i svaren kanske du förstår att flera personer faktiskt har investerat en hel del tid på dig.P ptlf skrev:Angående frågan igår om huvudbrytare så har jag fått flera PM o hur jag ska göra så det är beställt idag! Fått även ingående beskrivning om hur jag ska koppla in centralen jag ska använda och det var exakt som ansåg mig veta så jag kommer inte ställa mer frågor i den här tråden iaf.
Att kalla nån lögnare är väl nästan ett påhopp? Tur jag inte är lättkränkt Du behöver inte tro på mig om du inte vill,flera är väl en definition beroende vem som använder ordet men mer än ett par betyder det för mig iaf.Bo.Siltberg skrev:
Varför skulle jag vilja svärta ned forumet?? Jag skrev i nåt svar här jag tyckte bra om det o det det vidhåller jag!
Jag har visst uppskattat svaren men även ifrågasatt en del för att jag vill veta mer o även lära mig, trodde ett forum fungerar så. Men du dumförklarar mig med att säja att jag inte förstår svaren! Varför skulle jag inte ha uppskattat tiden folk har tagit sig tid för att svara, jag har säkert missat gilla nåt inlägg men vem har inte det.