Den klart viktigaste "biten" handlar inte om hur bra man kan flytta en "tråd" utan det handlar om att man ska förstå varför man gör det man gör.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Jag vet vad klarar av o inte men flytta elkablar o skruva fast dom lagom hårt klarar jag iaf
Denna slå-sig-för-bröstet-attityd är farlig och kommer att leda till något tråkigt förr eller senare. Du behöver tänka om och ha en mer respektfull hållning inför det arbete du tänker göra. Det finns ingen skolbok där man kan läsa sig till hur detta jobb ska utföras rent praktiskt. En "kopiering" kan gå fel om man inte har kunskapen för hur det ska se ut och missar att det inte riktigt går att kopiera på alla punkter. Och man är aldrig är bra bilförare den allra första gången, det krävs träning. Den största risken jag ser är att du inte planerar detta och står där med otillräcklig och bristfällig elmateriel. Du behöver t.ex skarva inkommande PEN-ledare, kabeln till CEE-uttaget behöver troligen bytas, etc.

• Gilla
Valkyrie1500F6c och 2 till
  • Laddar…
Är det säkert att det sitter ett CEE uttag där, kan vara ett SEMKO17.
Protte

• Gilla
Poontus och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, den är inte ok.
- Den är inte installerad av en yrkesperson.
- Det är ingen elcentral utan liknar med en servislåda eller dylikt.
- Den är därför överbelastad med för många ledare på varje plint.
- Anslutningen av flera ledare är dåligt gjord. 1)
- Passdelarna är brända. Hur ser provhuvarna ut?
- Den delningsbara PEN-plinten ser ut att vara sprucken i porslinet. 1)
- En biledare ser ut att endast vara snurrad kring den röda ledaren nere till höger.
- Den har en utgående ledning inkopplad på inkommande plintar som ser ut att ha en mindre area. Behöver dock inte vara fel.
- Kablarna på ovansidan sticker in för långt i kapslingen.

1) Jag ser de flesta punkterna som allvarliga, men dessa är extra allvarliga.

Bryt strömmen, riv detta och gör om med en ny ändamålsenlig kapsling.
lådan är inget fel med dok kan inkopplingarna göras på bättre sätt

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den klart viktigaste "biten" handlar inte om hur bra man kan flytta en "tråd" utan det handlar om att man ska förstå varför man gör det man gör.
Vet inte om jag håller med där för ett uttag får du ju byta bara du vet hur man gör,man behöver ju inte förstå nåt om hur ström egentligen fungerar bara man gör rätt. Men förstår hur du menar o jag tycker att jag förstår såpass mycket att jag vet varför den o den tråden ska sitta där o där.

Denna slå-sig-för-bröstet-attityd är farlig och kommer att leda till något tråkigt förr eller senare. Du behöver tänka om och ha en mer respektfull hållning inför det arbete du tänker göra. Det finns ingen skolbok där man kan läsa sig till hur detta jobb ska utföras rent praktiskt. En "kopiering" kan gå fel om man inte har kunskapen för hur det ska se ut och missar att det inte riktigt går att kopiera på alla punkter. Och man är aldrig är bra bilförare den allra första gången, det krävs träning. Den största risken jag ser är att du inte planerar detta och står där med otillräcklig och bristfällig elmateriel. Du behöver t.ex skarva inkommande PEN-ledare, kabeln till CEE-uttaget behöver troligen bytas, etc.
Menar inte att jag slår mig för bröstet o kan utan jag har full respekt för el o ger mig inte på sånt jag tycker verkar svårt. Det är i många frågor jag sett dina svar som jag inte alls skulle ge mig på att försöka lösa för jag förstår inte men just det här tror jag mig kunna klara av iaf. Rätt kablar har jag på lager o hittade några tvåskruvsbleck iaf o tror inte det behövs skarvas någon inkommande ledare för finns att ta av som det syns på bild. Jag har för övrigt bytt alla ledningar o dosor i ladan för det var gamla torra ledningar där höljet hade spruckit på många ställen så tycker jag gjort det till en säkrare anläggning så byter jag nu den här också så blir det ännu bättre. Öppen eldosa med flera kabelanslutningar och säkringselement, redo för elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanläggning i ett gammalt träskjul med kabeldragningar, dosor och en gammal säkerhetsbrytare på en spånskivevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

prototypen prototypen skrev:
Är det säkert att det sitter ett CEE uttag där, kan vara ett SEMKO17.
Protte
Ja, kolla senare bild.

Det är en enorm skillnad på vilka fel man kan ställa till med i en trefasmatad central. Om man bara kopierar till en exakt likadan central (och då menar jag EXAKT likadan), så kanske det kan gå utan att man riktigt förstår.

Redan inställningen ”hur svårt kan det vara” diskvalificerar från att utföra arbetet. Även om man förstår exakt vad som skall göras och precis varför. Så gäller det att fundera ”vad har jag missat, vad är det jag trots allt inte förstår”, och även att fundera över exakt vilka fel som kan bli farliga, och sedan fundera över det en gång till. Aldrig nöja sig med ”det borde inte kunna bli värre än...”. Det där borde måste bytas till ”jag vet exakt, och jag ör säker på det, för att...,”. Och sedan fundera från minst ett håll till.

Jag har varit med om otrevliga resultat, utförda av riktiga elektriker, med ”det borde ju vara så här...”. I ena fallet var jag som användare av installationen ett par cm från en säker död (jag var genomblöt av svett, hela kroppen pressad mot en strömförande apparat, men golvet var av plastmatta, men där fanns en jordad kabelstege några cm. ifrån mig, som jag nästan tog tag i), en elektriker hade sett fel på färger). I ett annat fall var det ren slump att vår elcentral här hemma inte brann upp. Kopplingen till jordfelsbrytaren för hela huset var inte korrekt skruvad, den låg bara löst på anslutningen, upptäcktes av slump efter två år, elektrikern hade antagit att det var en annan typ av anslutning.

• Gilla
Poontus och 4 till
  • Laddar…
Är själv en hemmapulare, men jag har respekt, är försiktig och tillräcklig kunskap för att åtminstone koppla en enkel central dugligt. Har gått på en hel del minor och då är jag ändå elektroingenjör. Jag skulle absolut inte göra detta själv om jag vore dig. Har du ingen ingenjör eller annan hemmapulare av rang i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig?

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
M Gizzmo123 skrev:
lådan är inget fel med dok kan inkopplingarna göras på bättre sätt
Jo det är det för det är ingen elcentral, den är gammal och rostig och och gummipackningen är sprucken. Den behöver lite ombyggnad och så man kan lika gärna byta den.

P ptlf skrev:
Det är i många frågor jag sett dina svar som jag inte alls skulle ge mig på att försöka lösa för jag förstår inte men just det här tror jag mig kunna klara av iaf.
Jag tänkte skriva att du förmodligen inte skulle förstå ett ord vad jag skrev, och så var det. Om det är du som utfört det vi ser på bild utanför denna lilla fördelningslåda så är du diskvalificerad. Jag kan bara hoppas på att ingenting allvarligt händer här.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte skriva att du förmodligen inte skulle förstå ett ord vad jag skrev, och så var det. Om det är du som utfört det vi ser på bild utanför denna lilla fördelningslåda så är du diskvalificerad. Jag kan bara hoppas på att ingenting allvarligt händer här.
Skulle vara intressant veta vad som är så farligt utanför denna låda. Snyggt är det inte men är ju gjort för att det skulle bytas nån gång o den gången är nu.

• Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är en enorm skillnad på vilka fel man kan ställa till med i en trefasmatad central. Om man bara kopierar till en exakt likadan central (och då menar jag EXAKT likadan), så kanske det kan gå utan att man riktigt förstår.

Redan inställningen ”hur svårt kan det vara” diskvalificerar från att utföra arbetet. Även om man förstår exakt vad som skall göras och precis varför. Så gäller det att fundera ”vad har jag missat, vad är det jag trots allt inte förstår”, och även att fundera över exakt vilka fel som kan bli farliga, och sedan fundera över det en gång till. Aldrig nöja sig med ”det borde inte kunna bli värre än...”. Det där borde måste bytas till ”jag vet exakt, och jag ör säker på det, för att...,”. Och sedan fundera från minst ett håll till.

Jag har varit med om otrevliga resultat, utförda av riktiga elektriker, med ”det borde ju vara så här...”. I ena fallet var jag som användare av installationen ett par cm från en säker död (jag var genomblöt av svett, hela kroppen pressad mot en strömförande apparat, men golvet var av plastmatta, men där fanns en jordad kabelstege några cm. ifrån mig, som jag nästan tog tag i), en elektriker hade sett fel på färger). I ett annat fall var det ren slump att vår elcentral här hemma inte brann upp. Kopplingen till jordfelsbrytaren för hela huset var inte korrekt skruvad, den låg bara löst på anslutningen, upptäcktes av slump efter två år, elektrikern hade antagit att det var en annan typ av anslutning.
Det är tre faser istället för en och så en jord och sen ska det dit nollor,allt är uppmärkt i centralen så vet man vilken kabel som är vad vet jag ju var dom ska sitta så jag litar på mitt omdöme o det räcker för mig. Har inte tänkt att jag ska dö på kuppen eller någon annan senare heller pga mig för då skulle jag inte göra det.

Ibland är man medveten om exakt vilken kunskap man saknar och ibland är man omedveten. Du är just nu i den senare kategorin, den farliga.

Det är jättesvårt för erfarna installatörer att förklara för oss som saknar kunskapen att vi vet för lite, för varje gång de drar ett exempel på något vi har missat så tänker vi felaktigt "aha, då vet jag det också, så NU vet jag nog allt jag behöver". Man måste vara vaksam på sig själv.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Den extremt snäva böjen på kabeln ned i förskruvningen längst till höger är ett konststycke som löper hög risk att drabbas av kallflytning och senare kortslutning. För övrigt är det kanske inte så farligt. Visserligen fult vilket är viktigt med sekundärt. Värre är okunskapen och oerfarenheten i att förlägga kablar, minsta böjradie etc. Tätningen till vänster visar att du inte har skaffat rätt materiel. Detta är ett vanligt misstag som kan leda till riktigt dåliga resultat....

Elektriska kablar och förskruvning med synlig snäv böj, inkorrekta anslutningar och potentiell säkerhetsrisk.

...som vi ser här. Det är alltså du som gjort denna anslutning på PEN-plinten. Alla med minsta gnutta insikt skulle inse att detta är inte bra. T.o.m en gymnasieelev skulle fråga sig om det inte finns bättre sätt att lösa detta på. Har man inte lämplig elmateriel hemma så får man helt enkelt skaffa fram det. Med lite djupare insikt inser man att en gemensam plint för PE- och N-ledare riskerar skapa en PEN-ledare och motsvarande PEN-ledarbrott om de lossnar men fortfarande sitter ihop, som om nollskruven i mitten släpper. Förstår du konsekvensen av ett PEN-ledarbrott?

Dåligt anslutna kablar i en elinstallation med synlig skada på en kopplingsplint och felaktig kabelböjning.

Och har man minsta erfarenhet inom detta fackområde så vet man att dessa delbara PEN-plintar är en hög säkerhetsrisk, speciellt när de har åldrats och utsatts för åverkan i form av ledarbyten etc.
https://www.brandskyddsforeningen.s...aktablad/faktablad_en_a4_delbar_nollplint.pdf
Det är därför oförlåtligt att missa att den är sprucken precis på det sätt som gör den farlig, om nu inte bilden ljuger. Och det är oförlåtligt att inte bygla den (fast i ditt fall ska den bytas mot separata PE/N-plintar avsedd för en gruppcentral).`

Ingen skulle heller komma på iden att ta ut en gruppledning till CEE-uttaget på uppströmssidan av säkringarna i lådan. Och man kan undra var kabeln till vänster från kopplingsdosan tar vägen..

Att inte inkommande huvudledning kortades av när skåpet flyttades tyder på att du inte är säker på dina förmågor trots allt.

Självklart kan du inte förstå de risker jag räknat upp om du inte har kunskapen. Det du måste inse är att du inte förstår hur allting ska utföras och inte har handlaget till att utföra det.

Men jag kan samtidigt hålla med dig om att det egentligen inte är svårt. Det gäller bara att ha rätt inställning, lite fallenhet och framför allt kunna ta lärdom. Jag tjatar inte på dig för att påvisa att du är dum, inte heller säger jag något om att du bryter mot lagen om behörighet, men jag är mycket mån om att få dig förstå din skyldighet i lagen 6 § pt.2 att ha den kompetens och färdighet som arbetet kräver, dvs det som har bäring på elsäkerheten. Det är också detta du kan få hjälp med, dock inte en steg-för-steg beskrivning. Återkom med en plan för hur du tänker göra jobbet i detalj, ta synpunkter och visa oss sedan resultatet innan du driftsätter.

• Gilla
elmontören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.