20 553 läst ·
86 svar
21k läst
86 svar
Ser det ok i den här centralen?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jo, så enkelt är det när man börjar titta på en installation. Och jag kan inte peka på exakt vad du kan tänkas misslyckas med. MEN det är människor med den inställningen till elarbete som orsakar olyckor. En olycka beror nästan aldrig på ett enstaka specifikt fel. Utan det är nästan alltid en kombination av "osannolika" misstag. Det kan vara rena felkopplingar i kombination med att någon tänder en lampa, samtidigt som någon tar i en handdukstork i badrummet, det kan vara dåligt materialval, i kombination med att något faktiskt går sönder osv.P ptlf skrev:Det är tre faser istället för en och så en jord och sen ska det dit nollor,allt är uppmärkt i centralen så vet man vilken kabel som är vad vet jag ju var dom ska sitta så jag litar på mitt omdöme o det räcker för mig. Har inte tänkt att jag ska dö på kuppen eller någon annan senare heller pga mig för då skulle jag inte göra det.
Man behöver förstå hur det fungerar. Det granterar inte att man gör rätt, men det minskar risken för farliga fel.
Vet inte riktigt hur jag ska försöka förklara men jag själv tycker som sagt att jag kommer att klara av byta den här till den som är bättre. Som jag förstår är egentligen det allvarligaste sprickan o den går inte helt igenom har jag sett nu när jag kontrollera så trot det fungerar så länge ingen är där o skruvar o det ska ju som sagt bytas. Förskruvningen är med en bottningslist o det sitter alldeles utmärkt o är tätt även om det är fel. Den tvära böjen ser värre ut på bild än i verkligheten o den inkommande ledningen är ju gjord lång för att det skulle ju bytas o då slipper man skarva då. Att en del kablar är för mkt skalade o att det kanske är för många på nåt ställe är i min tanke inte hela världen när man har kollat att det sitter fast o det ska åtgärdas. Jag känner mig säker på att kunna få allt på rätt ställen i den nya centralen på ett säkert sätt o jag kommer lägga ut en bild innan jag sätter igång den för att få synpunkter. Det blir i vår eller under sommaren när jag har tid men nu har jag nog retat upp så många här för att det missuppfattas som jag har självsäker attityd men det är inte alltid så lätt få till i skrift hur man svarar eller frågar tycker jag! Jag kan absolut inte mycket om el men jag har bara försökt få fram att jag anser mig kunna byta centralen o det kommer inte se ut som en elektriker gjort det men tror den blir lika säker iaf för kommer använda rätta kablar o annat som behövs för det. Jordfelsbrytare kommer dit en vacker dag också när jag har hit en elektriker för nåt annat jobb för det ger jag mig inte på!Bo.Siltberg skrev:
Den extremt snäva böjen på kabeln ned i förskruvningen längst till höger är ett konststycke som löper hög risk att drabbas av kallflytning och senare kortslutning. För övrigt är det kanske inte så farligt. Visserligen fult vilket är viktigt med sekundärt. Värre är okunskapen och oerfarenheten i att förlägga kablar, minsta böjradie etc. Tätningen till vänster visar att du inte har skaffat rätt materiel. Detta är ett vanligt misstag som kan leda till riktigt dåliga resultat....
[bild]
...som vi ser här. Det är alltså du som gjort denna anslutning på PEN-plinten. Alla med minsta gnutta insikt skulle inse att detta är inte bra. T.o.m en gymnasieelev skulle fråga sig om det inte finns bättre sätt att lösa detta på. Har man inte lämplig elmateriel hemma så får man helt enkelt skaffa fram det. Med lite djupare insikt inser man att en gemensam plint för PE- och N-ledare riskerar skapa en PEN-ledare och motsvarande PEN-ledarbrott om de lossnar men fortfarande sitter ihop, som om nollskruven i mitten släpper. Förstår du konsekvensen av ett PEN-ledarbrott?
[bild]
Och har man minsta erfarenhet inom detta fackområde så vet man att dessa delbara PEN-plintar är en hög säkerhetsrisk, speciellt när de har åldrats och utsatts för åverkan i form av ledarbyten etc.
[länk]
Det är därför oförlåtligt att missa att den är sprucken precis på det sätt som gör den farlig, om nu inte bilden ljuger. Och det är oförlåtligt att inte bygla den (fast i ditt fall ska den bytas mot separata PE/N-plintar avsedd för en gruppcentral).`
Ingen skulle heller komma på iden att ta ut en gruppledning till CEE-uttaget på uppströmssidan av säkringarna i lådan. Och man kan undra var kabeln till vänster från kopplingsdosan tar vägen..
Att inte inkommande huvudledning kortades av när skåpet flyttades tyder på att du inte är säker på dina förmågor trots allt.
Självklart kan du inte förstå de risker jag räknat upp om du inte har kunskapen. Det du måste inse är att du inte förstår hur allting ska utföras och inte har handlaget till att utföra det.
Men jag kan samtidigt hålla med dig om att det egentligen inte är svårt. Det gäller bara att ha rätt inställning, lite fallenhet och framför allt kunna ta lärdom. Jag tjatar inte på dig för att påvisa att du är dum, inte heller säger jag något om att du bryter mot lagen om behörighet, men jag är mycket mån om att få dig förstå din skyldighet i lagen 6 § pt.2 att ha den kompetens och färdighet som arbetet kräver, dvs det som har bäring på elsäkerheten. Det är också detta du kan få hjälp med, dock inte en steg-för-steg beskrivning. Återkom med en plan för hur du tänker göra jobbet i detalj, ta synpunkter och visa oss sedan resultatet innan du driftsätter.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Den där sprickan. Förstår du vad som händer om det blir glapp i skruven, pga. Sprickan? Hus har brunnit ned pga. liknande fel. Det handlar inte primärt om risk att själva centralen brinner.
Det är väl inte helt fel att sätta en huvudbrytare före den här undercentralen men vad för slags brytare ska man ha, går det få tips så jag vet vad jag ska beställa före bytet av centralen även om jag erkänner att jag tänkte göra det själv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte omöjligt! Gillar forumet men just eldelen brukar många som frågar om hjälp få till svar att kontakta elektriker istället för säja hur dom ska koppla eller vad nu dom behöver hjälp med. Självklart behövs elektriker ibland men även en som inte har någon koll tror jag skulle klara av att byta ett eluttag t.ex med hjälp härifrån men det är inte alltid dom kunniga tycker det.Troxic skrev:
Det ser inte direkt ut som ett eluttag som du är på väg att byta.P ptlf skrev:Inte omöjligt! Gillar forumet men just eldelen brukar många som frågar om hjälp få till svar att kontakta elektriker istället för säja hur dom ska koppla eller vad nu dom behöver hjälp med. Självklart behövs elektriker ibland men även en som inte har någon koll tror jag skulle klara av att byta ett eluttag t.ex med hjälp härifrån men det är inte alltid dom kunniga tycker det.
Kan bero på att den som ställer frågan visar att hen har väldigt lite förkunskaper, visar upp en arrogant attityd, ingen ödmjukhet gentemot svaren man får. Listan kan göras lång. Sedan finns där inlägg där folk får hjälp, men då har personen visat på en god kunskap, inte en arrogant attityd och är ödmjuk. Sedan är det en rätt stor skillnad på att byta ett uttag kontra en central. Felen du kan göra i en central är så många fler än i ett uttag.P ptlf skrev:Inte omöjligt! Gillar forumet men just eldelen brukar många som frågar om hjälp få till svar att kontakta elektriker istället för säja hur dom ska koppla eller vad nu dom behöver hjälp med. Självklart behövs elektriker ibland men även en som inte har någon koll tror jag skulle klara av att byta ett eluttag t.ex med hjälp härifrån men det är inte alltid dom kunniga tycker det.
Jag tkr inte jag varit arrogant eller varit oödmjuk men absolut lite okunnig o därför frågat o även ifrågasatt men det tkr jag man måste få göra när man inte vet eller? Text kan ju alltid tolkas annars än hur det låter i ett samtal o då skulle det tolkas annars säkert. Men gör gärna långa listan klarJLyck skrev:
Kan bero på att den som ställer frågan visar att hen har väldigt lite förkunskaper, visar upp en arrogant attityd, ingen ödmjukhet gentemot svaren man får. Listan kan göras lång. Sedan finns där inlägg där folk får hjälp, men då har personen visat på en god kunskap, inte en arrogant attityd och är ödmjuk. Sedan är det en rätt stor skillnad på att byta ett uttag kontra en central. Felen du kan göra i en central är så många fler än i ett uttag.
Märk väl att det inte bara är elektriker som inte svarar, vi är minst lika många ingenjörshemmapulare och liknande på forumet som inte vill vara delaktiga. Det beror på att det du håller på med kan vara mkt farligt om man inte har de nödvändiga kunskaperna. Åtminstone de mest grundläggande och det verkar du inte ha.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Att inte ha kompetens nog för att inse att man inte har tillräcklig kompetens beskrivs av Dunning-Krüger-effekten enligt grafen nedan. I många trådar tycker någon som är på första toppen, ”Mount Stupid”, att det är bara att sätta färg mot färg för det brukar funka jättebra. Man bör ta sig ner och förbi dalen ”Unsecure Valley” innan man börja hempula på riktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som hemmapulare har man möjlighet att lägga mycket med tid på att välja rätt material och åtgärd. Samt att införskaffa eventuell kunskap som saknas. Så ta inte bara något som ligger bara för att du har det på hyllan. Se till att göra något som kan hålla i 50 år och se till att det blir säkert och klarar eventuella framtida bruk. Det kommer ändå bli billigare än om man anlitar en elektriker.