Alfred Jonsson skrev:
Oj vilken fientlighet bara för att jag råkar informera om att SEB stjäl bankdagar..
Nej, det är var idiotin kring att det inte finns någon konkurrens inom banksektorn som jag reagerade emot.

Att det startas nya banker är bra, se bara hur många kunder som flyttade till ICA banken i början.
Du ser, det finns konkurrens.

MEN nu har ju även ICA banken insett att bankmarknaden är ett oligopol så varför skall de ge högre ränta än andra banker när de inte behöver och när kunderna ändå inte byter bank?
"insett att det är oligopol"? Vet du ens själv vad den meningen innebär?:D

Själv så har jag numera mycket kontanter hemma i säkerhetsskåpet istället för på kontot för då slipper man alla bankomatbesök och har alltid en stor reserv :)
Att du inte har allt i guld eller salt då, det är ju en bank som garanterar det där papperslapparna du har hemma...

PCLarsson skrev:
Det ironiska kanske inte gick fram ;)
Faktiskt inte. Och jag som är en sann anhängare av ironi-humor. Förklara gärna ironin! :)

A
-MH- skrev:
Nej, det är var idiotin kring att det inte finns någon konkurrens inom banksektorn som jag reagerade emot.

Du ser, det finns konkurrens.

"insett att det är oligopol"? Vet du ens själv vad den meningen innebär?:D

Att du inte har allt i guld eller salt då, det är ju en bank som garanterar det där papperslapparna du har hemma...
:|

Allt ok med dig?

Alfred Jonsson skrev:
Noterade en sak idag när jag körde löner för mitt lilla företag.

När ett företag gör en lönekörning till sina anställda och pengarna skall finnas på den anställdes konto t.ex. 25 november så tas pengarna ut från företagets konto 23 november.

Och detta gäller oavsett vilken bank mottagaren har.

Alltså finns pengarna varken på företagets eller löntagarens konto under 2 räntedagar.

Om vi säger att cirka 800.000 löntagarens har sina löner via SEB.

Räntan under 1 dag = 365/0,03 vid 3% ränta 0,000082191

Vi räknar lågt säg en snittlön på 18.000:-/månad

800.000 x 0,000082191 x 18000 = 1.183.561 x 2 dagar = 2.367.122 SEK /månad som SEB snor åt sig extra.

28,4 Mkr per år är inte illa och inga kunder klagar.

För alla er som har SEB konto och där företaget där ni är anställda också har det, be dem köra er lön som vanlig överföring istället, då kommer pengarna in på ert konto på några sekunder.

Hur beräknas räntan på bankkontot?
[länk]

Hade man bara haft kapital så skulle man öppna en bank för att sopa mattan med den kartellverksamheten vore inte det minsta svårt.

Hur kommer det sig egentligen att inga utländska banker ännu kommer hit i större utsträckning och tagit över den skyddade bankmarknaden som har funnits i Sverige sedan urminnes tider?
Dom snor ju inte pengarna, dom betalar bara inte ut räntan. Det är ju dom som står för räntan.

Sen ni som undrar varför det inte startas mer banker är för att det behöv 50.000.000:- i startkapital.
Någon som är sugen att starta en privatägd bank tillsammans? Minsta insats 100.000:-

bra-byggare skrev:
På vilket sätt hänger mitt påpekande om att man inte bara kan titta på utdelningar utan också måste ta hänsyn till aktiekursens utveckling ihop med att man kan visa vad som helst med statistik menar du? Jag fattar nog inte riktigt.
OK. Att jag skrev att man kan visa "vad som helst" med statistik var inte menat som någon kritik mot ditt resonemang bra-byggare och du har rätt i att man, för att vara korrekt, inte bör undvika att ta höjd för ev kursförändring (som i ditt exempel) men om vi håller oss till storbankerna och då kanske specifikt till SEB (eftersom det var den banken tråden handlade om - åtminstone initialt) så har aktieägarna inte fått del av någon lysande utveckling direkt och framförallt så är det vanskligt att (på förhand) kalkylera med en rejäl kursuppgång. Att det sedan finns bolag, som ditt exempel med Warren Buffets bolag Berkshire Hathaway, som man i efterhand kunnat konstatera haft en lysande kursutveckling ser jag som en helt annan sak.

Att analysera bolag är komplext och beroende på vilket syfte man har så kan man välja vilka parametrar man väljer att ta hänsyn till.

Min avsikt var att ett enkelt sätt påvisa att 25 Mdr i utdelning (kanske) inte behöver vara så oskäligt som ffa Alfred Jonsson gjorde sken av men det är något var och en får ta ställning till!

P
Nirre skrev:
OK. Att jag skrev att man kan visa "vad som helst" med statistik var inte menat som någon kritik mot ditt resonemang bra-byggare och du har rätt i att man, för att vara korrekt, inte bör undvika att ta höjd för ev kursförändring (som i ditt exempel) men om vi håller oss till storbankerna och då kanske specifikt till SEB (eftersom det var den banken tråden handlade om - åtminstone initialt) så har aktieägarna inte fått del av någon lysande utveckling direkt och framförallt så är det vanskligt att (på förhand) kalkylera med en rejäl kursuppgång. Att det sedan finns bolag, som ditt exempel med Warren Buffets bolag Berkshire Hathaway, som man i efterhand kunnat konstatera haft en lysande kursutveckling ser jag som en helt annan sak.

Att analysera bolag är komplext och beroende på vilket syfte man har så kan man välja vilka parametrar man väljer att ta hänsyn till.

Min avsikt var att ett enkelt sätt påvisa att 25 Mdr i utdelning (kanske) inte behöver vara så oskäligt som ffa Alfred Jonsson gjorde sken av men det är något var och en får ta ställning till!
Ok, då förstår jag vad du menar.

(Inte för att vi behöver debattera det vidare men konstaterandet om utdelningsnivåerna gjordes också i efterhand...)

Nyfniken skrev:
Hur mycket ligger löner och bonusar på?
Var det inte intressant längre, när löner och bonusar kom på tal?

Nyfniken skrev:
Var det inte intressant längre, när löner och bonusar kom på tal?
3 mdkr i förhållande till 500 mdkr är väl helt enkelt än mindre och uppenbart en kostnad som ägarna är villig att ta... dessa bonusar som du syftar på kommer dock inte de som jobbar med bolån till gagn utan finns inom investment banking och baseras inte heller på bankens totala resultat där bolån ingår...

nu pratar vi inte ordinarie löner till vanlig personal...

bonusfrågor är därför helt irrelevant när vi diskuterar marginaler på bolån

PCLarsson skrev:
bonusfrågor är därför helt irrelevant när vi diskuterar marginaler på bolån
Med risk för att jag tappat tråden:

Det tycker jag absolut inte att det är. Bonusar till anställda som motsvarar en årslön, kanske till och med ett år då banken går back. Till anställda som redan har löner som får Svensson att bli vimmelkantig. Anställda på ett företag som bollar med hela det finansiella systemet och dessutom åtnjuter statligt konkursskydd. Det sticker i ögonen.

Att dessa hör till en annan avdelning är inte ett hållbart argument (enligt mig). Ska reklamationsavdelningens anställda bara få löneavdrag år efter år?

Om man är så mån om att göra skillnad på investment banking och bolån så får man väl helt sonika dela upp företaget i två. Förslagsvis anställer man sedan en VD i bolånebanken som inte är komplett tondöv och har råd att köpa sin egen lägenhet.

Nyfniken skrev:

Det tycker jag absolut inte att det är. Bonusar till anställda som motsvarar en årslön, kanske till och med ett år då banken går back. Till anställda som redan har löner som får Svensson att bli vimmelkantig. Anställda på ett företag som bollar med hela det finansiella systemet och dessutom åtnjuter statligt konkursskydd. Det sticker i ögonen.

Att dessa hör till en annan avdelning är inte ett hållbart argument (enligt mig). Ska reklamationsavdelningens anställda bara få löneavdrag år efter år?

Om man är så mån om att göra skillnad på investment banking och bolån så får man väl helt sonika dela upp företaget i två. Förslagsvis anställer man sedan en VD i bolånebanken som inte är komplett tondöv och har råd att köpa sin egen lägenhet.
du fick ett svar och ämnar inte kommentera ytterligare...

PCLarsson skrev:
du fick ett svar och ämnar inte kommentera ytterligare...
Nej, vi kan nog vara överens om att vi inte är överens. Det är gott nog. :)

Nyfniken skrev:

Om det är så viktigt att ha en reklamationsavdelning får de väl lägga den i ett eget bolag. Och förbjuda detta bolag att göra affärer med det ursprungliga. d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.