16 310 läst ·
131 svar
16k läst
131 svar
SEB "stjäl" räntedagar vid alla lönekörning
SEB skriver följande på sin hemsida:
Löner via fil till via Bankgirot 500 kr
- betalning 1,50 kr
- per skickad fil 10 kr
Så åtminstone SEB borde kanske kunna låta bli att ta flera dagar på sig att föra över pengarna och istället höja avgiften de redan tar med några ören.
Som en anekdot kan jag berätta att jag skulle föra över pengar från Resursbank till mitt företagskonto häromdagen genom att ringa till Resursbank. Jag höll bokstavligen på att ramla av stolen när han sa att "du har pengarna på ditt konto i den andra banken ungefär klockan 14 idag".
Jag insåg efter samtalet att jag faktiskt hade gett beröm till banken för att en tjänst fungerade som jag faktiskt förväntar mig att den ska fungera.
Löner via fil till via Bankgirot 500 kr
- betalning 1,50 kr
- per skickad fil 10 kr
Så åtminstone SEB borde kanske kunna låta bli att ta flera dagar på sig att föra över pengarna och istället höja avgiften de redan tar med några ören.
Som en anekdot kan jag berätta att jag skulle föra över pengar från Resursbank till mitt företagskonto häromdagen genom att ringa till Resursbank. Jag höll bokstavligen på att ramla av stolen när han sa att "du har pengarna på ditt konto i den andra banken ungefär klockan 14 idag".
Jag insåg efter samtalet att jag faktiskt hade gett beröm till banken för att en tjänst fungerade som jag faktiskt förväntar mig att den ska fungera.
Redigerat av moderator:
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Nu är bankerna igång igen och roffar åt sig.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14158725.abRiksbanken sänkte räntan.
Trots det har ditt bolån blivit dyrare.
Storbankernas knep är som hämtat ur mellandagsrean.
Den 20 december sänkte Riksbanken styrräntan med 0,25 procentenheter till 1,75 procent.
Men de svenska storbankerna vägrade att följa efter. De hänvisade till högre upplåningskostnader, att de behöver en större kapitalreserv, samt att sambandet mellan bolåneräntor och reporäntan har försvagats.
Det förargade finansminister Anders Borg (M) och finansmarknadsminister Peter Norman (M) som gav Finansinspektionen, FI, i uppdrag att granska bankernas bolånemarginaler.
Bankerna bluffade
Ett par dagar senare kom FI:s dom: bankerna bluffade om nivån på sina marginaler den låg till och med över det historiska genomsnittet.
Plötsligt blev det annat ljud i skällan och bolåneräntorna sänktes hos Nordea, SEB och Handelsbanken dagen därpå.
Men vid en närmare titt, kan man konstatera att sänkningen blev en höjning.
Det påminner lite om elektronikkedjornas mellandagsrea, när de smyghöjer priset för att kunna sänka det till rean.
Den som ska lägga om sitt lån nu, oavsett om det är på tre månaders löptid eller på ett år, kan räkna med att räntan är högre nu än för en månad sedan.
För vi som är lite mer intresserade och vill veta mer än vad som står i Aftonbladet, så finns det en mycket intressant diskussion om bankmarginaler på den här bloggen (min favvis):
http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/kan_sbab_hjälpa_konkurrenssituationen
http://www.slopedcurve.com/roller/makro/entry/kan_sbab_hjälpa_konkurrenssituationen
Det är något bättre idag, men inte mycket.Crebel skrev:
Problemen i USA hänger dock till stor del samman med att Interstate Banking inte blev tillåtet förrän i mitten av 1980-talet. Därför har man exvis fortfarande inget nationellt bankgirosystem eller liknande.
"Jag är författare, journalist, idéhistoriker, aikidoinstruktör med mera. Jag har bland annat varit rockrecensent på Dagens Nyheter och krogrecensenten Bong på Sydsvenskan."
Han skriver såklart övertygande, men sakkunskapen verkar saknas.
Han skriver såklart övertygande, men sakkunskapen verkar saknas.
Som sagt, lönebetalningar hanteras speciellt i de svenska betalsystemen, så varken SEB eller någon annan bank KAN göra det snabbare än två dagar. Det är ett krav från Bankgirot att de skickas in minst två dagar innan, bl.a. för att de ska kunna garantera att utbetalningarna levereras samtidigt till alla mottagare.bra-byggare skrev:
Om man som företag skulle skicka lönerna som vanliga kontoöverföringar så är det en annan sak, men det finns säkert något aber med det. Typ att det är information som man vill få eller föra över till löntagarna som inte går att föra över med vanliga kontoöverföringar. Annars skulle väl alla arbetsgivare göra det...
Löneöverföringen som görs via fil innebär vissa fördelar för utbetalarenCrebel skrev:Om man som företag skulle skicka lönerna som vanliga kontoöverföringar så är det en annan sak, men det finns säkert något aber med det. Typ att det är information som man vill få eller föra över till löntagarna som inte går att föra över med vanliga kontoöverföringar. Annars skulle väl alla arbetsgivare göra det...
- alla anställda har lönerna samtidigt
- den som ska betala ut lönerna kan planera sin tid bättre, behöver inte registrera lönerna samma dag som utbetalning
- man slipper att knacka varjer överföring för sig (skicka fil)
Fördelar för den anställde;
- har pengarna direkt på morgonen
- det beräknas ränta samma dag som pengarna sätts in
Den som vill knacka dem var för sig kan ju alltid göra det
Bankerna tjänar inga extra räntedagar i en lönebetalning jmf med en vanlig överföring, i och med att räntan beräknas direkt från insättningsdagen hos mottagaren.
Hm, intressant, har inte koll på den sidan.PCLarsson skrev:Löneöverföringen som görs via fil innebär vissa fördelar för utbetalaren
- alla anställda har lönerna samtidigt
- den som ska betala ut lönerna kan planera sin tid bättre, behöver inte registrera lönerna samma dag som utbetalning
- man slipper att knacka varjer överföring för sig (skicka fil)
Fördelar för den anställde;
- har pengarna direkt på morgonen
- det beräknas ränta samma dag som pengarna sätts in
Den som vill knacka dem var för sig kan ju alltid göra det
Bankerna tjänar inga extra räntedagar i en lönebetalning jmf med en vanlig överföring, i och med att räntan beräknas direkt från insättningsdagen hos mottagaren.
Begränsningen att man måste knacka kontoöverföringar för sig torde ligga i ekonomisystemet, bankerna har tjänster där man som företagskund kan skicka in även kontoöverföringar via fil.
Det är riktigt att mottagarbanken inte tjänar någon räntedag, men avsändarbanken gör det om jag inte missminner mig.
Finns ingen kontoöverföringsrutin förutom den som avser löneutbetalningar. Denna kan du givetvis använda till vad du vill... men den funkar som jag skrev ovan...Crebel skrev:Hm, intressant, har inte koll på den sidan.
Begränsningen att man måste knacka kontoöverföringar för sig torde ligga i ekonomisystemet, bankerna har tjänster där man som företagskund kan skicka in även kontoöverföringar via fil.
Det är riktigt att mottagarbanken inte tjänar någon räntedag, men avsändarbanken gör det om jag inte missminner mig.
I det stora hela finns det ingen som tjänar mer bara för att man är mottagarbank eller avsändarbank. Summa sumarum är det bara en dag som inte ränteberäknas... då pengarna flyttas från en bank till en annan...
Fel av mig...Nyfniken skrev:
Du kan välja överföringsdag, men pengarna lär bli överförda med dagens första clearing. Desutom får inte mottagaren ränta första dagen, vilket är standard när det gäller lönebetalningar.