16 307 läst ·
131 svar
16k läst
131 svar
SEB "stjäl" räntedagar vid alla lönekörning
Sida 1 av 9
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Noterade en sak idag när jag körde löner för mitt lilla företag.
När ett företag gör en lönekörning till sina anställda och pengarna skall finnas på den anställdes konto t.ex. 25 november så tas pengarna ut från företagets konto 23 november.
Och detta gäller oavsett vilken bank mottagaren har.
Alltså finns pengarna varken på företagets eller löntagarens konto under 2 räntedagar.
Om vi säger att cirka 800.000 löntagarens har sina löner via SEB.
Räntan under 1 dag = 365/0,03 vid 3% ränta 0,000082191
Vi räknar lågt säg en snittlön på 18.000:-/månad
800.000 x 0,000082191 x 18000 = 1.183.561 x 2 dagar = 2.367.122 SEK /månad som SEB snor åt sig extra.
28,4 Mkr per år är inte illa och inga kunder klagar.
För alla er som har SEB konto och där företaget där ni är anställda också har det, be dem köra er lön som vanlig överföring istället, då kommer pengarna in på ert konto på några sekunder.
Hur beräknas räntan på bankkontot?
http://www.finanstidningen.biz/inde...marknad/128-hur-beraknas-rantan-pa-bankkontot
Hade man bara haft kapital så skulle man öppna en bank för att sopa mattan med den kartellverksamheten vore inte det minsta svårt.
Hur kommer det sig egentligen att inga utländska banker ännu kommer hit i större utsträckning och tagit över den skyddade bankmarknaden som har funnits i Sverige sedan urminnes tider?
När ett företag gör en lönekörning till sina anställda och pengarna skall finnas på den anställdes konto t.ex. 25 november så tas pengarna ut från företagets konto 23 november.
Och detta gäller oavsett vilken bank mottagaren har.
Alltså finns pengarna varken på företagets eller löntagarens konto under 2 räntedagar.
Om vi säger att cirka 800.000 löntagarens har sina löner via SEB.
Räntan under 1 dag = 365/0,03 vid 3% ränta 0,000082191
Vi räknar lågt säg en snittlön på 18.000:-/månad
800.000 x 0,000082191 x 18000 = 1.183.561 x 2 dagar = 2.367.122 SEK /månad som SEB snor åt sig extra.
28,4 Mkr per år är inte illa och inga kunder klagar.
För alla er som har SEB konto och där företaget där ni är anställda också har det, be dem köra er lön som vanlig överföring istället, då kommer pengarna in på ert konto på några sekunder.
Hur beräknas räntan på bankkontot?
http://www.finanstidningen.biz/inde...marknad/128-hur-beraknas-rantan-pa-bankkontot
Hade man bara haft kapital så skulle man öppna en bank för att sopa mattan med den kartellverksamheten vore inte det minsta svårt.
Hur kommer det sig egentligen att inga utländska banker ännu kommer hit i större utsträckning och tagit över den skyddade bankmarknaden som har funnits i Sverige sedan urminnes tider?
Redigerat:
Samma sak vd överföring till annan bank. Jag menar det tar 2 dagar, hur lång tid tar det för ett program att koppla upp sig till en annan dator och säga "sätt in 10 000:- på det kontot"? 2 sekunder?
Hur många miljoner suger bankerna åt sig här?
Hur många miljoner suger bankerna åt sig här?
Floaten har alltid varit en intressant inkomstkälla för banker. Utöver detta är det inte åxå så att man inte får ränta på överföringsdagen och inte heller mottagardagen i tillägg för den fiktiva transaktionstiden.
Nja, överföring innan 9.00 är överfört till annan bank vid 12-13 samma dag hos mina banker åtminstone.thewolf skrev:
Clearingsystemet mellan bankerna går fyra gånger varje dag!thewolf skrev:
Om du menar två dagar om du överför en dag och de är framme nästa dag så blir så fallet om du gör din transaktion efter 14.
Sammanställning över clearingrutiner mellan banker...
En överföring som signeras en vardag ...
– senast kl 08.45: når mottagaren samma dag, senast kl 12.30
– senast kl 11.45: når mottagaren samma dag, senast kl 15.00
– senast kl 14.00: når mottagaren samma dag, senast kl 17.20
– mellan kl 14.00 och 23.30: når mottagaren nästa bankdag, senast kl 09.30.
En överföring till annan bank som registreras efter kl 14.00 dag före helgdag dras från ditt konto direkt men når inte mottagaren förrän senast kl 09.30 nästkommande bankdag.
Överföringar som sker på helgen når mottagaren först nästkommande bankdag.
Redigerat:
Blir ju svårt om räntan ska betalas ut två gånger under samma dag, både hos avsändaren och hos mottagaren.Nimajneb skrev:
Det lilla de tar in på räntan (om nu så är fallet) är väl bara att betrakta som betalning för den tjänst banken tillhandahållit. Eller hade de varit bättre om banken tagit ut en avgift på 20:- per överföring?
Det var värre förr då räntan låg på 10% o transaktionerna tog 3 dagar. Faktum är att flera banker i Europa fortfarande håller pengarna i 3 dagarinjonil skrev:
A
Alfred Jonsson
Bannad
· Västra Götaland
· 208 inlägg
Alfred Jonsson
Bannad
- Västra Götaland
- 208 inlägg
Om du anser det vara OK så måste jag anta att du jobbar på bank...injonil skrev:
Nej NORMALT inte..PCLarsson skrev:
Nimajneb skrev:
Utvecklingen bör inte gå bakåt mot färre aktörer och sämre och dyrkare tjänster.