D Dilato skrev:
..men staten betalar allt över 40 öre eller vad det nu är, väl?
För de som skrivit på det avtalet, ja.

Men det är ju en statlig subvention, det är inte det verkliga priset.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Staten tjänar väl bra på momsen?
De tjänar pengar på momsen oavsett vad vi köper för pengarna.

pacman42 pacman42 skrev:
De tjänar pengar på momsen oavsett vad vi köper för pengarna.
Om elen priset tar större andel av inkomsten än vanligt är det ju sannolikt att du inte spenderar så mycket pengar utanför landets gränser, Svenska staten får in mer moms än om du tar en helg i tex Paris med god mat,shopping osv.

F fribygg skrev:
Om elen priset tar större andel av inkomsten än vanligt är det ju sannolikt att du inte spenderar så mycket pengar utanför landets gränser, Svenska staten får in mer moms än om du tar en helg i tex Paris med god mat,shopping osv.
Folk verkar ju åka på semester utomlands oavsett om de har råd eller inte. Jag tror mer att det är spenderingarninom landet som påverkas. Men det är min syn på det.

pacman42 pacman42 skrev:
Folk verkar ju åka på semester utomlands oavsett om de har råd eller inte. Jag tror mer att det är spenderingarninom landet som påverkas. Men det är min syn på det.
El har väl högre momssats än vissa andra varor vi köper innom landet så staten får nog större del av penningarna med ett högt elpris

F fribygg skrev:
El har väl högre momssats än vissa andra varor vi köper innom landet så staten får nog större del av penningarna med ett högt elpris
Inga varor annat än livsmedel, men däremot många tjänster som sjukvård, hotellvistelse, idrottsevenemang osv.

Om jag nu kommer ihåg rätt

pacman42 pacman42 skrev:
Inga varor annat än livsmedel, men däremot många tjänster som sjukvård, hotellvistelse, idrottsevenemang osv.

Om jag nu kommer ihåg rätt
Livsmedlel sänks väl dessutom momsen på snart

P
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är ju Vattenfall, Fortum, Skellefteå kraft, mfl elproducenter som tjänar pengar på priserna, inte staten (annat än indirekt från Vattenfall då).
1. Staten tjänar på höga elpriser genom momsen.
2. Ja, hurså? Det ändrar väl inte på det faktum att det är Tyskland och Danmark som driver upp elpriset (ref. #97)?

P
D Dilato skrev:
..men staten betalar allt över 40 öre eller vad det nu är, väl?
Vilket då inte alls belastar medborgarna?

P pmd skrev:
Vilket då inte alls belastar medborgarna?
Norge har i praktiken ingen statsskuld och en budget som går plus.

Norge använder styrkan från oljefonden och sina oljeintäkter för att finansiera välfärden och stödåtgärder, däribland subventioner av elpriser till medborgarna.

Fonden ökade i värde med 15.1% 2025, 1 526 millijarder norska kronor (egentligen 2 362 miljarder kronor men det ökade värdet på valutan så växelkursen blev sämre).

Fondens värde var 21 268 milljarder norska kronor 31 december 2025 (i samma härad som bruttonationalprodukten i länder som Canada, Brasilien och Italien) mer än dubbla svenska BNP.

Så, dom har råd.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
P
Det låter bra, men hur länge räcker oljefonden?

Men min kommentar var mest avsedd att påminna om att statliga subventioner i Sverige bekostas av skattebetalarna.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.