Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Hur så? Vore det inte bra med ett förutsägbart och relativt rimligt elpris i stället för dagens situation???
Men säg att "politikerna" för så att vi bara behöver betala 40 öre per kWh, varifrån kommer då pengarna? Från politikerna eller från oss skattebetalare?

Ett alternativ är förstås ännu högre skatt och så kan politikerna ge oss elen gratis...

Nackdelen är att folk skulle slösa, och det skulle man göra även med 40 öre för det är ju någon annan som betalar...

Fairlane Fairlane skrev:
Men säg att "politikerna" för så att vi bara behöver betala 40 öre per kWh, varifrån kommer då pengarna? Från politikerna eller från oss skattebetalare?

Ett alternativ är förstås ännu högre skatt och så kan politikerna ge oss elen gratis...

Nackdelen är att folk skulle slösa, och det skulle man göra även med 40 öre för det är ju någon annan som betalar...
Statligt producerad vattenkraft kostar väl ett fåtal öre, vad gäller att motverka slöseriet kunde en begränsning införas och över det tilldelade beloppet tillämpas marknadspris. Den delen ska täcka skälig förbrukning men inte nog för att värma en mindre herrgård med direktverkande el eller bitcoinmining eller en större pool.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Statligt producerad vattenkraft kostar väl ett fåtal öre, vad gäller att motverka slöseriet kunde en begränsning införas och över det tilldelade beloppet tillämpas marknadspris. Den delen ska täcka skälig förbrukning men inte nog för att värma en mindre herrgård med direktverkande el eller bitcoinmining eller en större pool.
Dvs min pool går det bra att värma då eftersom jag har värmepump och det tillsammans inte dra mer än ett lika stort hus (ingen herrgård) som är uppvärmt med direktverkande el. Hade elen varit så billig hade jag kanske behållit elpannan iofs och inte brytt mig om att lägga pengar på en värmepump.

Hur långt räcker statlig producerad vattenkraft?

P
Hade varit bättre med politiker som tänkt på medborgarnas väl och ve och infört ett fastpris på 40 öre som i Norge.
Planekonomi brukar inte leda till något bra.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Medborgarna hade ju fått betala det ändå, bara via skattsedeln istället
Precis. Utan incitament att hålla sina kostnader nere dessutom, vilket skulle leda till onödigt slöseri som skulle belasta samhället.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Hur så? Vore det inte bra med ett förutsägbart och relativt rimligt elpris i stället för dagens situation???
Ja, det hade varit mycket bra, men den av dig föreslagna metoden är inte bra. En stabil elproduktion vore bättre. Det skulle leda till ett stabilt elpris.

P pmd skrev:
Ja, det hade varit mycket bra, men den av dig föreslagna metoden är inte bra. En stabil elproduktion vore bättre. Det skulle leda till ett stabilt elpris.
I sak håller jag med dig men nu har vi på grund av dåraktiga beslut inte mycket kärnkraft kvar och när vi också ska försörja Tyskland och Danmark med el då har vi inte längre en stabil elproduktion. Då får vi söka andra lösningar som är sämre.

P pmd skrev:
Planekonomi brukar inte leda till något bra.
Inte heller oreglerad rövarkapitalism där folket ska mjölkas till sista kronan.

• Gilla
dakkster och 2 till
  • Laddar…
P
I sak håller jag med dig men nu har vi på grund av dåraktiga beslut inte mycket kärnkraft kvar och när vi också ska försörja Tyskland och Danmark med el då har vi inte längre en stabil elproduktion. Då får vi söka andra lösningar som är sämre.
Om elpriset i Sverige drivs upp av kunder i Tyskland och Danmark är det väl dessa stater, och inte den svenska staten, som borde kompensera de svenska elkunderna?

Annars blir det svenska skattebetalare som betalar till de svenska elkunderna. De båda grupperna torde överlappa en hel del.

P
Inte heller oreglerad rövarkapitalism där folket ska mjölkas till sista kronan.
Ingen invändning där från mig, men det är knappast relevant för trådens ämne.

P pmd skrev:
Om elpriset i Sverige drivs upp av kunder i Tyskland och Danmark är det väl dessa stater, och inte den svenska staten, som borde kompensera de svenska elkunderna?

Annars blir det svenska skattebetalare som betalar till de svenska elkunderna. De båda grupperna torde överlappa en hel del.
Men det är ju Vattenfall, Fortum, Skellefteå kraft, mfl elproducenter som tjänar pengar på priserna, inte staten (annat än indirekt från Vattenfall då).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700
B bjalle88 skrev:
Vi har redan Europas billigaste el….
Att ta bort exakt alla incitament att slösa mindre el och låta statskassan betala för att du ska värma en pool är rent jävla vansinne!
Om du tycker vi har Europas billigaste el får du nog tänka om. Ligger inte Norge i Europa?
Välkommen att betala lite av min elräkning om du tycker det är så billigt

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Om du tycker vi har Europas billigaste el får du nog tänka om. Ligger inte Norge i Europa?
Välkommen att betala lite av min elräkning om du tycker det är så billigt
Har norrmännen billigare el än oss numera? De importerar ju brittiska priser, tyskan priser, danska priser...

Längst i norr har de billig el, men inte i söder. En snabb koll nu på morgonen visar att området "Södra Norge" haft högre priser än SE3 och SE4 inatt.

pacman42 pacman42 skrev:
Har norrmännen billigare el än oss numera? De importerar ju brittiska priser, tyskan priser, danska priser...

Längst i norr har de billig el, men inte i söder. En snabb koll nu på morgonen visar att området "Södra Norge" haft högre priser än SE3 och SE4 inatt.
..men staten betalar allt över 40 öre eller vad det nu är, väl?

pacman42 pacman42 skrev:
Men det är ju Vattenfall, Fortum, Skellefteå kraft, mfl elproducenter som tjänar pengar på priserna, inte staten (annat än indirekt från Vattenfall då).
Staten tjänar väl bra på momsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.