P
A Ahlsells-listpriser skrev:
Glöm inte hundra dagars semester också! 😂
Det har inte alla lärare. De som har ferietjänst arbetar fler timmar per vecka under terminerna än "vanliga" yrkeskategorier.
De kan inte heller spara semesterdagar.

• Gilla
emmjo
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En restaurang du går på lyckas inte för att jag äter hemma. En byggare jag anlitar går inte med vinst för att du bygger ditt hus själv.
Den jämförelsen är dock inte helt oskev. Det finns varken restaurangplikt eller byggplikt i Sverige.

Tvång som en stor del av befolkningen utsätts för leder till problem. I vissa fall är problemen en acceptabel nackdel, men vi måste se till att lösa problemen så bra det går.

P
T Totte_Liten skrev:
Nu har vi talat om mitt abonnemang och mina kostnader när det enda jag ville uppmärksamma i mitt initiala inlägg är att överföringskostnaden är en hittepå-avgift.
Alla avgifter är påhittade av någon. De uppstår inte av sig själva.

Menar du att överföringsavgiften inte är baserad på kostnader som nätbolaget har för överföringen?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R rand althor skrev:
Vad har hänt med detta?
Det är infört.

• Gilla
rand althor
  • Laddar…
Magnus E K
Tyvärr ser inte januari ut att bli dyr nog för att vi ska ha någon nytta av högkostnadsskyddet. Får hoppas på ännu mer vinterkyla och stiltje i februari och mars.

• Wow
Lived
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tyvärr ser inte januari ut att bli dyr nog för att vi ska ha någon nytta av högkostnadsskyddet. Får hoppas på ännu mer vinterkyla och stiltje i februari och mars.
Naturligtvis är det jättebra att vi inte har någon nytta av högkostnadsskyddet

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
B bjalle88 skrev:
Naturligtvis är det jättebra att vi inte har någon nytta av högkostnadsskyddet
Hade varit bättre med politiker som tänkt på medborgarnas väl och ve och infört ett fastpris på 40 öre som i Norge.

• Älska
  • Gilla
rand althor och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Hade varit bättre med politiker som tänkt på medborgarnas väl och ve och infört ett fastpris på 40 öre.
Nej, det har varit extremt dåligt!

Fairlane
Hade varit bättre med politiker som tänkt på medborgarnas väl och ve och infört ett fastpris på 40 öre.
Medborgarna hade ju fått betala det ändå, bara via skattsedeln istället

B bjalle88 skrev:
Nej, det har varit extremt dåligt!
Hur så? Vore det inte bra med ett förutsägbart och relativt rimligt elpris i stället för dagens situation???

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Hur så? Vore det inte bra med ett förutsägbart och relativt rimligt elpris i stället för dagens situation???
Vi har redan Europas billigaste el….
Att ta bort exakt alla incitament att slösa mindre el och låta statskassan betala för att du ska värma en pool är rent jävla vansinne!

• Gilla
  • Wow
Zsam och 3 till
  • Laddar…
B bjalle88 skrev:
Vi har redan Europas billigaste el….
Att ta bort exakt alla incitament att slösa mindre el och låta statskassan betala för att du ska värma en pool är rent jävla vansinne!
Elen känns då inte speciellt billig när man läser på sista raden och summerar nätavgifter skatt moms och andra pålagor.
En gång i tiden var elskatten på något öre och undantagen övrig beskattning då staten insåg att billig energi är en grundförutsättning för ett blomstrande samhälle.

Elen känns då inte speciellt billig när man läser på sista raden och summerar nätavgifter skatt moms och andra pålagor.
En gång i tiden var elskatten på något öre och undantagen övrig beskattning då staten insåg att billig energi är en grundförutsättning för ett blomstrande samhälle.
Möjligen, men fortfarande Europas billigaste….

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B bjalle88 skrev:
Möjligen, men fortfarande Europas billigaste….
Enligt Ekonomifakta hade över tjugo europeiska länder lägre elpris än Sverige med Turkiet i botten med sex eurocent per kilowatt. För Sverige var snittpriset trettioen cent. Statistiken avsåg snittet för första halvåret 2025. Detta är totalpriset inklusive skatter och avgifter.
Källa: Eurostat via Macrobond
Trots det relativt blygsamma elpriset har turkiska elbolag haft stora problem med betalningsviljan hos elkunderna, i vissa delar var det sjuttiofem procents skillnad mellan vad som matades in i nätet och vad mätarna fakturerade.😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.