Ska precis dra igång med bygget av nytt badrum och tvättstuga i nuvarande pannrum. Tanken är att dela av ytan med en ny innervägg och ha badrummet i en separat del längst in i rummet. Problemet nu är att jag börjar tveka på planlösningen och hantverkarna kommer på tisdag och ska börja dra om avloppen i golvet, så det är verkligen i sista minuten att göra ändringar. Önskar därför lite åsikter och synpunkter på nuvarande plan och om någon ser något helt uppenbart galet så får ni gärna komma med nya förslag.

Utrymmet är placerat i källaren så vi har V/A upp till köket i ena hörnet och ett par fönster i anslutning till taket som vi behöver ta hänsyn till.
Tanken är att bygga igen nischen där V/A till köket går upp. Jag är dock lite osäker på om vi ska bygga in hela vägen mot yttervägg eller om vi ska nöja oss med att bara bygga in stammarna.

Något vi även behöver tänka på är att vi behöver få plats med en ny radiator på någon väggyta. För tillfället funderar jag på om jag ska flytta dörren längre ner mot andra ytterväggen. Tanken är att montera torkställningar för tvätt på väggen ovanför fläktkonvektorn, så det är kanske vettigt att inte ha en dörröppning som kommer blockeras av tvätt som hänger på tork.

Innerväggen är inte byggd ännu, så den går såklart att flytta i sidled om man tycker att det behövs.

Planritning av ett badrum och tvättstuga med detaljerade mått; visar placering av dusch, WC, tvättställ, tvättmaskin, torktumlare och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla åsikter och tips.

Det är ju bara ni som kan säga hur mycket förvaring ni behöver i tvättstugan, men duschrummet känns onödigt litet. Ett par dm till skulle göra mycket. Jag skulle också - om det går - ha handfatet på mitten av väggen, och dörren likaså. Det är inte särskilt trevligt att ha toaletten framför dörren, och en vägg bredvid toalettstolen är bra för toapappershållaren. Nischen kan användas för grunda hyllor för extra papper eller annat. Det är dock möjligt att det är mest kostnadseffektivt att bygga för den.

Då det är i källaren antar jag att duschrummet inte behöver vara tillgängligt för någon i rullstol e.d.?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tanken från början var att ha wc till vänster och handfatet mitt på väggen, precis som du föreslår. Problemet blev då att vi (sambon) gärna vill ha en spegel ovanför handfatet och eftersom vi har ett fönster där så funkar det inte.
Då måste vi plötsligt hitta en annan väggyta för spegeln. Visserligen kan man säkert montera den ovanför toaletten, men jag är osäker på om det kommer se vettigt ut eller vara optimalt ut användarsynpunkt.

BirgitS
I de flesta källare är fönstren så låga och högt placerade att man får in en spegel under dem, men om det inte är så förstår jag din sambos åsikt. Då skulle jag ha dörren ungefär 20-25 cm närmare väggen så att man ser mindre av toaletten. Kan fläktkonvektorn och torkställningen vara på väggen ovanför värmepumpen, den som är 158 cm lång?

BirgitS BirgitS skrev:
I de flesta källare är fönstren så låga och högt placerade att man får in en spegel under dem, men om det inte är så förstår jag din sambos åsikt. Då skulle jag ha dörren ungefär 20-25 cm närmare väggen så att man ser mindre av toaletten. Kan fläktkonvektorn och torkställningen vara på väggen ovanför värmepumpen, den som är 158 cm lång?
Det är en väldig massa rör och expansionskärl på väggen som är 158 cm, så det utrymmet kommer jag förmodligen bara ställa in någon form av förvaring på. Fläktkonvektorn sitter redan monterad och kommer till största sannolikhet få sitta kvar där den är.

Jag pratade lite med sambon och hon var inte så fäst vid idén om spegel över handfatet som jag trodde, så jag har skissat om lite och landat närmare min utgångsplan och även närmare det som @16386 föreslog. Jag har alltså bytt plats på WC och kommod,ökat djupet på badrumsdelen och flyttat dörren så att den blir centrerad mot fönstret och kommoden. Nu känns det väldigt mycket bättre.

Jag ska även försöka se till att endast stammarna till köket blir inbyggt så att jag behåller en del av nischen i hörnet för lite småförvaring. Det är ändå 25 cm djupt och minst 80 cm i bredd som man kan spara, så det känns dumt att bygga bort det.

Ritning av ett badrum med måttsatta väggar, visar placering av WC, kommod, dusch, fläktkonvektor, värmepump och avlopp.
Skapa konto

Planritning av badrum med toalett, handfat, dusch och förvaringsutrymmen. Svart kakelgolv och vit inredning i ett rektangulärt utrymme.
Skapa konto

Badrumsdesign med WC, handfat, dusch och tvättmaskin, centrerat fönster ovanför kommod. 3D-vy med mörkt klinkergolv och ljusa väggar.
Skapa konto

3D-planering av ett badrum med svart klinkergolv, tvättmaskin, handdukshängare och spegel, med fokus på layout och förvaringsmöjligheter.
Skapa konto

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.