Intet Intet skrev:
Ja du. Naturligtvis skall du begära ersättning av rörmokaren. Lika naturligt är det för honom att förneka glömskan. I alla fall får du vara beredd på det och sedan blir det säkert svårt för dig att bevisa det.
Men försök! Konstigt att han inte hörde att vattnet rann hela tiden

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
P
S Sir Duke skrev:
Funderade också på försäkringsbolaget förut, men här finns ju en extern part som är vållande. Men det kostar ju inget att försöka.
Ibland är det rätta gången att skadeanmäla till sitt eget försäkringsbolag, med alla detaljer om vad som hänt, och sen gör försäkringsbolaget upp med den vållandes försäkringsbolag.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ibland är det rätta gången att skadeanmäla till sitt eget försäkringsbolag, med alla detaljer om vad som hänt, och sen gör försäkringsbolaget upp med den vållandes försäkringsbolag.
Tack! Det kan oxå vara ett alternativ...🙏🙏

Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en standard vattenmätare för villa så är det Qn=2,5 m³/h.
Då kan volymen bli 60 m³/dygn, på fyra dygn blir det 240 m³.

För att komma upp i 1000 m³ så tar det 16,7 dygn.
Hej! Undrar om du känner till lite om vattenmätare och om du skulle vilja göra en bedömning av bilden på min vattenmätare? Om du frågar mig ser den ju lite trasig ut??

• Vattenmätare med sliten yta och trasigt utseende, ansluten med blå rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skulle det ha kunnat rinna nästan 1000 kubik när mätaren visar 915 kubikmeter? Den är väl inte sprillans ny? Vilka siffror är du tittar på när du säger att den gått nästan "ett helt varv"?

Det ser ut att finnas ett fäste för att sätta dit något typ av fjärravläsare. Locket är även den förberett för att kunna fällas över fjärravläsaren.
Ser inget onormalt med mätaren.

"Q3 4" betyder Qn=4 m³/h.
Alltså 96 m³/dygn, 480 m3/5 dygn.

Småvisarna visar, från vänster till höger:
Deciliter, liter, 10 liter 100 liter.

När är mätaren senast avläst och inrapporterad till vattennätsägaren?
Vad visade mätaren då?

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser ut att finnas ett fäste för att sätta dit något typ av fjärravläsare. Locket är även den förberett för att kunna fällas över fjärravläsaren.
Ser inget onormalt med mätaren.

"Q3 4" betyder Qn=4 m³/h.
Alltså 96 m³/dygn, 480 m3/5 dygn.

När är mätaren senast avläst och inrapporterad till vattennätsägaren?
Vad visade mätaren då?
Hej! Tack för din hjälp!👍.. uppskattat!!
Här är en bild från 7:e maj...

• Vattenmätare med blått skyddslock och visare som visar vattenförbrukning i kubikmeter, placerad i ett rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så förbrukningen borde ha varit cirka 205 m3 på 8 månader.
Stämmer det med vad du har fått betala för hittils?

195 m3 var det visst när rätt tal används.

Redigerat:
  • Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Om det bara är 1 person som bott där borde den ha gjort av med ungefär 33 m3 räknat på 140 liter per dygn. Så runt 170 m3 kan det ha runnit ut.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Så förbrukningen borde ha varit cirka 205 m3 på 8 månader.
Stämmer det med vad du har fått betala för hittils?
Hur kan du få det till 205 m³ ??? 915-722 blir ju 193 m³.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om det bara är 1 person som bott där borde den ha gjort av med ungefär 33 m3 räknat på 140 liter per dygn. Så runt 170 m3 kan det ha runnit ut.
Tack igen! Förlåt att jag inte har bättre koll... men man lär sig av er som kan. Jag återkopplar till rörisen nu när jag har lite mer kött på benen...🙏🙏

Jag hade en situation där 750 kbm förbrukades oavsiktligt pga. en defekt säkerhetsventil till en varmvattenberedare. Försäkringsbolaget kunde tänka sig att ersätta ventilen men inte "vätskeförbrukningen" (deras ord). Däremot hade det kommunala vattenverket någon bestämmelse att vid oavsiktlig vattenförbrukning så skrevs räkningen ned med 75%. Kolla hur det är med ditt lokala vattenverk.

• Gilla
  • Wow
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jag hade en situation där 750 kbm förbrukades oavsiktligt pga. en defekt säkerhetsventil till en varmvattenberedare. Försäkringsbolaget kunde tänka sig att ersätta ventilen men inte "vätskeförbrukningen" (deras ord). Däremot hade det kommunala vattenverket någon bestämmelse att vid oavsiktlig vattenförbrukning så skrevs räkningen ned med 75%. Kolla hur det är med ditt lokala vattenverk.
Tack för informationen!! Ska kolla upp detta!! 👍👍

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Däremot hade det kommunala vattenverket någon bestämmelse att vid oavsiktlig vattenförbrukning så skrevs räkningen ned med 75%. Kolla hur det är med ditt lokala vattenverk.
Yes, vi diskuterade det längre upp. Verkligen värt att kolla på. En sådan bestämmelse finns nog i flera kommuner. Jag antog utan att veta att det kanske rentav bottnar i någon generell kommunallag, och inte bara är upp till ett enskilt vattenbolags goda vilja.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.