20 635 läst ·
88 svar
21k läst
88 svar
Rörmokare glömde ventil
Ibland är det rätta gången att skadeanmäla till sitt eget försäkringsbolag, med alla detaljer om vad som hänt, och sen gör försäkringsbolaget upp med den vållandes försäkringsbolag.S Sir Duke skrev:
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Hej! Undrar om du känner till lite om vattenmätare och om du skulle vilja göra en bedömning av bilden på min vattenmätare? Om du frågar mig ser den ju lite trasig ut??Demmpa skrev:
Det ser ut att finnas ett fäste för att sätta dit något typ av fjärravläsare. Locket är även den förberett för att kunna fällas över fjärravläsaren.
Ser inget onormalt med mätaren.
"Q3 4" betyder Qn=4 m³/h.
Alltså 96 m³/dygn, 480 m3/5 dygn.
Småvisarna visar, från vänster till höger:
Deciliter, liter, 10 liter 100 liter.
När är mätaren senast avläst och inrapporterad till vattennätsägaren?
Vad visade mätaren då?
Småvisarna visar, från vänster till höger:
Deciliter, liter, 10 liter 100 liter.
Vad visade mätaren då?
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Hej! Tack för din hjälp!👍.. uppskattat!!Demmpa skrev:
Det ser ut att finnas ett fäste för att sätta dit något typ av fjärravläsare. Locket är även den förberett för att kunna fällas över fjärravläsaren.
Vad visade mätaren då?
Här är en bild från 7:e maj...
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Tack igen! Förlåt att jag inte har bättre koll... men man lär sig av er som kan. Jag återkopplar till rörisen nu när jag har lite mer kött på benen...🙏🙏Pjosk75 skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag hade en situation där 750 kbm förbrukades oavsiktligt pga. en defekt säkerhetsventil till en varmvattenberedare. Försäkringsbolaget kunde tänka sig att ersätta ventilen men inte "vätskeförbrukningen" (deras ord). Däremot hade det kommunala vattenverket någon bestämmelse att vid oavsiktlig vattenförbrukning så skrevs räkningen ned med 75%. Kolla hur det är med ditt lokala vattenverk.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Tack för informationen!! Ska kolla upp detta!! 👍👍Karl_Pedal skrev:
Jag hade en situation där 750 kbm förbrukades oavsiktligt pga. en defekt säkerhetsventil till en varmvattenberedare. Försäkringsbolaget kunde tänka sig att ersätta ventilen men inte "vätskeförbrukningen" (deras ord). Däremot hade det kommunala vattenverket någon bestämmelse att vid oavsiktlig vattenförbrukning så skrevs räkningen ned med 75%. Kolla hur det är med ditt lokala vattenverk.
Yes, vi diskuterade det längre upp. Verkligen värt att kolla på. En sådan bestämmelse finns nog i flera kommuner. Jag antog utan att veta att det kanske rentav bottnar i någon generell kommunallag, och inte bara är upp till ett enskilt vattenbolags goda vilja.Karl_Pedal skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden