H hempularen skrev:
Hur satt kopplingen som byttes i förhållande till vattenmätaren? och jag antar att han måste ha stängt av vattnet vid vattenmätaren när han arbetade?

Man hör ju att det börjar flöda i röret när man öppnar kranen, och om vattenmätaren är inom synhåll så borde han reagera även på att den rör sig.
Håller med dig! Vattenmätaren satt i ett annat hus men när man hör att avloppspumpen går igång kan man ju bara gå och kolla....
Samtidigt har han verkat trevlig när vi haft kontakt och alla kan ju göra misstag...

MultiMan
J Johnsson 56 skrev:
15 kr kubiken. Det var billigt, här betalar jag 40 kr kubiken.
Ja, jag också. Kanske dags att extrakolla den siffran också.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Sedan finns en utväg till som jag använt mig av när vi hade en läckande toalett som släppte igenom vatten i någon månad. Det finns nämligen någon kommunallag som säger att medborgarna inte är skyldiga att betala oskäliga avgifter. Det var faktiskt VA-avdelningen själva som kontaktade mig och tipsade och hjälpte mig göra ansökan. De satte sedan ner avgiften till ungefär hälften, det fanns en schablon för det.
Är detta generellt för alla kommuner tro?

Jag har en helt vansinnig historia om en kollega....
Han köpte nyproducerat hus efter att ha bott i lägenhet hela livet.
Givetvis skulle det planteras thujahäck runt hela 600kvm tomten, det är tydligen lag på det.....
Plantfirman som thujan köps ifrån tipsar om sån droppslang för bevattningen tills häcken etablerat sig oredntligt, de är dock bevlisligen inte så noga med instruktionerna.
Det är gammal hederlig analog vattenmätare med schablon-debitering och skicka in manuell avläsning årligen för att stämma av..... När kollegan skickar in första avstämmingen efter att ha bott i huset första året så resulterar det i att kommunen kontaktar honom och ifrågasätter de lämnade uppgifterna, de misstänker som i TS fall att han missat en decimal, eller till o med 2....

Det visar sig då att han kopplat på droppslangen i nästan 100m thujahäck i början på april och stängt av den i slutet på oktober......

De på kommunala vattenbolaget fick sig ett gott skratt.
Detta är nog en 8-10år sen nu, på jobbet känner alla honom som "vattenmannen", ingen minns hans riktiga namn längre :)

• Haha
  • Wow
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
15 kr kubiken. Det var billigt, här betalar jag 40 kr kubiken.
Hjälp!! Just som jag började slappna av...😵‍💫

H hempularen skrev:
Det låter ju som någon sorts missförstånd med volymen vatten. Det känns inte rimligt. Men oavsett så blir det givetvis en enorm volym om det spolar med fullt flöde konstant.
Helt rätt. 250000 liter per dag. 250000 / 1440 = 173,6 liter / minut. Inte troligt.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, jag också. Kanske dags att extrakolla den siffran också.
Ni har rätt... Jag missade där, 30:- krm3 tror jag ligger närmare sanningen...🥴🥴

A andhul0301 skrev:
Ni har rätt... Jag missade där, 30:- krm3 tror jag ligger närmare sanningen...🥴🥴
Men sanningen står väl på fakturan…

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A andhul0301 skrev:
Tack för tipset!!👍👍
Jag tänkte att när jag kommer hem ska jag öppna kranen i köket fullt och se hur lång tid det tar att fylla upp en liter och sen gångra det med 3... En liten uppskattning...
Du kanske behöver öppna flera kranar? Annars begränsar kökspipen kanske flödet. Så öppna lika som när rörisen var där kanske är bäst.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
A andhul0301 skrev:
Tack för hjälpen!!🙏🙏 I Göteborg tror jag vattnet kostar ca 15krm3....
Är du ansluten till kommunalt avlopp så är siffran det dubbla (ca 30kr/kubik) om jag fattar prislistan på hemsidan rätt.
Jag bor i Lilla Edet och vi betalar ca 51kr/kubik för Vatten & Avlopp.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
I Ibrahim C skrev:
Om du inte betalt fakturan så ska du bestrida den. Dessutom ska du prata med rörmockaren och ta det vidare till ansvarig (om han är anställd dvs) och kräva ersättning och att de får ta det på sin ansvarsförsäkring.
Det är osannolikt att ngn annan rört ventilen i och med att Rörmockaren gjorde jobbs där.
Det heter rörmokare, inte rörmockare!
Mocka skit gör inte en rörmokare!

Grindtorp Grindtorp skrev:
Men sanningen står väl på fakturan…
Jag har inte fått den än...😵‍💫😵‍💫

M Mikael Broberg skrev:
Är du ansluten till kommunalt avlopp så är siffran det dubbla (ca 30kr/kubik) om jag fattar prislistan på hemsidan rätt.
Jag bor i Lilla Edet och vi betalar ca 51kr/kubik för Vatten & Avlopp.
Du har helt rätt, jag blev lite för optimistisk..

S Sir Duke skrev:
Du kanske behöver öppna flera kranar? Annars begränsar kökspipen kanske flödet. Så öppna lika som när rörisen var där kanske är bäst.
Värt att prova...🙏🙏

Grindtorp Grindtorp skrev:
Helt rätt. 250000 liter per dag. 250000 / 1440 = 173,6 liter / minut. Inte troligt.
Tror du har helt rätt! Jag fick lite panik med matematiken...

K Kasken skrev:
Är detta generellt för alla kommuner tro?

Jag har en helt vansinnig historia om en kollega....
Han köpte nyproducerat hus efter att ha bott i lägenhet hela livet.
Givetvis skulle det planteras thujahäck runt hela 600kvm tomten, det är tydligen lag på det.....
Plantfirman som thujan köps ifrån tipsar om sån droppslang för bevattningen tills häcken etablerat sig oredntligt, de är dock bevlisligen inte så noga med instruktionerna.
Det är gammal hederlig analog vattenmätare med schablon-debitering och skicka in manuell avläsning årligen för att stämma av..... När kollegan skickar in första avstämmingen efter att ha bott i huset första året så resulterar det i att kommunen kontaktar honom och ifrågasätter de lämnade uppgifterna, de misstänker som i TS fall att han missat en decimal, eller till o med 2....

Det visar sig då att han kopplat på droppslangen i nästan 100m thujahäck i början på april och stängt av den i slutet på oktober......

De på kommunala vattenbolaget fick sig ett gott skratt.
Detta är nog en 8-10år sen nu, på jobbet känner alla honom som "vattenmannen", ingen minns hans riktiga namn längre :)
Där vill man ju inte hamna...😆😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.