Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
En rörmokare bytte en koppling vid det inkommande vattnet. Det var en trevägskoppling. I ena änden fortsatte vattnet till en friggebod. Jag hade stängt av vattnet med en kulventil och öppnat kranarna över vintern. Rörelsen öppnade ventilen och lämnade den öppen. Jag var bortrest och min hyresgäst kontaktde mig och undrade varför avloppspumpen gick igång var 10:e minut...
Jag ringde en elektriker eftersom jag trodde det var fel på pumpen. Han såg att ventilen var öppen och stängde den.
Det har runnit ungefär 1000m3 genom vattenmätaren till en kostnad av ca 15000kr. Hur gör jag nu?
Jag ringde en elektriker eftersom jag trodde det var fel på pumpen. Han såg att ventilen var öppen och stängde den.
Det har runnit ungefär 1000m3 genom vattenmätaren till en kostnad av ca 15000kr. Hur gör jag nu?
Ja du. Naturligtvis skall du begära ersättning av rörmokaren. Lika naturligt är det för honom att förneka glömskan. I alla fall får du vara beredd på det och sedan blir det säkert svårt för dig att bevisa det.
Men försök! Konstigt att han inte hörde att vattnet rann hela tiden
Men försök! Konstigt att han inte hörde att vattnet rann hela tiden
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Eller hur!! Hur f-n kunde han missa det... Han ringde mig när han var klar och sa till mig i telefonen att avloppspumpen gick igång hela tiden... Obegripligt om du frågar mig!!
Jag trodde det var något elektriskt fel o att pumpen gick torr, så jag ringde en elektriker.
Jag trodde det var något elektriskt fel o att pumpen gick torr, så jag ringde en elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 602 inlägg
Men hur kunde ventilen öppna sig?
Jag kan tänka mig att rörmokaren kommer skjuta in sig på det. Alltså att det var fel på din ventil (som jag antar inte fanns på samma plats som där han arbetade?).
Men om jag vsr den drabbade här så skulle jag skjuta in mig på att rörmokaren inte kan ha missat att det rann en massa vatten. Framförallt om han observerade att avloppspumpen gick. Det vanligaste skälet till att en avloppspump går är ju för att det finns vatten att pumpa.
Jag kan tänka mig att rörmokaren kommer skjuta in sig på det. Alltså att det var fel på din ventil (som jag antar inte fanns på samma plats som där han arbetade?).
Men om jag vsr den drabbade här så skulle jag skjuta in mig på att rörmokaren inte kan ha missat att det rann en massa vatten. Framförallt om han observerade att avloppspumpen gick. Det vanligaste skälet till att en avloppspump går är ju för att det finns vatten att pumpa.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Hej! Jodå, den fanns precis där han arbetade och var stängd ända tills han öppnade den...H hempularen skrev:Men hur kunde ventilen öppna sig?
Håller med dig. Jag var tyvärr bortrest och kunde inte avgöra att det rann vatten... Elektrikern som kom 4dagar senare fattade direkt att det rann vatten och stängde av..
Ja något är skumt här...... fick fram att det borde vara iaf en PEM32 för att få det flödet, men vem vet, kanske är friggeboden ansluten med det och det finns en större 3 fas avloppspump som kör var 10 minut som pumpar bort 2kbm var 10:e minut....... 🤔😂M MsTake skrev: