A andhul0301 skrev:
Eller hur...! Hoppas du har rätt! Jag fick bara panik över att inte vara hemma och se vattenmätaren snurra okontrollerat... 😵‍💫
S Simsgrodan skrev:
Efter att du räknat ut hur mycket det faktiskt rann, 1000 m3 på 4 dygn kan vi nog vara överens om är en felläsning, så är det väl en bra idé att ringa rörmokaren och säga att det verkar som att han glömt kranen, det blev inga skador men du vill ha ersättning för vattnet. De flesta hantverkare tar faktiskt ansvar för vad de gör.
Tack!! Hoppas du har rätt...🙏🙏 Jag har skrivit till honom med en trevlig ton och förhoppningsvis försöker han sig inte på en fuling... Kanske att konsumentens makt blivit större när företaget vill få positiva omdömen på sociala medier?? Bara en tanke...

• Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
T Thomas Wallin1 skrev:
Om du har klass B blandare.
Så bör det vara 155 kubik.
Har du energi klass A så får du räkna cirka 30 procent
Tack för hjälpen!!🙏🙏 I Göteborg tror jag vattnet kostar ca 15krm3 så då blir det ung 2300kr... Låter som att vi kan vara kvitt med jobbet?? Vi får se, men tack för hjälpen!!

S skyisthelimit skrev:
Ja något är skumt här...... fick fram att det borde vara iaf en PEM32 för att få det flödet, men vem vet, kanske är friggeboden ansluten med det och det finns en större 3 fas avloppspump som kör var 10 minut som pumpar bort 2kbm var 10:e minut....... 🤔😂
Ja, förhoppningsvis har jag fått det galet..😏
Det är en 25pem. Med två kranar och dusch som stod öppna i 5dygn... Jag är bortrest och försöker rodda i detta på distans o då smyger panikångesten på...🤠🤠

• Gilla
Ted12
  • Laddar…
Paniken kan slå till när som helst.

• Gilla
  • Haha
Larmal och 1 till
  • Laddar…
Om du inte betalt fakturan så ska du bestrida den. Dessutom ska du prata med rörmockaren och ta det vidare till ansvarig (om han är anställd dvs) och kräva ersättning och att de får ta det på sin ansvarsförsäkring.
Det är osannolikt att ngn annan rört ventilen i och med att Rörmockaren gjorde jobbs där.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Vattenmätaren har väl siffror,jämför dom med senaste avläsning.

• Gilla
andhul0301 och 1 till
  • Laddar…
Hur satt kopplingen som byttes i förhållande till vattenmätaren? och jag antar att han måste ha stängt av vattnet vid vattenmätaren när han arbetade?

Man hör ju att det börjar flöda i röret när man öppnar kranen, och om vattenmätaren är inom synhåll så borde han reagera även på att den rör sig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hela historian verkar mysko.... Fredags-bus?

Givetvis reagerar en rörmokare på att vattnet flödar konstant efter att han öppnat kranen efter arbetet.
Enda scenariot jag kan tänka mig är om arbetet utfördes i ett utrymme där det var ett otroligt oväsen och han satt med hörselskydd på sig..... Eller var döv...

Sen är 1000kubik inte en rimlig siffra för 4 dygn med en öppen hushållskran, det tar mig 4-5tim att fylla ungarnas ovanmarkspool på 3,5kubik. Min matte säger att 1/10, dvs 100 kubik vore en rimligare siffra för en öppen kran i 4 dygn.

Jag gillar att spy galla över nonchalanta hantverkare överlag, men i detta fallet avvaktar jag.

• Haha
andhul0301
  • Laddar…
Fel på vattenmätaren, eller som antytts ovan felavläsning.

TS kanske kan göra en entimmes avtappning. Ja, t o m 10 minuterstappning i känt kärl. Som referens.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
A andhul0301 skrev:
Ja, förhoppningsvis har jag fått det galet..😏
Det är en 25pem. Med två kranar och dusch som stod öppna i 5dygn... Jag är bortrest och försöker rodda i detta på distans o då smyger panikångesten på...🤠🤠
Tråkig situation, men försök tänka framåt. Livet kommer gå vidare och säkert bli helt okej trots detta extra vatten.

Som andra skrivit så undrar jag om du missuppfattat en decimal på vattenmätaren. Sista siffran kan vara en tiondel, alltså hundratals liter vatten, inte en hel kubik. Så var det på min förra mätare som var analog.

Sedan finns en utväg till som jag använt mig av när vi hade en läckande toalett som släppte igenom vatten i någon månad. Det finns nämligen någon kommunallag som säger att medborgarna inte är skyldiga att betala oskäliga avgifter. Det var faktiskt VA-avdelningen själva som kontaktade mig och tipsade och hjälpte mig göra ansökan. De satte sedan ner avgiften till ungefär hälften, det fanns en schablon för det.

Detta extra rinnande vatten har du ju inte haft någon nytta av så bestämmelsen skulle kunna vara tillämplig i ditt fall. Det skadar ju inte att kolla upp iaf. Det som skiljer mot min toalett är väl att du hade en oaktsam hantverkare inblandad som vållat vattenflödet och då finns ju ett ansvar som kan tas och det finns försäkringar etc. Men ändå.

Håller även med andra forumkamrater om att du absolut ska sitta på pengarna för rörjobbet tills detta är helt utrett. Var tuff och tydlig där. Inte otrevlig men rak och sansad där du låter ansvaret tas där det hör hemma. Spara all kommunikation givetvis. Du hade ju som ett medgivande om att det flödade efter att rörisen varit där, samt att elektrikern sedan upptäckt den öppna ventilen.

Lycka till och försök se framåt.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
I Ibrahim C skrev:
Om du inte betalt fakturan så ska du bestrida den. Dessutom ska du prata med rörmockaren och ta det vidare till ansvarig (om han är anställd dvs) och kräva ersättning och att de får ta det på sin ansvarsförsäkring.
Det är osannolikt att ngn annan rört ventilen i och med att Rörmockaren gjorde jobbs där.
Tack! Så tänker jag oxå!!🙏🙏

S Sir Duke skrev:
Tråkig situation, men försök tänka framåt. Livet kommer gå vidare och säkert bli helt okej trots detta extra vatten.

Som andra skrivit så undrar jag om du missuppfattat en decimal på vattenmätaren. Sista siffran kan vara en tiondel, alltså hundratals liter vatten, inte en hel kubik. Så var det på min förra mätare som var analog.

Sedan finns en utväg till som jag använt mig av när vi hade en läckande toalett som släppte igenom vatten i någon månad. Det finns nämligen någon kommunallag som säger att medborgarna inte är skyldiga att betala oskäliga avgifter. Det var faktiskt VA-avdelningen själva som kontaktade mig och tipsade och hjälpte mig göra ansökan. De satte sedan ner avgiften till ungefär hälften, det fanns en schablon för det.

Detta extra rinnande vatten har du ju inte haft någon nytta av så bestämmelsen skulle kunna vara tillämplig i ditt fall. Det skadar ju inte att kolla upp iaf. Det som skiljer mot min toalett är väl att du hade en oaktsam hantverkare inblandad som vållat vattenflödet och då finns ju ett ansvar som kan tas och det finns försäkringar etc. Men ändå.

Håller även med andra forumkamrater om att du absolut ska sitta på pengarna för rörjobbet tills detta är helt utrett. Var tuff och tydlig där. Inte otrevlig men rak och sansad där du låter ansvaret tas där det hör hemma. Spara all kommunikation givetvis. Du hade ju som ett medgivande om att det flödade efter att rörisen varit där, samt att elektrikern sedan upptäckt den öppna ventilen.

Lycka till och försök se framåt.
Tack för stödet! Kloka ord👍👍

H Hybro skrev:
Fel på vattenmätaren, eller som antytts ovan felavläsning.

TS kanske kan göra en entimmes avtappning. Ja, t o m 10 minuterstappning i känt kärl. Som referens.
Tack för tipset!!👍👍
Jag tänkte att när jag kommer hem ska jag öppna kranen i köket fullt och se hur lång tid det tar att fylla upp en liter och sen gångra det med 3... En liten uppskattning...

15 kr kubiken. Det var billigt, här betalar jag 40 kr kubiken.

• Gilla
  • Wow
EvertL och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hela historian verkar mysko.... Fredags-bus?

Givetvis reagerar en rörmokare på att vattnet flödar konstant efter att han öppnat kranen efter arbetet.
Enda scenariot jag kan tänka mig är om arbetet utfördes i ett utrymme där det var ett otroligt oväsen och han satt med hörselskydd på sig..... Eller var döv...

Sen är 1000kubik inte en rimlig siffra för 4 dygn med en öppen hushållskran, det tar mig 4-5tim att fylla ungarnas ovanmarkspool på 3,5kubik. Min matte säger att 1/10, dvs 100 kubik vore en rimligare siffra för en öppen kran i 4 dygn.

Jag gillar att spy galla över nonchalanta hantverkare överlag, men i detta fallet avvaktar jag.
Hej! Jag håller med dig... Fattar inte hur han kan ha missat att han öppnade en kran..! Sen håller jag med dig om att det lätt blir att man kan börja spy galla men oftast bättre att vara sansad...🙏🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.