20 635 läst ·
88 svar
21k läst
88 svar
Rörmokare glömde ventil
Hos en släkting så glömde rörmokaren att stoppa ned droppslangen från VVB i avloppet efter att han hade byggt om badrummet och dragit nya rör dit, så det blev en rejäl vattenskada. Slangen gick istället i mellanväggen. Det fick rörisens försäkring ta...
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Det låter ju som någon sorts missförstånd med volymen vatten. Det känns inte rimligt. Men oavsett så blir det givetvis en enorm volym om det spolar med fullt flöde konstant.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Precis det jag undrar... Har kollat på vattenmätaren. Den har nästan gott ett helt varv. Jag försöker bara förstå hur mycket vatten det runnit...M MsTake skrev:
Kan du hjälpa mig göra en uppskattning? Rörmokaren fixade på fredag fm. Då började det rinna. Sedan har det runnit i ett handfat, en dusch och en kökskran, som varit fullt öppna. Elektrikern kom på onsdag kl 13 och stängde av ventilen.
Det blev inga skador i huset där det rann.
Har du någon aning om hur mycket vatten det kan röra sig om??
Tacksam för svar...🙏🙏
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Tänkte också att dom måste väl ha försäkring...!pacman42 skrev:
Om det är 3 tappställen som varit fullt öppna och vi räknar med 10 liter per minut per tappställe så hamnar vi på 30 liter per minut = 1800 liter per timme = 43200 liter per dygn = 129600 liter på 3 dygn. Alltså 129,6 kbm vatten.A andhul0301 skrev:Precis det jag undrar... Har kollat på vattenmätaren. Den har nästan gott ett helt varv. Jag försöker bara förstå hur mycket vatten det runnit...
Kan du hjälpa mig göra en uppskattning? Rörmokaren fixade på fredag fm. Då började det rinna. Sedan har det runnit i ett handfat, en dusch och en kökskran, som varit fullt öppna. Elektrikern kom på onsdag kl 13 och stängde av ventilen.
Tacksam för svar...🙏🙏
Förutsatt att trycket till friggeboden klarar att leverera fullt tryck i alla tre tappställen samtidigt då
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 820 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 820 inlägg
Enligt inlägg #18 verkar det ha pågått i 5 dygn, fredag förmiddag till onsdag lunch. Ger då 216 kbm.M Morgonskiftet skrev:Om det är 3 tappställen som varit fullt öppna och vi räknar med 10 liter per minut per tappställe så hamnar vi på 30 liter per minut = 1800 liter per timme = 43200 liter per dygn = 129600 liter på 3 dygn. Alltså 129,6 kbm vatten.
Förutsatt att trycket till friggeboden klarar att leverera fullt tryck i alla tre tappställen samtidigt då
När jag fyllde poolen med 1/2” slang fick jag 1m3/timme.
Vad har du för slang till boden?
Överslagsberäkning i mitt huvud ger att 3/4” slang och kopplingar som inte stryper ger 2m3/timme.
Så en extra kostnad på ca 2000 kr. Det borde du kunna dra av något på fakturan efter ök med honom.
Jag tycker det finns ett delat ansvar.
Vad har du för slang till boden?
Överslagsberäkning i mitt huvud ger att 3/4” slang och kopplingar som inte stryper ger 2m3/timme.
Så en extra kostnad på ca 2000 kr. Det borde du kunna dra av något på fakturan efter ök med honom.
Jag tycker det finns ett delat ansvar.
Efter att du räknat ut hur mycket det faktiskt rann, 1000 m3 på 4 dygn kan vi nog vara överens om är en felläsning, så är det väl en bra idé att ringa rörmokaren och säga att det verkar som att han glömt kranen, det blev inga skador men du vill ha ersättning för vattnet. De flesta hantverkare tar faktiskt ansvar för vad de gör.
Om du har klass B blandare.A andhul0301 skrev:Precis det jag undrar... Har kollat på vattenmätaren. Den har nästan gott ett helt varv. Jag försöker bara förstå hur mycket vatten det runnit...
Tacksam för svar...🙏🙏
Så bör det vara 155 kubik.
Har du energi klass A så får du räkna cirka 30 procent
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg