20 635 läst ·
88 svar
21k läst
88 svar
Rörmokare glömde ventil
Lagen eller föreskriften som ligger i botten måste ju rimligen vara samma för alla kommuner. Sedan kanske den exakta uttolkningen och praxisen kan skilja lokalt.K Kasken skrev:Är detta generellt för alla kommuner tro?
Jag har en helt vansinnig historia om en kollega....
Han köpte nyproducerat hus efter att ha bott i lägenhet hela livet.
Givetvis skulle det planteras thujahäck runt hela 600kvm tomten, det är tydligen lag på det.....
Plantfirman som thujan köps ifrån tipsar om sån droppslang för bevattningen tills häcken etablerat sig oredntligt, de är dock bevlisligen inte så noga med instruktionerna.
Det är gammal hederlig analog vattenmätare med schablon-debitering och skicka in manuell avläsning årligen för att stämma av..... När kollegan skickar in första avstämmingen efter att ha bott i huset första året så resulterar det i att kommunen kontaktar honom och ifrågasätter de lämnade uppgifterna, de misstänker som i TS fall att han missat en decimal, eller till o med 2....
Det visar sig då att han kopplat på droppslangen i nästan 100m thujahäck i början på april och stängt av den i slutet på oktober......
De på kommunala vattenbolaget fick sig ett gott skratt.
Detta är nog en 8-10år sen nu, på jobbet känner alla honom som "vattenmannen", ingen minns hans riktiga namn längre![]()
Det var väl bara en uppskattning TS gjorde utifrån förbrukningen 1000 m3 samt det förmodade priset 15 kr/m3.Grindtorp skrev:
Sedan insåg TS att det riktiga priset kanske är 30 kr eller så och då blir ju avgiften 30 000 i stället.
Men det finns ju en massa variabler som är osäkra i fallet.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Tack för klargörandet!! Jag missade ett dygn, det var 5dygn... Då bör vatten räkningen bli 600*30,som på min calculator blir 18000kr!Demmpa skrev:
Redigerat:
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Jag känner igen mig i att det är svårt och jobbigt att vara på distans och inte kunna göra något utan bara behöva stå ut med att vänta.A andhul0301 skrev:
Bra att du skriver här i forumet, det är ju en sysselsättning som gör att du fördelar ut tankarna och de kan landa och avladdas lite. Och du kan till och med få några konkret användbara tips på köpet.
En grej du också kan göra från utlandet är att mejla eller ringa till kommunen och fråga om vattnet och konsekvenserna av det. Berätta om missödet och se vad som kan gälla för dig då. Ibland får man bättre svar och hjälp än man förväntat sig.
Så det finns nästan alltid något att göra och pröva, en ny ruta att hoppa till och en väg framåt, trots att man i stunden kanske inte ser det.
Bra där, det är kanske inte ett kommunalt vattenbolag, utan någon annan leverantör. Så kontakta den som brukar skicka fakturorna.AXS skrev:
Funderade också på försäkringsbolaget förut, men här finns ju en extern part som är vållande. Men det kostar ju inget att försöka.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Tack för stödet!!🙏🙏S Sir Duke skrev:Jag känner igen mig i att det är svårt och jobbigt att vara på distans och inte kunna göra något utan bara behöva stå ut med att vänta.
Bra att du skriver här i forumet, det är ju en sysselsättning som gör att du fördelar ut tankarna och de kan landa och avladdas lite. Och du kan till och med få några konkret användbara tips på köpet.
En grej du också kan göra från utlandet är att mejla eller ringa till kommunen och fråga om vattnet och konsekvenserna av det. Berätta om missödet och se vad som kan gälla för dig då. Ibland får man bättre svar och hjälp än man förväntat sig.
Så det finns nästan alltid något att göra och pröva, en ny ruta att hoppa till och en väg framåt, trots att man i stunden kanske inte ser det.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Tack, kollar på detta!!🙏🙏S Sir Duke skrev: