A andhul0301 skrev:
Jag har inte fått den än...😵‍💫😵‍💫
…men Du sade ju 15.000:- ?

K Kasken skrev:
Är detta generellt för alla kommuner tro?

Jag har en helt vansinnig historia om en kollega....
Han köpte nyproducerat hus efter att ha bott i lägenhet hela livet.
Givetvis skulle det planteras thujahäck runt hela 600kvm tomten, det är tydligen lag på det.....
Plantfirman som thujan köps ifrån tipsar om sån droppslang för bevattningen tills häcken etablerat sig oredntligt, de är dock bevlisligen inte så noga med instruktionerna.
Det är gammal hederlig analog vattenmätare med schablon-debitering och skicka in manuell avläsning årligen för att stämma av..... När kollegan skickar in första avstämmingen efter att ha bott i huset första året så resulterar det i att kommunen kontaktar honom och ifrågasätter de lämnade uppgifterna, de misstänker som i TS fall att han missat en decimal, eller till o med 2....

Det visar sig då att han kopplat på droppslangen i nästan 100m thujahäck i början på april och stängt av den i slutet på oktober......

De på kommunala vattenbolaget fick sig ett gott skratt.
Detta är nog en 8-10år sen nu, på jobbet känner alla honom som "vattenmannen", ingen minns hans riktiga namn längre :)
Lagen eller föreskriften som ligger i botten måste ju rimligen vara samma för alla kommuner. Sedan kanske den exakta uttolkningen och praxisen kan skilja lokalt.

Grindtorp Grindtorp skrev:
Det var väl bara en uppskattning TS gjorde utifrån förbrukningen 1000 m3 samt det förmodade priset 15 kr/m3.

Sedan insåg TS att det riktiga priset kanske är 30 kr eller så och då blir ju avgiften 30 000 i stället.

Men det finns ju en massa variabler som är osäkra i fallet.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
Om det är en standard vattenmätare för villa så är det Qn=2,5 m³/h.
Då kan volymen bli 60 m³/dygn, på fyra dygn blir det 240 m³.

För att komma upp i 1000 m³ så tar det 16,7 dygn.

• Gilla
andhul0301 och 2 till
  • Laddar…
P
A andhul0301 skrev:
Jag är bortrest och försöker rodda i detta på distans o då smyger panikångesten på...🤠🤠
Panik tycks mig onödigt. Om du är hemma inom några veckor kan du ta tag i saken då om det är något av ärendet du inte kan göra på distans.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
P
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det heter rörmokare, inte rörmockare!
Mocka skit gör inte en rörmokare!
Jodå. I gamla dåliga rör kan man behöva mocka. Det har jag sett min tame rörmo(c)kare göra. 😎

Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en standard vattenmätare för villa så är det Qn=2,5 m³/h.
Då kan volymen bli 60 m³/dygn, på fyra dygn blir det 240 m³.

För att komma upp i 1000 m³ så tar det 16,7 dygn.
Tack för klargörandet!! Jag missade ett dygn, det var 5dygn... Då bör vatten räkningen bli 600*30,som på min calculator blir 18000kr!

Redigerat:
Grindtorp Grindtorp skrev:
Det var min egen rädsla för vatten räkningen... Sorry om jag inte klargjorde det!

A andhul0301 skrev:
Tack för klargörandet!! Jag missade ett dygn, det var 5dygn... Då bör vatten räkningen bli 300*30,som på min calculator blir 900

A andhul0301 skrev:
Tack för klargörandet!! Jag missade ett dygn, det var 5dygn... Då bör vatten räkningen bli 600*30,som på min calculator blir 18000kr!
Fel av mig!! Förlåt blir så stressad bara.. ska ju vara 300m3*30=9000

• Gilla
orutti
  • Laddar…
A andhul0301 skrev:
Fel av mig!! Förlåt blir så stressad bara.. ska ju vara 300m3*30=9000
Jag känner igen mig i att det är svårt och jobbigt att vara på distans och inte kunna göra något utan bara behöva stå ut med att vänta.

Bra att du skriver här i forumet, det är ju en sysselsättning som gör att du fördelar ut tankarna och de kan landa och avladdas lite. Och du kan till och med få några konkret användbara tips på köpet.

En grej du också kan göra från utlandet är att mejla eller ringa till kommunen och fråga om vattnet och konsekvenserna av det. Berätta om missödet och se vad som kan gälla för dig då. Ibland får man bättre svar och hjälp än man förväntat sig.

Så det finns nästan alltid något att göra och pröva, en ny ruta att hoppa till och en väg framåt, trots att man i stunden kanske inte ser det.

• Gilla
andhul0301 och 1 till
  • Laddar…
AXS
Testa att göra av dig till vattenleverantören, inte omöjligt att de kan dra av en del. Ett samtal kostar inte så mycket tid.

Och såklart anmälan till ditt eget försäkringsbolag.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Testa att göra av dig till vattenleverantören, inte omöjligt att de kan dra av en del. Ett samtal kostar inte så mycket tid.

Och såklart anmälan till ditt eget försäkringsbolag.
Bra där, det är kanske inte ett kommunalt vattenbolag, utan någon annan leverantör. Så kontakta den som brukar skicka fakturorna.

Funderade också på försäkringsbolaget förut, men här finns ju en extern part som är vållande. Men det kostar ju inget att försöka.

• Gilla
andhul0301
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jag känner igen mig i att det är svårt och jobbigt att vara på distans och inte kunna göra något utan bara behöva stå ut med att vänta.

Bra att du skriver här i forumet, det är ju en sysselsättning som gör att du fördelar ut tankarna och de kan landa och avladdas lite. Och du kan till och med få några konkret användbara tips på köpet.

En grej du också kan göra från utlandet är att mejla eller ringa till kommunen och fråga om vattnet och konsekvenserna av det. Berätta om missödet och se vad som kan gälla för dig då. Ibland får man bättre svar och hjälp än man förväntat sig.

Så det finns nästan alltid något att göra och pröva, en ny ruta att hoppa till och en väg framåt, trots att man i stunden kanske inte ser det.
Tack för stödet!!🙏🙏

S Sir Duke skrev:
Bra där, det är kanske inte ett kommunalt vattenbolag, utan någon annan leverantör. Så kontakta den som brukar skicka fakturorna.

Funderade också på försäkringsbolaget förut, men här finns ju en extern part som är vållande. Men det kostar ju inget att försöka.
Tack, kollar på detta!!🙏🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.