pacman42 pacman42 skrev:
Med AI så kan man få mycket bättre kvalitet på testerna, men det kräver kvalitet på kraven också. Tyvärr så innebär AI att det går så mycket snabbare att koda att kravställningen blir lidande.
Det sa man om att outsourca testningen till Indien också 🤣

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sa man om att outsourca testningen till Indien också 🤣
Samma orsak till problemen, dåliga krav. Ju längre från kravställaren man kommer, desto viktigare att kraven är bra skrivna.

Kvalitén på kraven är A&O.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Samma orsak till problemen, dåliga krav. Ju längre från kravställaren man kommer, desto viktigare att kraven är bra skrivna.

Kvalitén på kraven är A&O.
Jag känner höga IT-chefer på en del storbolag som håller på gå över till AI utveckling, alla utvecklare ska bort. Man skickar in krav i en krav-vault och ut kommer funktioner.

Ska bli intressant se hur det går för dem.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
pmd och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag känner höga IT-chefer på en del storbolag som håller på gå över till AI utveckling, alla utvecklare ska bort. Man skickar in krav i en krav-vault och ut kommer funktioner.

Ska bli intressant se hur det går för dem.
Det stora problemet kommer först senare, hur skall man kunna utbilda personal till att sköta arkitektur och krav om de aldrig kodat själva?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet kommer först senare, hur skall man kunna utbilda personal till att sköta arkitektur och krav om de aldrig kodat själva?
Hur ska man outsourca hela arkitekturen av ett komplext system till en AI som knappt kan hålla kontexten till ett litet isolerat problem.

• Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller som man brukar säga:
- it's not a bug, it's a feature!
Eller rättare: its not a bug, its an undocumented feature!

Tomture61
Är absolut ej ngn mjukvara utvecklare, men.
Komplexiteten i en robot gräsklippare med BT - 4G - WiFi - GNSS styrning - hinderdetektering via kamera plus LiDAR i vissa modeller, måste vara i paritet med självkörande bilar.
Så att det sker mjukvara uppdateringar + man få nya funktioner och app.
Är detta konstigt på ngt sätt 🤔
Märker av en del uppdateringar så man får anpassa sig, men för det mesta märker jag noll förändring för mig.
Jag har inte buggar, jag har vissa begränsningar i funktioner, dessa stör mig ej på ngt sätt.
Klipparen utför sitt jobb som det är menat att den ska göra 👍
Fantastisk maskin 😊

Unikt namn
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blir bara vansinnigt trött på de som svartmålar en utmärkt produkt.
Det är väl ändå ett obestridligt faktum att klipparen INTE bör köra över barn, oavsett varför de befinner sig nära klipparen, men det blev ändå utfallet.
Varför känner du att du behöver försvara den kinesiska robotjätten mha personangrepp?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är väl ändå ett obestridligt faktum att klipparen INTE bör köra över barn, oavsett varför de befinner sig nära klipparen, men det blev ändå utfallet.
Varför känner du att du behöver försvara den kinesiska robotjätten mha personangrepp?
Om vi gör en jämförelse, man får anta att du kanske äger en bil.
En bil kan köpas ny men sällan den behålls i 15-20 år tills det är dags att återvinna den.
Om det fälls dåliga kommentarer över bilmodell / märke som du absolut ej håller med om.
Typ denna bil går ej att köra i skogen med, men bilen är till för asfalterade vägar.
Kommer en dag när du vill sälja bilen men den har fått dåligt rykte för att en del ägare ej förstått bliens begränsningar.
Värdet på din en gång dyra affär har nått botten på andra hands marknaden.
Kolla enbart värdeminskningen på elbilar.
Vet ej om jag kommer att behålla min klippare i ett par år till eller köra med den tills det ej är lönsamt att laga.

En annan vinkel är när personer påstår att Mammotion tillverkar skräp.
Detta påstående grundar sig i att den personen ej kan läsa manualen, intressera sig så pass över sin klippare att denne ej söker hjälp på forum som det finns på tex FB.
Ibland finns det dock omöjliga fall.
Men beror ej på klipparen, beror på yttre omständigheter.

Tomture61
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om man ska inhägna hela ens tomt / gräsmatta, ej köpa robotklippare utan hinderdetektering i 360 gr runtom sikt.
Eller lära föräldrar att ej släppa ut minderåriga utanför huset när man använder en robot gräsklippare.
Måste man ha altandörren öppen, skaffa en barnsäker grind.
Ska barnen vara på altanen / uteplatsen utan vuxens sällskap, hägna in stället.
Är inte så svårt.

Om vi gör en jämförelse, man får anta att du kanske äger en bil.
En bil kan köpas ny men sällan den behålls i 15-20 år tills det är dags att återvinna den.
Om det fälls dåliga kommentarer över bilmodell / märke som du absolut ej håller med om.
Typ denna bil går ej att köra i skogen med, men bilen är till för asfalterade vägar.
Kommer en dag när du vill sälja bilen men den har fått dåligt rykte för att en del ägare ej förstått bliens begränsningar.
Värdet på din en gång dyra affär har nått botten på andra hands marknaden.
Kolla enbart värdeminskningen på elbilar.
Vet ej om jag kommer att behålla min klippare i ett par år till eller köra med den tills det ej är lönsamt att laga.
Ok, så att du håller på att försvara en uppenbarligen inte perfekt produkt beror till största delen att du vill skydda din investering. Att du skriver som du gör för att tjäna pengar på det gör ju inte dina inlägg trovärdigare snarare tvärtom.

• Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Ok, så att du håller på att försvara en uppenbarligen inte perfekt produkt beror till största delen att du vill skydda din investering. Att du skriver som du gör för att tjäna pengar på det gör ju inte dina inlägg trovärdigare snarare tvärtom.
Ett, äger du ens en Mammotionklippare ?
Två, vilken modell / årsmodell i så fall ?

Har skapat en tråd för de som ej förstår sin Mammotion klippare + råd och tips.
Så det är hur jag bryr mig, vad gör du själv för att hjälpa andra 🤔
https://www.byggahus.se/forum/threa...lippare-for-de-som-soker-rad-och-tips.578336/

Redigerat:
Nej, och efter att ha läst denna tråd så lär jag nog aldrig göra det heller. Ditt fanatiska försvar av märket sänder ut en del varningssignaler.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Är absolut ej ngn mjukvara utvecklare, men.
Komplexiteten i en robot gräsklippare med BT - 4G - WiFi - GNSS styrning - hinderdetektering via kamera plus LiDAR i vissa modeller, måste vara i paritet med självkörande bilar.
Så att det sker mjukvara uppdateringar + man få nya funktioner och app.
Är detta konstigt på ngt sätt 🤔
Märker av en del uppdateringar så man får anpassa sig, men för det mesta märker jag noll förändring för mig.
Jag har inte buggar, jag har vissa begränsningar i funktioner, dessa stör mig ej på ngt sätt.
Klipparen utför sitt jobb som det är menat att den ska göra 👍
Fantastisk maskin 😊
Självkörande bil? 🤭

Det är en gräsklippare.
Har du begränsningar i funktioner, är det ett annat ord för problem?

Två, vilken modell / årsmodell i så fall ?

Har skapat en tråd för de som ej förstår sin Mammotion klippare + råd och tips.
Så det är hur jag bryr mig, vad gör du själv för att hjälpa andra 🤔
[länk]
Det är kul att du bryr dig och är omtänksam, men du behöver på nåt acceptera att den produkten du hyllar och försvarar med näbbar och klor inte levererar som tänkt hos alla, under olika förhållanden.

Och det är då du med att först dumförklara, sedan pratar om vad man har för expertkunskap och yrkesbakgrund för att sedan råda dom att köpa en annan maskin.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.