P
C cpalm skrev:
What? Är det bara jag, eller är inte de siffrorna helt uppe i det blå?
Ja, det låter lite högt.
Att byta mobiltelefon efter tre år är väl ganska vanligt och en sådan har inga (eller åtminstone få) rörliga delar. En gräsklippare har många rörliga delar.

• Haha
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
"Livslängden på en robotgräsklippare är runt två till fyra år utan service eller upp till tio år om man lämnar in på service"

What? Är det bara jag, eller är inte de siffrorna helt uppe i det blå?
Min förra höll i 15 år, eller rättare sagt den fungerar fortfarande. Den har aldrig varit på service. Jag har underhållet den själv.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det låter lite högt.
Att byta mobiltelefon efter tre år är väl ganska vanligt och en sådan har inga (eller åtminstone få) rörliga delar. En gräsklippare har många rörliga delar.
Jag bytte min senaste telefon efter 4,5 år och hade haft kvar den än idag (ett år senare) om det inte varit för att jag börjat använda den men Android Auto. GPSen drar en hel del ström.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bytte min senaste telefon efter 4,5 år och hade haft kvar den än idag (ett år senare) om det inte varit för att jag börjat använda den men Android Auto. GPSen drar en hel del ström.
Jag är inte heller en typisk telefonägare. Min nuvarande telefon fyller 6 år i höst. Den förra telefonen använde jag i sex år. Därefter blev jag tvungen att köpa en ny eftersom Samsung inte lät mig uppgradera operativsystemet vilket var en nödvändighet om jag skulle kunna fortsätta att använda mobilt bankid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61
P pmd skrev:
45 möh gör det ganska osannolikt att din klippare skulle kunna störas av störsändningar från Kaliningrad om du inte bor nånstans ute på Östersjön (t.ex. Gotland).
Jag använder netRTK (iNavi) exakt vart denna GNSS data hämtas från i Sverige är svårt att veta för mig.
Men även själva klipparen har en mottagare också.
Även test med egen RTK antenn gav samma resultat.

Mer om GNSS spoofing / jamming.

Redigerat:
Tomture61
P pmd skrev:
Det räcker väl med att man har ett kvitto på köpet?
Eller att man lovar på heder och samvete att man inte har stulit apparaten. (Varför man skulle göra sig besväret att stjäla en robotklippare är för mig lite oklart. De är ju inte speciellt dyra).
Glömde en viktig parameter med en försäljning.
Med en garantitid på 3 år så måste en ny ägare kunna bevisa när det ursprungliga köpedatumet skedde från en butik / nätbutik / ÅF mm.
Detta så att en ny ägare kan åberopa korrekt reklamations rätt tidsmässigt.

P pmd skrev:
Tyvärr görs inte programvara till konsumentprodukter så idag. Om en grej är snygg och blänker fint så säljer den. Vi har vant oss vid att våra proramvarubaserade prylar behöver uppdateras då och då för att fixa fel som var inbyggda i grejen när vi köpte den. Kunderna är betatestare.

När vi kontaktar kundtjänst för att rapportera ett fel och få hjälp så börjar det med s.k. Microsoftfelsökning: "har du startat om apparaten?".

Att rapportera fel är f.ö. nästan alltid lönlöst eftersom moderna apparater inte ger ifrån sig vettiga felmeddelanden.
Dagens blöjprogrammerare har inte lärt sig en av de viktigaste programmeringsmaximerna: fånga inte ett fel som du inte kan hantera.
Mjukvaran idag är en mycket mer komplex historia och större del av den totala produkten än den var förr, speciellt i självgående produkter.

Men visst önskvärt firmwares var mindre buggiga vid release men vi ska nog vara glada vi får uppdateringar under produktens livstid. Ibland får man ju även nya features inte bara buggfixar.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mjukvaran idag är en mycket mer komplex historia och större del av den totala produkten än den var förr, speciellt i självgående produkter.
Visst är mjukvaran komplexare, men testverktyg och metoder för testning har även de blivit betydligt bättre.

Fast grundproblemet är att tillverkarna snålar med testningen och i princip låter sina kunder agera testare. Före internet så var mjukvaruutvecklare tvingade att testa mer, detta eftersom kostnaden var väldigt hög ifall man behövde göra uppdateringar. Idag låter man kunden hämta en uppdatering via internet till en väldigt låg kostnad, jämför det med att man måste skicka ut disketter med post till samtliga kunder.

Så det handlar om pengar, billigare att låta kunderna testa.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst är mjukvaran komplexare, men testverktyg och metoder för testning har även de blivit betydligt bättre.

Fast grundproblemet är att tillverkarna snålar med testningen och i princip låter sina kunder agera testare. Före internet så var mjukvaruutvecklare tvingade att testa mer, detta eftersom kostnaden var väldigt hög ifall man behövde göra uppdateringar. Idag låter man kunden hämta en uppdatering via internet till en väldigt låg kostnad, jämför det med att man måste skicka ut disketter med post till samtliga kunder.

Så det handlar om pengar, billigare att låta kunderna testa.
Absolut är det så att många tillverkare tar genvägar. Men att man numer kan göra fjärruppgraderingar är i sig något vi ska vara glada för.

Men visst önskvärt firmwares var mindre buggiga vid release men vi ska nog vara glada vi får uppdateringar under produktens livstid. Ibland får man ju även nya features inte bara buggfixar.
Och även nya buggar...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och även nya buggar...
Nya features = nya buggar

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Absolut är det så att många tillverkare tar genvägar. Men att man numer kan göra fjärruppgraderingar är i sig något vi ska vara glada för.
Visst är det bra att det går att uppdatera enkelt.

Det tråkiga är bara att det gör att även bolag som tidigare betett sig seriöst mot sina kunder blir direkt oseriösa och medvetet släpper produkter de vet inte håller måttet. Sen får man tänka på att väldigt många kunder aldrig uppdaterar av olika anledningar. Kan vara av olika skäl som t.ex. okunskap, ointresse eller bara ålderdomsförvirrad. Rätt illa att denna antagligen rätt stora kundgrupp straffas genom att de kommer att ha en undermålig produkt. Som kund ska man kunna förvänta sig att en produkt är färdigutvecklad. Att det alltid kommer att förekomma 'oväntade' fel är en sak, men som det är nu är det inte ok.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nya features = nya buggar
Eller som man brukar säga:
- it's not a bug, it's a feature!

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst är det bra att det går att uppdatera enkelt.

Det tråkiga är bara att det gör att även bolag som tidigare betett sig seriöst mot sina kunder blir direkt oseriösa och medvetet släpper produkter de vet inte håller måttet. Sen får man tänka på att väldigt många kunder aldrig uppdaterar av olika anledningar. Kan vara av olika skäl som t.ex. okunskap, ointresse eller bara ålderdomsförvirrad. Rätt illa att denna antagligen rätt stora kundgrupp straffas genom att de kommer att ha en undermålig produkt. Som kund ska man kunna förvänta sig att en produkt är färdigutvecklad. Att det alltid kommer att förekomma 'oväntade' fel är en sak, men som det är nu är det inte ok.
Håller med dig i sak men mjukvara idag är så otroligt komplex att du kan nästan inte förutse alla möjliga vägar logiken kan ta och skriva 100 procent testtäckning innan release.

Vissa buggar kommer alltid upptäckas först i produktion. Men det ska såklart vara så få det bara går

Håller med dig i sak men mjukvara idag är så otroligt komplex att du kan nästan inte förutse alla möjliga vägar logiken kan ta och skriva 100 procent testtäckning innan release.

Vissa buggar kommer alltid upptäckas först i produktion. Men det ska såklart vara så få det bara går
Med AI så kan man få mycket bättre kvalitet på testerna, men det kräver kvalitet på kraven också. Tyvärr så innebär AI att det går så mycket snabbare att koda att kravställningen blir lidande.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.