P
C cpalm skrev:
What? Är det bara jag, eller är inte de siffrorna helt uppe i det blå?
Ja, det låter lite högt.
Att byta mobiltelefon efter tre år är väl ganska vanligt och en sådan har inga (eller åtminstone få) rörliga delar. En gräsklippare har många rörliga delar.

C cpalm skrev:
"Livslängden på en robotgräsklippare är runt två till fyra år utan service eller upp till tio år om man lämnar in på service"

What? Är det bara jag, eller är inte de siffrorna helt uppe i det blå?
Min förra höll i 15 år, eller rättare sagt den fungerar fortfarande. Den har aldrig varit på service. Jag har underhållet den själv.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det låter lite högt.
Att byta mobiltelefon efter tre år är väl ganska vanligt och en sådan har inga (eller åtminstone få) rörliga delar. En gräsklippare har många rörliga delar.
Jag bytte min senaste telefon efter 4,5 år och hade haft kvar den än idag (ett år senare) om det inte varit för att jag börjat använda den men Android Auto. GPSen drar en hel del ström.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bytte min senaste telefon efter 4,5 år och hade haft kvar den än idag (ett år senare) om det inte varit för att jag börjat använda den men Android Auto. GPSen drar en hel del ström.
Jag är inte heller en typisk telefonägare. Min nuvarande telefon fyller 6 år i höst. Den förra telefonen använde jag i sex år. Därefter blev jag tvungen att köpa en ny eftersom Samsung inte lät mig uppgradera operativsystemet vilket var en nödvändighet om jag skulle kunna fortsätta att använda mobilt bankid.

Tomture61
P pmd skrev:
45 möh gör det ganska osannolikt att din klippare skulle kunna störas av störsändningar från Kaliningrad om du inte bor nånstans ute på Östersjön (t.ex. Gotland).
Jag använder netRTK (iNavi) exakt vart denna GNSS data hämtas från i Sverige är svårt att veta för mig.
Men även själva klipparen har en mottagare också.
Även test med egen RTK antenn gav samma resultat.

Mer om GNSS spoofing / jamming.

Redigerat:
Tomture61
P pmd skrev:
Det räcker väl med att man har ett kvitto på köpet?
Eller att man lovar på heder och samvete att man inte har stulit apparaten. (Varför man skulle göra sig besväret att stjäla en robotklippare är för mig lite oklart. De är ju inte speciellt dyra).
Glömde en viktig parameter med en försäljning.
Med en garantitid på 3 år så måste en ny ägare kunna bevisa när det ursprungliga köpedatumet skedde från en butik / nätbutik / ÅF mm.
Detta så att en ny ägare kan åberopa korrekt reklamations rätt tidsmässigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.