En robotgräsklippare körde över en 15 månader gammal pojke i Haväng när den backade på familjens tomt. Pojken klarade sig med ett blodigt knä och sönderskurna skor, men händelsen har fått familjen att ifrågasätta säkerheten hos robotgräsklippare.

Du kan läsa artikeln här: Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Tänka sig att en klippare full med roterande rakbladsknivar kan skära. Otroligt

Magnus E K
Sätt upp stängsel så att endast klipparen, ej människor och djur, har tillgång till gräsytan där den klipper.

Purre
Någon Mammotion får man anta då? Men detta problem bör gälla för mer eller mindre alla tillverkare tänker jag? Husqvarna har väl inte heller sensorer bakåt mer än påkörningssensor av något slag?

Datanova = Mammotion..

De verkar ju va ren skit deras programvara.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
F
P Pligg85 skrev:
Tänka sig att en klippare full med roterande rakbladsknivar kan skära. Otroligt
Jupp, men det rör sig mest om lite skärsår. Otrevligt såklart men inte livshotande. Fler människor har nog kapat både det ena och andra med traditionella klippare skulle jag tro.

Sen lämnar man väl inte en 15 månaders barn ensamt?

Husqvarnan stannar så fort den kör på något oavsett riktning. När min Luba backar väljer den inte för något, utan kämpar tills den antingen klättrat upp på hindret eller grävt ner hjulen i marken.
Purre Purre skrev:
Någon Mammotion får man anta då? Men detta problem bör gälla för mer eller mindre alla tillverkare tänker jag? Husqvarna har väl inte heller sensorer bakåt mer än påkörningssensor av något slag?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Datanova = Mammotion..

De har flera olika märken som de säljer, men kanske bara generalagent för ett.

Vederbörande har helt enkelt inte läst säkerhetsföreskrifterna.

• Gilla
useless
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jupp, men det rör sig mest om lite skärsår. Otrevligt såklart men inte livshotande. Fler människor har nog kapat både det ena och andra med traditionella klippare skulle jag tro.

Sen lämnar man väl inte en 15 månaders barn ensamt?
15 månaders bör ju ha föräldrar födda 90 eller senare och de kan aldrig göra ett fel. Nu är det fel på klipparen, grannen, grösfröet, kommunen, vädret, internet mm så det får vi väl se i stämningsansökan vad som händer.

Det jävliga är väl någon syster som inte blev skadad så nu är klipparen varken jämställd eller könsneutral.

• Haha
  • Arg
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Är en ju Luba på bilden så ja.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad grundar du det på?
Din tolkning av en tidningsartikel eller egen erfarenhet?

V Vox skrev:
Vad grundar du det på?
Din tolkning av en tidningsartikel eller egen erfarenhet?
Skulle kunna hänga ihop med inlägg postade här på Byggahus.

Min Husqvarna kör över saker också, oavsett färdriktning, stannar bara om det är tillräckligt stabilt för att trigga kroksensorn vilket kräver en hel del motstånd. Dock är det nog närmre 15 cm mellan ytterkant och rakbladen vilket gör det svårare att nå små fötter, men också lämnar en bra bit oklippt gräs runt hinder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Min Husqvarna kör över saker också, oavsett färdriktning, stannar bara om det är tillräckligt stabilt för att trigga kroksensorn vilket kräver en hel del motstånd.
Samma här, skulle inte lita på att krocksensorn garanterar att inga olyckor kan ske.
Sensorerna i fören hindrar inte heller klipparen från att köra på något, utan får den bara att dra ner på farten så vitt jag kan bedöma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.