75 954 läst ·
672 svar
76k läst
672 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Som jag förstått det hela så går det inte att ansluta RTK till denna modell.snaggletooth skrev:
Jag har nu fått WiFi att fungera tillfredställande i hela trädgården och vad det verkar så sköter den sig mycket bättre nu. Men det är lite för tidigt att ropa "hej!" än...
...jag behöver finjustera mitt WiFi lite till innan jag är nöjd.
Men att få WiFi att fungera OK i en komplex trädgård är inte simpelt. Och 4G fungerade dåligt hos mig.
Nej. Klipparen har bara WiFi4 så den saknar helt stöd för mjuka handovers. Dessutom så är inte Mesh bättre på detta än andra lösningar. Dock är det ofta fungerande direkt utan konfiguration i Mesh-produkter eller i Unifis ekosystem, TP-links ekosystem osv. Med konsumentprodukter av enklare snitt är det inte aktiverat och ofta inte ens konfigurerbart.H hydrolift skrev:
Många relativt nya, men enkla, telefoner har förresten inte stöd för fungerande assisterade/mjuka handovers heller.
Tiittar man i specen för din klippare så har den dock LORA (LiDAR-modellerna har inte detta) vilket är det som används för att prata med en fysisk RTK-station.pacman42 skrev:
Som jag förstått det hela så går det inte att ansluta RTK till denna modell.
Jag har nu fått WiFi att fungera tillfredställande i hela trädgården och vad det verkar så sköter den sig mycket bättre nu. Men det är lite för tidigt att ropa "hej!" än...
...jag behöver finjustera mitt WiFi lite till innan jag är nöjd.
Men att få WiFi att fungera OK i en komplex trädgård är inte simpelt. Och 4G fungerade dåligt hos mig.
Nu verkar de ha stängt av versionen för "multi point turn" I appen så att klipparen inte backar längre. Istället river den upp gräsmattan istället.. misstänker att det är pga vad som hände i artikeln.
Verkar vara i appen enbart. Så om ni vill ha kvar funktionen så stäng av autouppdatering.
Verkar vara i appen enbart. Så om ni vill ha kvar funktionen så stäng av autouppdatering.
Det kommer en ny variant av vändning, boundary turn. Jag har förstått det som att det är som när Zambonin vänder på isrinken. Denna skulle egentligen lanserats i denna nya mjukvaruversionen, men de hann inte testa den färdigt. Allt enligt rykten på nätet...R Rewrap skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 787 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 787 inlägg
Jag har 3 grannar med mammotion klippare och jag har själv en första generationen luba mini awd 800 och en likadan men 1500 som går hos mina föräldrar.. Dessa har altså egen rtk uppsatt.. på min tomt har vi stora nivåskillnader och hus och annat som den går bakom så den tappar wifi på flera platser men den har aldrig rymt..
När dom vänder så kan dom särskillt om dom glider pga lutning hamna lite utanför där dom ska vara , vi pratar kanske nån dm eller två och då klipper jag nåt som mest ser ut som en bullervall och vänder i slänten eller i botten på diket..
Med lite smart planering så man på såna ställen lägger klippriktning så den vänder på dom minst dåliga ställerna kan med smart uppdelning av områden i mindre stycken lösa mycket svåra klippytor. har man nåt som inte vill funka så provar man på annat vis. har såpass svårt terräng att vändning på fel plats så tar stötfångaren i marken och blir ett hinder..då klipper man på andra ledden istället just där..
Här längs vägen har vi blandat med nya utan rtk och gamla med rtk dom gamla verkar stabilare om man har svårt med mobiltäckning vi ligger lite på gränsen hela tiden medmottagning både på 4g och wifi ..
Men den enda som rymmer är tanten som har en 2-3 ¨år gammal husqvarna med slinga.. den är ute på äventyr med jämna mellanrum och är faktiskt installerad av en firma som är välkända för att göra såna jobb och den fastnar rätt ofta även på tomten när den hittar nån pinne eller grop, så jag tror fantasin att nåt annat märke aldrig kan krångla är just en fantasi och att man ofta jämför äpplen och päron
När dom vänder så kan dom särskillt om dom glider pga lutning hamna lite utanför där dom ska vara , vi pratar kanske nån dm eller två och då klipper jag nåt som mest ser ut som en bullervall och vänder i slänten eller i botten på diket..
Med lite smart planering så man på såna ställen lägger klippriktning så den vänder på dom minst dåliga ställerna kan med smart uppdelning av områden i mindre stycken lösa mycket svåra klippytor. har man nåt som inte vill funka så provar man på annat vis. har såpass svårt terräng att vändning på fel plats så tar stötfångaren i marken och blir ett hinder..då klipper man på andra ledden istället just där..
Här längs vägen har vi blandat med nya utan rtk och gamla med rtk dom gamla verkar stabilare om man har svårt med mobiltäckning vi ligger lite på gränsen hela tiden medmottagning både på 4g och wifi ..
Men den enda som rymmer är tanten som har en 2-3 ¨år gammal husqvarna med slinga.. den är ute på äventyr med jämna mellanrum och är faktiskt installerad av en firma som är välkända för att göra såna jobb och den fastnar rätt ofta även på tomten när den hittar nån pinne eller grop, så jag tror fantasin att nåt annat märke aldrig kan krångla är just en fantasi och att man ofta jämför äpplen och päron
MIn Husqvarna med slinga (15 år gammal, som jag lämnade ifrån mig i våras) rymde ytterst sällan iom att slingan var bra lagd. Det stora problemet jag hade med den var att få hela gräsmattan klippt iom att jag har en extremt krånglig gräsmatta i lutning och desssutom med flera terrasseringar. Med den slingan så klippte jag närmare stupkanter och diken än vad jag kan göra med Luba 2 mini.P polaris78 skrev:Jag har 3 grannar med mammotion klippare och jag har själv en första generationen luba mini awd 800 och en likadan men 1500 som går hos mina föräldrar.. Dessa har altså egen rtk uppsatt.. på min tomt har vi stora nivåskillnader och hus och annat som den går bakom så den tappar wifi på flera platser men den har aldrig rymt..
Nu har jag optimerat WiFi-täckningen i trädgården genom att ändra inställningarna så att handovers mellan WiFI-cellerna sker på bättre platser och tidigare än förut. Det har hjälpt för att hålla GPS-noggrannheten på en bra nivå (vilket inte fungerade på 4G heller, men där fungerade det dåligt i andra delar av trädgården än med WiFi i dess originalkonfiguration). Och med bra noggrannhet på GPSen så rymmer inte klipparen alls lika ofta. När det sker så beror det på att den i multipoint-vändningen backar utanför kanten där detta inte är lämpligt (och det gör den till och från, lägg en stund varje dag på att obeservera er klippare under multipoint så kommer ni rätt snart se det hända). Med bra GPS.noggrannhet så har detta problem minskat kraftigt, men det händer fortfarande till och från.
Ni när multipoint är borta så rasade klipparen över kanten ändå, i detta fallet beror det på att bandvagnsvädningen flyttar ut framhjulen över kanten under vändningen. Så just nu klipper jag inte alls då detta är ännu värre. Jag hoppas på att "boundary turn" som skall komma är en Zambonisväng (enligt ryktena är det så). Det kommer att minska risken för att köra över kanten och det kommer att minska slitaget längs kanten också. Jag är dock orolig för vissa delar av gräsmattan, där jag kan behöva kartera om orådena så att jag kan köra klippning i endast en fördefinierad riktning (med större vändzoner i ändarna). Men vi får se när den kommer.
Renoverare
· Stockholm
· 21 580 inlägg
Klicka här för att svara