Tomture61 Tomture61 skrev:
Är absolut ej ngn mjukvara utvecklare, men.
Komplexiteten i en robot gräsklippare med BT - 4G - WiFi - GNSS styrning - hinderdetektering via kamera plus LiDAR i vissa modeller, måste vara i paritet med självkörande bilar.
Så att det sker mjukvara uppdateringar + man få nya funktioner och app.
Är detta konstigt på ngt sätt 🤔
Märker av en del uppdateringar så man får anpassa sig, men för det mesta märker jag noll förändring för mig.
Jag har inte buggar, jag har vissa begränsningar i funktioner, dessa stör mig ej på ngt sätt.
Klipparen utför sitt jobb som det är menat att den ska göra 👍
Fantastisk maskin 😊
Nej, det är inte ens i närheten av lika komplext som en självkörande bil. Det märks kanske tydligast i hur mycket beräkningskraft som en självkörande bil behöver.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Nej, och efter att ha läst denna tråd så lär jag nog aldrig göra det heller. Ditt fanatiska försvar av märket sänder ut en del varningssignaler.
Är andemeningen att jag äger aktier i Mammotion och i verkligheten ej äger ngn produkt från de.
Vad är det för varningssignaler jag förmedlar är din tanke 🤔
Men att du ska uttala dig negativt om ngt du inte ens äger säger tyvärr allt om dig 😉

Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Det är kul att du bryr dig och är omtänksam, men du behöver på nåt acceptera att den produkten du hyllar och försvarar med näbbar och klor inte levererar som tänkt hos alla, under olika förhållanden.

Och det är då du med att först dumförklara, sedan pratar om vad man har för expertkunskap och yrkesbakgrund för att sedan råda dom att köpa en annan maskin.
Är just på pricken det jag försökt på alla tänkbara sätt att förmedla till pacman.
Men men ....
Det går ej fram.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är inte ens i närheten av lika komplext som en självkörande bil. Det märks kanske tydligast i hur mycket beräkningskraft som en självkörande bil behöver.
Är du mjukvara utvecklare för ngt bilmärke som har självkörande bilmodell 🤔
Eller för den delen robot klippare 🤔

• Haha
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Är andemeningen att jag äger aktier i Mammotion och i verkligheten ej äger ngn produkt från de.
Du skrev ju innan att ett av dina motiv var att skydda andrahandsvärdet på din klippare. Det verkar ju viktigt för dig. Har lite dålig koll på hur kinesiska bolag ägs, men med tanke på att de kallar sig kommunister så är det kanske inget aktiebolag. Men de är inte särskilt 'rättrogna' kommunister så det skulle inte direkt förvåna.

Vad är det för varningssignaler jag förmedlar är din tanke 🤔
Ditt sätt att förvara klipparen till varje pris. Samt att du mer eller mindre idiotförklarar folk som inte är nöjda med produkten.

Men att du ska uttala dig negativt om ngt du inte ens äger säger tyvärr allt om dig 😉
All kunskap jag har om denna klippare kommer från detta forum. Man behöver inte äga en pryl för att ha en åsikt om den. Skulle jag skriva att Trabant var en kass bil så skulle du givetvis ignorera det ifall jag inte personligen hade ägt en.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vid en pool finns tydliga regler. Var hittar man motsvarande för en gräsklippare?
Ah, så eftersom det inte finns några regler så behöver man inte bry sig om ett barn blir skadat?

Du är alltid skydlig att göra det du kan för att undvika att olyckor sker.
Dessutom skulle åtminstone jag må fruktansvärt illa om ett barn skadades för livet hemma hos mig, oavsett om jag gjort något formellt fel eller inte!

När jag var liten/ung dock kapabel att gå...
Så undersökte jag alla platser i min omgivning som jag kunde nå.
Mamma & pappa hade garanterat inte koll på mig alla dygnets sekunder... Lika lite som jag & min fru hade koll på våra ungar dygnets alla sekunder...
F.n, det ingår i ungars utveckling att vara nyfikna!

Att man sedan försöker se till så att det inte finns farliga saker där de kan vara är en annan sak.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Själv har jag jobbat länge med programvaruutveckling och jag kan lova dig att det är en otrolig skillnad i komplexitet att skriva programvaran för en självkörande bil och en självkörande gräsklippare. Inte ens i närheten av varandra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Eller för den delen robot klippare 🤔
Jag har gjort utredningar rörande vad AI-hårdvara är kapabel till och är kompis med utvecklare till självkörande bilar. Jag tror jag har en del inside info faktiskt.

Man har Nvidia Drive CPUer i många Volvo exempelvis. Alternativt CPUer från Mobileye. Dessa har runt 50-100x så mycket beräkningskapacitet som AI-CPUn i en Luba 2 mini som är dubbelt så kraftig som den som finns i Luba 2. Siffrorna rörande Mammotion har jag Googlat fram.

Så nej, det är inte i närheten.

Jag kan förresten också berätta att en ESP32 används för WiFi-kommunikationen. Det förklarar klipparens dåliga räckvidd för WiFi. ESPer är fantastiska CPUer för sitt pris, men bra på WiFi är de inte! De är dessutom kända för att rätt frekvent hänga sig vid dålig signalstyrka, så när man programmerar dem så brukar man trigga en omboot om man tappar kontakten med sin server på internet (en watchdog).

Jag brukar köpa ESP-moduler med extern antenn. Mammotion har också gjort en sådan lösning, men ESPn är fortfarande inte bra på WiFi med extern antenn (men klart bättre då i alla fall). ESPerna är också kända för att bara gilla WiFi på 2,4 GHz och med 20 MHz kanal bredd. Det har jag satt upp hemma.

Nu är vi framme vid varför jag troligen har problem med WiFi i min trädgård. ESPer är kassa på att byta cell. Så om man har klipparen nära en AP och sedan kör från dess täckning in i en annan APs täckningsområde, då har man stor risk för problem. Så WiFi är helt uteslutet alltså - om man skall klippa runt huset.

Mitt letande visar alltså att det är "kass" hårdvara också när det gäller WiFi. Jag kan inte komma på hur jag kan lösa detta problem. Möjligen on jag flyttar min utomhus-AP till en hög mast på husnocken och har ett separat SSID bara för klipparen.

Hoppas inte 4G-modemet har liknande problem...

Edit: rättstavning

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Men att du ska uttala dig negativt om ngt du inte ens äger säger tyvärr allt om dig
Varför skulle man behöva äga något för att uttala sig negativt om det? Jag är negativ till pölsa och har nog inte ägt pölsa på många tiotals år. Vad säger det om mig?

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Du skrev ju innan att ett av dina motiv var att skydda andrahandsvärdet på din klippare. Det verkar ju viktigt för dig. Har lite dålig koll på hur kinesiska bolag ägs, men med tanke på att de kallar sig kommunister så är det kanske inget aktiebolag. Men de är inte särskilt 'rättrogna' kommunister så det skulle inte direkt förvåna.
Jag bor i Sverige, jag har en klippare tillverkad i Kina.
Jag äger troligtvis saker som är tillverkade i allt annat än Sverige.
Om jag ej vill förklara för de som ej förstår sin klippare eller på andra sätt misslyckas så ligger det i min natur att vilja hjälpa till.
Det handlar om många saker, ryktet över fabrikatet, ev. andrahandsvärde på klipparen om den ska säljas.
Försöka på alla sätt jag kan att lösa andras problem de kan tänkas ha med sin Mammotion klippare.
Den är i mina gener att vilja lösa tekniska utmaningar för de som behöver hjälp
Om du inte förstår detta så tråkigt för dig, då är vi mycket olika människor.

L LaT skrev:
Ah, så eftersom det inte finns några regler så behöver man inte bry sig om ett barn blir skadat?
Märklig slutsats du drar.

L LaT skrev:
Du är alltid skydlig att göra det du kan för att undvika att olyckor sker.
Nej naturligtvis är man inte det. Inser du inte hur orimligt ditt påstående är? Skulle man följa det du skriver skulle exempelvis ingen någonsin kunna köra bil eftersom det är en riskfylld aktivitet och gör man det man kan för att undvika olyckor kan man naturligtvis aldrig köra ens en meter.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Ditt sätt att förvara klipparen till varje pris. Samt att du mer eller mindre idiotförklarar folk som inte är nöjda med produkten.
Jag svarar med samma mynt som inlägg #5 ger.

Tomture61
L lbgu skrev:
All kunskap jag har om denna klippare kommer från detta forum. Man behöver inte äga en pryl för att ha en åsikt om den. Skulle jag skriva att Trabant var en kass bil så skulle du givetvis ignorera det ifall jag inte personligen hade ägt en.
Kan du nu då förstå varför Mammotions upplevelse ej är som tex packma upplever den ?
Jag med mååånga andra har en fullständigt bra / helt ok upplevelse.
pacmans mission är att fullkomligt döda Mammotions rykte som en bra produkt.
Detta borde han ta upp med DataNova.
Mitt misson är att försöka förklara problemen pacman har, i många trådar.
Mitt misson är att försöka förklara att Mammotion är en bra produkt.
Ju fler användare / ägare desto större är möjligheten för en serviceverkstad i min närhet.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan du nu då förstå varför Mammotions upplevelse ej är som tex packma upplever den ?
Jag med mååånga andra har en fullständigt bra / helt ok upplevelse.
pacmans mission är att fullkomligt döda Mammotions rykte som en bra produkt.
Detta borde han ta upp med DataNova.
Mitt misson är att försöka förklara problemen pacman har, i många trådar.
Mitt misson är att försöka förklara att Mammotion är en bra produkt.
Ju fler användare / ägare desto större är möjligheten för en serviceverkstad i min närhet.
Jag har inte någon mission att döda Mammotions rykte, det klarar de så bra själva. Jag är ute efter att få en fungerande gräsklippare. Sekundärt så varnar jag för de problem jag råkar ut för.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.