92 051 läst ·
179 svar
92k läst
179 svar
Rimlig lön för elektriker?
Hur många timmar per dag tror du man över tid kan fakturera när man sysslar med "småjobb"? Vilket det oftast (nästan alltid?) handlar om här på forumet.lsoderlund skrev:
Jag är inte helt insatt i hur el har det på ackord men misstänker att det är liknande som rör har..?
Tyvärr är det ju ändå en typ av minimilön med tanke på stupstocken!?
Oavsett hur illa ett projekt går är det rätt bra betalt tycker jag.
Nä bättre vore ett rakt mätt pris där betalningen blir ”helt enligt listan” oavsett om jobbet tog 1000 eller 3000 timmar.
Som det är nu så får även den sämste typ 80% av full lön.
Då om någon gång skulle alla jobba åt samma håll.
Tyvärr är det ju ändå en typ av minimilön med tanke på stupstocken!?
Oavsett hur illa ett projekt går är det rätt bra betalt tycker jag.
Nä bättre vore ett rakt mätt pris där betalningen blir ”helt enligt listan” oavsett om jobbet tog 1000 eller 3000 timmar.
Som det är nu så får även den sämste typ 80% av full lön.
Då om någon gång skulle alla jobba åt samma håll.
Jag är med 100% ! el el el, Även för att klara en liten service, finns många detaljer och överraskningar, måste man åka till affären 2-3 gångerE elmont skrev:
Hur tänker du här?lsoderlund skrev:
Tror du att hela timpenningen blir lön, eller att allt utöver lön blir vinst.
Att det inte finns några arbetsgivaravgifter eller omkostnader för företaget?
Nä, absolut inte. Men social avgifter och arbetsgivaravgifter plus lönen som nämns här rättfärdigar inte vad elektriker tar i timmen. Det blir för stort mellanrum.Mikael_L skrev:
800kr/h efter ROT ger ett jäkla utrymme efter lönen, pensioner och alla avgifter, skatter och försäkringar.
Gör uträkningen själv. Ägarna gnider händerna och skrattar.
Jag menar, 220kr/h ger på en heltid 35500kr/månaden för skatt.
Det ger typ ett pris efter ROT på 440kr ut till kund när alla avgifter är dragna. Så någon tjänar duktigt, det är inte elektrikern och inte kunden. Således ägaren.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
RUT? Brukar det det inte vara ROT för elektriker?lsoderlund skrev:
800 kr efter ROT-avdrag = 1600 kr före. Så mycket ville inte elektrikern jag anlitade ha iallafall. Du kanske kan leta efter annan firma bästa gång?
Ditt räkneexempel med 220kr/h och 35500kr/månaden förutsätter 100% debiteringsgrad. Det är nog ganska få elektriker (speciellt som jobbar mot privatpersoner) som ligger på 100% debiteringsgrad.lsoderlund skrev:
Nä, absolut inte. Men social avgifter och arbetsgivaravgifter plus lönen som nämns här rättfärdigar inte vad elektriker tar i timmen. Det blir för stort mellanrum.
800kr/h efter ROT ger ett jäkla utrymme efter lönen, pensioner och alla avgifter, skatter och försäkringar.
Gör uträkningen själv. Ägarna gnider händerna och skrattar.
Jag menar, 220kr/h ger på en heltid 35500kr/månaden för skatt.
Det ger typ ett pris efter ROT på 440kr ut till kund när alla avgifter är dragna. Så någon tjänar duktigt, det är inte elektrikern och inte kunden. Således ägaren.
Jag tror att du måste kolla härlsoderlund skrev:
Nä, absolut inte. Men social avgifter och arbetsgivaravgifter plus lönen som nämns här rättfärdigar inte vad elektriker tar i timmen. Det blir för stort mellanrum.
800kr/h efter ROT ger ett jäkla utrymme efter lönen, pensioner och alla avgifter, skatter och försäkringar.
Gör uträkningen själv. Ägarna gnider händerna och skrattar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...6kr-exklusive-moms.190063/page-5#post-6439705
Sen är det en jäkel till hantverkare som tar 1600:-/timme (som blir 800 efter ROT), advokaterna har kanske en aning högre ersättning då.
Här ser du vad Uppsalas största elfirma tar i timpenning:
https://www.sallen.se/
220 kr/timme ger ganska precis 20.000 kr/månad i oskattad lön, som efter skatt kommer bli ca 13.000:-lsoderlund skrev:
OCH detta ifall man har precis 100% beläggning OCH inga kringkostnader alls, inga verktyg, ingen bil, inga försäkringar, inga som bokför, inte gör något bokslut, ingen som svarar i telefon eller räknar ut ett kostnadsförslag, ingen tid till att åka till grossen och handla, ingen som städar, ingen utbildning.
Och sen räcker det ju förstås inte heller till någon tjänstepension, och inte en enda sjukdag under hela livet finns det plats för, och självklart ingen julgåva eller guldklocka.
Men semesterlön på 12% har jag dock räknat in.
Nu hänger jag inte med. En heltid är ju inte 90 timmar. Eller menar du att elektriker generellt knegar 22,5 timmar i veckan. Markant mindre än sopgubbarna?Mikael_L skrev:
220 kr/timme ger ganska precis 20.000 kr/månad i oskattad lön, som efter skatt kommer bli ca 13.000:-
OCH detta ifall man har precis 100% beläggning OCH inga kringkostnader alls, inga verktyg, ingen bil, inga försäkringar, inga som bokför, inte gör något bokslut, ingen som svarar i telefon eller räknar ut ett kostnadsförslag, ingen tid till att åka till grossen och handla, ingen som städar, ingen utbildning.
Och sen räcker det ju förstås inte heller till någon tjänstepension, och inte en enda sjukdag under hela livet finns det plats för, och självklart ingen julgåva eller guldklocka.
Men semesterlön på 12% har jag dock räknat in.
Mitt exempel är ju vad lönen de får, inte vad de fakturerar. I mitt exempel så fakturerar de ju 800kr/h, men erhåller en lön på 35,5k, vilket är 220kr/h ut till YB. Resten är enligt mig, 220kr i ren oskattad vinst och resterade 360kr täcker alla andra avgifter.
Bilersättnig läggs ju på fakturan, så den kan du inte ta höjd för.
Sist jag kollade tog jurister 2000 i timmen och advokater mer. Men juristen tog också bara betalt per påbörjade 5 minuter; hantverkare tar betalt för hela timmar och en massa extra timmar och påslag för att åka till Ahlsell och köpa anteckningsblock.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Talar du 800 kr plus moms?lsoderlund skrev:
Nu hänger jag inte med. En heltid är ju inte 90 timmar. Eller menar du att elektriker generellt knegar 22,5 timmar i veckan. Markant mindre än sopgubbarna?
Mitt exempel är ju vad lönen de får, inte vad de fakturerar. I mitt exempel så fakturerar de ju 800kr/h, men erhåller en lön på 35,5k, vilket är 220kr/h ut till YB. Resten är enligt mig, 220kr i ren oskattad vinst och resterade 360kr täcker alla andra avgifter.
Bilersättnig läggs ju på fakturan, så den kan du inte ta höjd för.
Det är lite rörigt generellt hur du menar särskilt när du blandar RUT och ROT, med eller utan sociala avgifter, semester, sjukdom etc.
Kan du inte ställa upp en uträkning, hur mycket du tänker är rimligt att en arbetare får i lön om företaget fakturerar 800 kr/h (välj själv om det är inkl eller exkl moms) så det går att följa?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden