92 055 läst ·
179 svar
92k läst
179 svar
Rimlig lön för elektriker?
Dom kriterierna existerar väl knappast idag.A avh67f skrev:Lön fastställs utifrån dessa fyra kriterier:
1. yrkeskunnighet
2. kvalifikation
3. prestation
4. ansvar.
Så det har alltså inte något att göra med hur många år i yrket man arbetat. Men det har givetvis en naturlig koppling med mer år i yrket bör man förhoppningsvis ha samlat på sig mycket kunnighet.
Elektriker har månadslön arbetsgivare bet soc avgifter mm c:a 60 % mobiltelefoner.Farstatjej90 skrev:
Elektriker på byggarbetsplatser går oftast på ackord. Lagbasen oftast högre lön.
Landsorten något lägre.
Medlem
· västra götalalnd
· 82 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Tidningen elektrikern hade en artikel om detta nyligen för den som är intresserad.
https://arbetet.se/2025/12/01/sa-mycket-tjanar-dina-elektrikerkollegor/?utm_medium=email&utm_source=Ungapped&utm_campaign=💰+Lista:+Så+mycket+tjänar+dina+elkollegor+👀
https://arbetet.se/2025/12/01/sa-mycket-tjanar-dina-elektrikerkollegor/?utm_medium=email&utm_source=Ungapped&utm_campaign=💰+Lista:+Så+mycket+tjänar+dina+elkollegor+👀
Hmm?Farstatjej90 skrev:
Enligt denna sida ligger meddellönen ca 20 högre och ingångslönen som aspirant är ungefär som medellönen för elektriner.
Dvs över hela spektrat har en åklagare ca 20 mer i lön.
Att en elektriker tjänar över 50 är mycket ovanligt. (Och då räknas inte dem som gör 100 timmar övertid och räknar in traktamentet i lönen.
https://juridikjobb.se/sv/guide/hur-mycket-tjanar-en-aklagare-2025
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Nej, och det är ett stort problem när vi talar hantverkar-, polis- eller motsvarande löner och jämför dem med tjänstemannalöner.N nb. skrev:
De senare brukar nämligen vara precis vad som står på pappret. Inte en krona mer eller mindre. Oavsett om man jobbar övertid, ob, eller inte. (Jag loggade 200+ timmar förra året och fick inte en krona för det.)
Men i de andra branscherna så råder istället en hel djungel med olika tillägg osv. som ofta höjer den faktiska lönen, dvs vad man får i kuvertet, avsevärt. (Som poliser, iaf i Storbritannien, brukar säga mellan skål och vägg: "Du anar inte vad vi gillar kravaller. Med all extra ersättning som de medför så skrattar vi hela vägen till banken.")
Men detta tas sällan med i jämförelserna. Det är grundlön mot grundlön. Detta ger en mycket skev bild av de faktiska ekonomiska skillnaderna i utfall.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Mikael_L skrev:
Så låt oss säga att det är komplicerat och inte så enkelt och stanna vid det.
Jag är själv numer bara med i två fackförbund, men för några år sedan så var jag med i tre.
Det hjälpte inte...
(Jo, jag klagar absolut inte.)
Det är dax att yta arbetsgivare.S Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Visst det är bekvämt att arbeta hos samma arbetsgivare men man ska byta vart 3-5 år.
Säger jag som var på samma fabrik i 35 år, men till mitt försvar får jag väl säga att jag ofta bytte arbetsuppgifter
Jag utbildade mig till Elektriker 1961 och studerade 2 år på kvällarna fem dagar i veckan.
Lärlingslönen 1961 första halvåret var 50 öre i timmen därefter steg timlönen till 1,50 kr.
1965 låg en timlön för Elektriker på c:a 7 till 9 kr. Per timme vid ackord något högre
Lärlingslönen 1961 första halvåret var 50 öre i timmen därefter steg timlönen till 1,50 kr.
1965 låg en timlön för Elektriker på c:a 7 till 9 kr. Per timme vid ackord något högre
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 169 inlägg
Det är ju lite spännande. Då har lönerna stigit en hel del mer än inflationen:H Hasse4410 skrev:
8 kronor januari 1965 motsvarar
103,41 kronor oktober 2025
Det är en ökning med 1 192,62 procent
tack för inlägg @Jansson69 jätte bra sida. men Jag tycker att enligt denna sida lönen ligger bra.J Jansson69 skrev:
jag tycker så med tanken:
- Nyutbildad: 24 000-27 000 kr
eller förstå jag fel ?