A avh67f skrev:
Lön fastställs utifrån dessa fyra kriterier:

1. yrkeskunnighet
2. kvalifikation
3. prestation
4. ansvar.

Så det har alltså inte något att göra med hur många år i yrket man arbetat. Men det har givetvis en naturlig koppling med mer år i yrket bör man förhoppningsvis ha samlat på sig mycket kunnighet.
Dom kriterierna existerar väl knappast idag.
 
Mikael_L
Inte för alla.
Och då blir ju förstås löneutvecklingen klen. :)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Med tanke på att kunden sannolikt betalar fyra gånger högre timlön för dig än vad du får så tycker jag du får alldeles för liten del av kakan.
Elektriker har månadslön arbetsgivare bet soc avgifter mm c:a 60 % mobiltelefoner.
Elektriker på byggarbetsplatser går oftast på ackord. Lagbasen oftast högre lön.
Landsorten något lägre.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Visst men det var inte riktigt frågan nu utan om fördelningen mellan ägaren och den anställde...
Det är ett mycket bra svar. Sedan, lönen ligger inom vad som är normalt. Vi utgår från att ägaren vet varje anställdes förmåga. En del har mer och andra mindre. Det beror på något...
 
Panor82
  • Tabell över löner för olika elektrikeravtal, inklusive servicemontör och tekniker, med medel-, lägsta och högsta lön. Källa: Elektrikerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Panor82 Panor82 skrev:
Tidningen elektrikern hade en artikel om detta nyligen för den som är intresserad.

[länk]
Elektrikerna har lyckats med sina löner ... Tjänar som en åklagare i början av karriären (blir inte så stor skillnad sen heller)...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Elektrikerna har lyckats med sina löner ... Tjänar som en åklagare i början av karriären (blir inte så stor skillnad sen heller)...
Hmm?

Enligt denna sida ligger meddellönen ca 20 högre och ingångslönen som aspirant är ungefär som medellönen för elektriner.
Dvs över hela spektrat har en åklagare ca 20 mer i lön.
Att en elektriker tjänar över 50 är mycket ovanligt. (Och då räknas inte dem som gör 100 timmar övertid och räknar in traktamentet i lönen.

https://juridikjobb.se/sv/guide/hur-mycket-tjanar-en-aklagare-2025
 
N nb. skrev:
Att en elektriker tjänar över 50 är mycket ovanligt. (Och då räknas inte dem som gör 100 timmar övertid och räknar in traktamentet i lönen.
Nej, och det är ett stort problem när vi talar hantverkar-, polis- eller motsvarande löner och jämför dem med tjänstemannalöner.

De senare brukar nämligen vara precis vad som står på pappret. Inte en krona mer eller mindre. Oavsett om man jobbar övertid, ob, eller inte. (Jag loggade 200+ timmar förra året och fick inte en krona för det.)

Men i de andra branscherna så råder istället en hel djungel med olika tillägg osv. som ofta höjer den faktiska lönen, dvs vad man får i kuvertet, avsevärt. (Som poliser, iaf i Storbritannien, brukar säga mellan skål och vägg: "Du anar inte vad vi gillar kravaller. Med all extra ersättning som de medför så skrattar vi hela vägen till banken.")

Men detta tas sällan med i jämförelserna. Det är grundlön mot grundlön. Detta ger en mycket skev bild av de faktiska ekonomiska skillnaderna i utfall.
 
  • Gilla
Maledictus och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ni har för svaga fackförbund ! :)
 
  • Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni har för svaga fackförbund ! :)
:) Ja du... Det skulle det kunna skrivas böcker om... Och har säkert gjorts.

Så låt oss säga att det är komplicerat och inte så enkelt och stanna vid det. ;)

Jag är själv numer bara med i två fackförbund, men för några år sedan så var jag med i tre.

Det hjälpte inte... ;)

(Jo, jag klagar absolut inte.)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S Svante Ohlin skrev:
Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?

Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Det är dax att yta arbetsgivare.
Visst det är bekvämt att arbeta hos samma arbetsgivare men man ska byta vart 3-5 år.
Säger jag som var på samma fabrik i 35 år, men till mitt försvar får jag väl säga att jag ofta bytte arbetsuppgifter
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag utbildade mig till Elektriker 1961 och studerade 2 år på kvällarna fem dagar i veckan.
Lärlingslönen 1961 första halvåret var 50 öre i timmen därefter steg timlönen till 1,50 kr.
1965 låg en timlön för Elektriker på c:a 7 till 9 kr. Per timme vid ackord något högre
 
H Hasse4410 skrev:
Jag utbildade mig till Elektriker 1961 och studerade 2 år på kvällarna fem dagar i veckan.
Lärlingslönen 1961 första halvåret var 50 öre i timmen därefter steg timlönen till 1,50 kr.
1965 låg en timlön för Elektriker på c:a 7 till 9 kr. Per timme vid ackord något högre
Det är ju lite spännande. Då har lönerna stigit en hel del mer än inflationen:

8 kronor januari 1965 motsvarar

103,41 kronor oktober 2025

Det är en ökning med 1 192,62 procent
 
B
J Jansson69 skrev:
Är du utbildad eller går du under utbildning fortfarande?

Enligt denna sidan ligger du lågt:

[länk]
tack för inlägg @Jansson69 jätte bra sida. men Jag tycker att enligt denna sida lönen ligger bra.
jag tycker så med tanken:
  • Nyutbildad: 24 000-27 000 kr

    eller förstå jag fel ?
 
J Jansson69 skrev:
Då låter det som företaget kör efter lägsta lön enligt installationssvtalet:
Med de där lönerna så har jag svårt att få ihop hur elektriker kan ta så pass hög timpenning. Någon jäkel tjänar ju uppenbarligen rejält med kosing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.