64 687 läst ·
137 svar
65k läst
137 svar
Rimlig lön för elektriker?
Låter som snålt ! Du bör nog ta ett snack och veta hur dom sätter lönen och vad du skall göra för att få bättre, annars finns fler el- firmor som behöver elektriker!S Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Medlem
· Kalvsvik
· 11 inlägg
Min tjej arbetar som städare och har högre lön som du, fyfan!
Sök jobb på industrin så får du bättre avtal och slipper lärlingstidenS Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Kanske bra att kolla med facket var du bör liggaS Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Och om man går på ackord är de "smarta lösningar" du beskriver bara ett sätt att fort komma vidare till nästa jobb, vilket driver fusk och slarv.E elmont skrev:Jobben går inte sämre för företaget för att dom drivs på ackord, det är väl tvärt om. Montörerna får ju ett större intresse för att driva jobben effektivare och komma på "smarta lösningar", hålla tider mm. Går man på tidlön spelar det ju ingen roll om man går och drar benen efter sig, det kommer ju in samma lön på kontot.
Vem får betala montörernas löner som går på ackord? Finns inte en magisk ackordspott som det tas ifrån och företagen behöver bara betala grundlön.E elmont skrev:Jobben går inte sämre för företaget för att dom drivs på ackord, det är väl tvärt om. Montörerna får ju ett större intresse för att driva jobben effektivare och komma på "smarta lösningar", hålla tider mm. Går man på tidlön spelar det ju ingen roll om man går och drar benen efter sig, det kommer ju in samma lön på kontot.
Företaget betalar väl hellre grundlön för samma prestation. Så ser det ut hos oss, för ingen orkar bry sig om avtalet. Jag har försökt, och sånt straffar sig.
Men man bryr sig mycket om nån halv procent i löneökning.
Men snälla, fuskar du på ett ackordsjobb och får göra om tas lönen ur den "ackordspott" som man mätt fram och timlönen blir lägre för alla i ackordslaget.B Bokskogsbacken skrev:
Nej någon "pott"existerar inte ackordet mäter man fram genom att redovisa vad man gjort.K karkka skrev:Vem får betala montörernas löner som går på ackord? Finns inte en magisk ackordspott som det tas ifrån och företagen behöver bara betala grundlön.
Företaget betalar väl hellre grundlön för samma prestation. Så ser det ut hos oss, för ingen orkar bry sig om avtalet. Jag har försökt, och sånt straffar sig.
Men man bryr sig mycket om nån halv procent i löneökning.
Dvs hur mycket tråd man dragit, hur många uttag man satt och alla andra arbetsmoment man utfört. Nästan alla moment är tid/prissatta och skulle det vara nått udda (icke tidsatt) moment får man göra ett ÖK (övernskommelse) om det med företaget.
Jobbar jag på ackord får företaget betala en viss summa för det uttag jag sätter oavsett om det tar fem minuter eller en timme. Går man på "grundlön" har man knappast nått incitament att skynda sig och göra rätt på en gång lönen blir ju den samma oavsett.
När företaget räknar på jobb räknar dom i princip på samma sätt som när man gör en ackordssedel så företaget vet redan vid uppstart hur stor arbetskostnaden blir och är elektriker mer effektiv än kalkylerat ökar inte lönekostnaden med dom arbetade timmarna minskar. Det innebär mer pengar per timme för elektrikern.
Drar du benen efter dig så så får du sparken, alternativt en sur PL eller chef. Varför säger vissa kollegor då att om vi hävdar ackord, avtalet osv vid resor mm att då har vi inga jobb kvar. Så går snacket hos oss. Därför körs inga ackord och man får på sin höjd +10kr/h. Betydligt billigare att betala montörerna 230 +10kr/h än 280-300kr/h när jobben görs på samma tid.E elmont skrev:Nej någon "pott"existerar inte ackordet mäter man fram genom att redovisa vad man gjort.
Dvs hur mycket tråd man dragit, hur många uttag man satt och alla andra arbetsmoment man utfört. Nästan alla moment är tid/prissatta och skulle det vara nått udda (icke tidsatt) moment får man göra ett ÖK (övernskommelse) om det med företaget.
Jobbar jag på ackord får företaget betala en viss summa för det uttag jag sätter oavsett om det tar fem minuter eller en timme. Går man på "grundlön" har man knappast nått incitament att skynda sig och göra rätt på en gång lönen blir ju den samma oavsett.
När företaget räknar på jobb räknar dom i princip på samma sätt som när man gör en ackordssedel så företaget vet redan vid uppstart hur stor arbetskostnaden blir och är elektriker mer effektiv än kalkylerat ökar inte lönekostnaden med dom arbetade timmarna minskar. Det innebär mer pengar per timme för elektrikern.
Redigerat:
Folk tar genvägar för att tjäna pengar, alltså det behövs inte göras om. Jag har fått mkt skit för jag gjort för snyggt på vissa ackords arbeten, det passar inte att ha yrkesstolthet när pengar är inblandade, då blir man bortplockad och man tar in annan montör.E elmont skrev: