E elmont skrev:
Varför skulle "chefen" bli sur för att man gör ett arbete snabbare än kalkylerat???
Jag tror att motståndet beror på ren okunskap både hos arbetsledning och arbetare. det är ju alltid "jobbigt" att lära sig nått nytt.
Jag har själv jobbat hos ett av dom största elinstallationsföretagen och nästan alltid på ackord. Jag mätte dom allra flesta jobben och tjänade ca 20% mer än dom som gick på grundlön. Chefen var nöjd och gubbarna i ackordslaget var nöjda så det var bra för alla.
Och det är inte genvägar som spar tid utan att man gör rätt på en gång så att man inte behöver göra om och att man arbetar sina 8 timma/dag. Sitter man över på raster och inte håller sina tider är naturligtvis ackord inget att tänka på.
Sur om man drar benen efter sig såklart. Ja okunskap och allt du sa stämmer såklart. Ja är man på ett företag som är för ackord på riktigt så funkar det ju. Är man inte det så väljer företaget hur man ska jobba genom att placera folk på olika jobb, där man inte får möjlighet att mäta för annan LM redan är tillsatt av företaget. Eftersom ingen av montörerna vill stå på sig och hävda avtalet att LM ska väljas av fackklubben.
 
Ja, ett stort problem (för ackorden) är svag fackklubb och dåligt fackligt intresse hos montörerna. Det högst trolig beroende på okunskap/lathet.
 
P polaris78 skrev:
Lönerna man ser i avtal är minimilöner allt över det är nåt man får för att man förtjänar det i chefens ögon
Nej, man får inte det man förtjänar, man får det man förhandlar. Sorgligt, men sant.
 
Mikael_L
E elmont skrev:
När företaget räknar på jobb räknar dom i princip på samma sätt som när man gör en ackordssedel så företaget vet redan vid uppstart hur stor arbetskostnaden blir och är elektriker mer effektiv än kalkylerat ökar inte lönekostnaden med dom arbetade timmarna minskar. Det innebär mer pengar per timme för elektrikern.
Mer pengar per timme för ackord slaget...
Men betyder det också någon fördel för firman?

Jag kan tänka mig att deras kalkyl blir säkrare = fördel.
Men det betyder väl också att "gubbarna" blir lediga tidigare för att gå till nästa jobb, dvs firman klarar av fler jobb per år och ökar vinsten.
 
  • Gilla
Dussew
  • Laddar…
Till det kommer att ackordslaget blir lite mer noga med att hålla koll på alla tillkommande arbeten, vilket är bra för alla parter.
Företaget får ett facit på kalkylen.
 
P
E elmont skrev:
Hur menar du att man kan "pilla på siffrorna", har du en aning om hur en accordsmätning går till?
Har jobbat under ackord under många år även om det nu börjar bli ett knippe år sen nu..

Det finns alltid olika faktorer, förutsättningar och siffror som kan justeras och som gör stor skillnad för om accordet ger nånting värt namnet..
Saker som ingår och inte och inte sällan ska det tjafsas om olika grejer.. och vad som ska tas bort ur ackordet och vad som ingår..

Vissa siffror får man inte pilla med och andra är fria att justera vid behov..

Ofta leder accordet till att en del börjar hitta olika sätt att fuska
N Niklas Jarv skrev:
Nej, man får inte det man förtjänar, man får det man förhandlar. Sorgligt, men sant.
nja beror ju lite på är man en av dom med mycket erfarenhet och duktig att arbeta så kan förhandling fungera bra ,men är man nyutbildad och knappt torr bakom öronen och har många års arbete innan man blir speciellt lönsam för företaget.. man behöver nån som håller reda på en och ser till att bistå med kunskaper och ser till att allt blir rätt... så kommer dom flesta som har några anställda och lite mer vana av dessa situationer snabbt köra över dom som inte innehar nyckelkompetenser och stor lönsamhet

Så att tro att alla som precis slutat utbildningen kan höja sin lön rejält med att förhandla är i dom flesta fall rent teoretiskt. man har liksom inget att hota med.. säga upp dig jaja ok gör det då, jag känner dom andra elektrikerfirmorna i 8 mils radie och alla vet att du varit här så utan mitt goda vitsord har du svårt att få ett annat jobb inom det här området...men visst tror du att du lyckas förhandla högre lön hos nån konkurrent så varsågod..😀
 
P polaris78 skrev:
Har jobbat under ackord under många år även om det nu börjar bli ett knippe år sen nu..

Det finns alltid olika faktorer, förutsättningar och siffror som kan justeras och som gör stor skillnad för om accordet ger nånting värt namnet..
Saker som ingår och inte och inte sällan ska det tjafsas om olika grejer.. och vad som ska tas bort ur ackordet och vad som ingår..

Vissa siffror får man inte pilla med och andra är fria att justera vid behov..

Ofta leder accordet till att en del börjar hitta olika sätt att fuska

nja beror ju lite på är man en av dom med mycket erfarenhet och duktig att arbeta så kan förhandling fungera bra ,men är man nyutbildad och knappt torr bakom öronen och har många års arbete innan man blir speciellt lönsam för företaget.. man behöver nån som håller reda på en och ser till att bistå med kunskaper och ser till att allt blir rätt... så kommer dom flesta som har några anställda och lite mer vana av dessa situationer snabbt köra över dom som inte innehar nyckelkompetenser och stor lönsamhet

Så att tro att alla som precis slutat utbildningen kan höja sin lön rejält med att förhandla är i dom flesta fall rent teoretiskt. man har liksom inget att hota med.. säga upp dig jaja ok gör det då, jag känner dom andra elektrikerfirmorna i 8 mils radie och alla vet att du varit här så utan mitt goda vitsord har du svårt att få ett annat jobb inom det här området...men visst tror du att du lyckas förhandla högre lön hos nån konkurrent så varsågod..😀
Alla förekommande arbetsmoment finns med i ackordprislistan.
Dom fåtal saker som inte finns med gör man ett ÖK (överenskommelse) för. ÖK gör man INNAN man utför arbetet.
Och jag tror fortfarande att du inte riktigt har koll på hur ackordsprislistan "fungerar".
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Alla förekommande arbetsmoment finns med i ackordprislistan.
Dom fåtal saker som inte finns med gör man ett ÖK (överenskommelse) för. ÖK gör man INNAN man utför arbetet.
Och jag tror fortfarande att du inte riktigt har koll på hur ackordsprislistan "fungerar".
Det jag försökt förklara är att alla accordsystem innehåller oklarheter och olika sätt att göra det svårt att tjäna pengar värda krånglet att kämpa för att det ska bli rätt och i slutänden ett lönsamt accord..
Vill företagets ledning och merparten av dom som jobbat där ett tag ,att accordet inte ska fungera/vara lönsamt ,så kommer det inte fungera..

Accordsystem funkar ju bäst på stora jobb med mycket samma sak och där allt är lika hela tiden

Accord funkar bra där alla vill att det ska funka , annars oftast inte..
 
P polaris78 skrev:
Det vet både du och jag att så ser inte verkligheten ut.
Det är för enkelt att justera lite så att ackordet aldrig ger nåt ,så ger dom upp dom få som fortfarande vill ha det..

Eller man flyttar runt på folk skapar lag där några systematiskt vägrar och där sätter man in dom andra som vill ,att stånga tills MSN tröttnar.

Så vill inte företaget och man har en hög med gubbar som inte heller vill så löser man det och facket kan gnälla men har ingen makt idag.

Faktum kvarstår att ackord funkar bäst på ny produktion och även där finns det många som inte vill ha ackord och det är i slutändan upp till företagets ledning hur man löser det.
Det är ju det som är fint med ackord, LM väljer sitt lag, de får inte flytta runt folk hur som.
 
P pnilz1 skrev:
Det är ju det som är fint med ackord, LM väljer sitt lag, de får inte flytta runt folk hur som.
Hos oss väljer företaget LM och vilka montörer som ska dit. Sen flyttar man runt folk mellan byggen. Man börjar med 2st/bygge sen mot slutet är man 10st.
 
J
P pnilz1 skrev:
Det är ju det som är fint med ackord, LM väljer sitt lag, de får inte flytta runt folk hur som.
Arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet är en grundläggande princip inom svensk arbetsrätt, men den regleras inte av en specifik lag utan av en så kallad dold klausul i kollektivavtal, även känd som "Paragraf 32" eller "arbetsledningsrätten". Den innebär att arbetsgivaren har rätt att bestämma hur arbetet ska organiseras, fördelas och utföras, inklusive schemaläggning, investeringar och val av leverantörer.
 
J Jansson69 skrev:
Arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet är en grundläggande princip inom svensk arbetsrätt, men den regleras inte av en specifik lag utan av en så kallad dold klausul i kollektivavtal, även känd som "Paragraf 32" eller "arbetsledningsrätten". Den innebär att arbetsgivaren har rätt att bestämma hur arbetet ska organiseras, fördelas och utföras, inklusive schemaläggning, investeringar och val av leverantörer.
Då kan arbetsgivaren även leda och fördela arbetet så ackord ej kan utföras. Genom att rotera folk mellan platser. Forcera hastigheten på byggen genom att plocka dit mera folk.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Att cirkulera folk på arbetsplatser ger en HÖGRE arbetskostnad för företaget, så det är nått som arbetsledningen försöker undvika.
Varför skulle arbetsgivaren vara emot ackord? Arbetskostnaden blir ju knappast högre än den kostnad som finns i kalkylen?
Lagbasens intresse att hålla koll på (för fakturering) extrajobb ökar då det direkt påverkar löneläget.
Jag frågar en gång till vet du hur ackorden inom elinstallationer fungerar?
Orsaken till att folk inte mäter sina jobb är i helt övervägande grad LATHET. Det kostar lite energi att lära sig hur listan fungerar och ska användas. Dessutom krävs att LM har full koll på materialflödet.
 
Att cirkulera folk på arbetsplatser ger en HÖGRE arbetskostnad för företaget, så det är nått som arbetsledningen försöker undvika.
Varför skulle arbetsgivaren vara emot ackord? Arbetskostnaden blir ju knappast högre än den kostnad som finns i kalkylen?
Lagbasens intresse att hålla koll på (för fakturering) extrajobb ökar då det direkt påverkar löneläget.
Jag frågar en gång till vet du hur ackorden inom elinstallationer fungerar?
Orsaken till att folk inte mäter sina jobb är i helt övervägande grad LATHET. Det kostar lite energi att lära sig hur listan fungerar och ska användas. Dessutom krävs att LM har full koll på materialflödet.
 
E elmont skrev:
Att cirkulera folk på arbetsplatser ger en HÖGRE arbetskostnad för företaget, så det är nått som arbetsledningen försöker undvika.
Varför skulle arbetsgivaren vara emot ackord? Arbetskostnaden blir ju knappast högre än den kostnad som finns i kalkylen?
Lagbasens intresse att hålla koll på (för fakturering) extrajobb ökar då det direkt påverkar löneläget.
Jag frågar en gång till vet du hur ackorden inom elinstallationer fungerar?
Orsaken till att folk inte mäter sina jobb är i helt övervägande grad LATHET. Det kostar lite energi att lära sig hur listan fungerar och ska användas. Dessutom krävs att LM har full koll på materialflödet.
Frågar du mig?
När både montörer och företag är delvis emot facket så blir det knas. Då vill man inte ens gå fackliga kurser för att lära sig få betalt för sin prestation.

Jag blev "hotat" av en PL att om jag lämnar in ackordssedeln så sätter dom mig på jobb som jag ej kommer kunna mäta. Jag tror det då handlade om att dom fått så dåligt betalt att dom skulle gå back på det jobbet om jag mätte. Jag mätte och lämnade in sedeln ändå. Sen blev man uthyrd i vanlig ordning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.