65 219 läst ·
139 svar
65k läst
139 svar
Rimlig lön för elektriker?
Sur om man drar benen efter sig såklart. Ja okunskap och allt du sa stämmer såklart. Ja är man på ett företag som är för ackord på riktigt så funkar det ju. Är man inte det så väljer företaget hur man ska jobba genom att placera folk på olika jobb, där man inte får möjlighet att mäta för annan LM redan är tillsatt av företaget. Eftersom ingen av montörerna vill stå på sig och hävda avtalet att LM ska väljas av fackklubben.E elmont skrev:Varför skulle "chefen" bli sur för att man gör ett arbete snabbare än kalkylerat???
Jag tror att motståndet beror på ren okunskap både hos arbetsledning och arbetare. det är ju alltid "jobbigt" att lära sig nått nytt.
Jag har själv jobbat hos ett av dom största elinstallationsföretagen och nästan alltid på ackord. Jag mätte dom allra flesta jobben och tjänade ca 20% mer än dom som gick på grundlön. Chefen var nöjd och gubbarna i ackordslaget var nöjda så det var bra för alla.
Och det är inte genvägar som spar tid utan att man gör rätt på en gång så att man inte behöver göra om och att man arbetar sina 8 timma/dag. Sitter man över på raster och inte håller sina tider är naturligtvis ackord inget att tänka på.
Mer pengar per timme för ackord slaget...E elmont skrev:När företaget räknar på jobb räknar dom i princip på samma sätt som när man gör en ackordssedel så företaget vet redan vid uppstart hur stor arbetskostnaden blir och är elektriker mer effektiv än kalkylerat ökar inte lönekostnaden med dom arbetade timmarna minskar. Det innebär mer pengar per timme för elektrikern.
Men betyder det också någon fördel för firman?
Jag kan tänka mig att deras kalkyl blir säkrare = fördel.
Men det betyder väl också att "gubbarna" blir lediga tidigare för att gå till nästa jobb, dvs firman klarar av fler jobb per år och ökar vinsten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden