Jag har köpt en lägenhet på 36kvm på Södermalm i Stockholm och planerar att renovera lite. Jag har fått en offert och har även bett om fler offerter men blev lite chockad över priset på den första- ni som har erfarenhet, verkar detta rimligt? Se offerten på bilden nedan.
Det som ska göras är följande :
Det som ska göras är följande :
- Ta ner cirka 2,2 m av en icke bärande vägg mellan kök och vardagsrum och laga golv samt spackla och måla vägg och tak efter riven vägg.
- Bygga en ny innervägg på 3,4 m för att få till ett separat sovrum (se ny planlösning), inkl spackling och grundmålning av nya väggen. Denna vägg ska även ha ett fönster som går uppe längs väggen. Behöver också ha en ventil i väggen för att se till att luften flödar men behövs ingen el i väggen.
- Slipa och betsa golv (cirka 30kvm)
- Målning av vardagsrum, sovrum och hall (inkl tak)
Jag tycker faktiskt priset verkar rimligt. Tom. ganska lågt pris för att vara i centrala Stockholm.
Sen verkar det inte vara något nämnt kring rotavdrag vilket kan göra att du borde kunna få ner priset en del.
Sen verkar det inte vara något nämnt kring rotavdrag vilket kan göra att du borde kunna få ner priset en del.
Ok tack för input! Har som sagt 0 erfarenhet så är skönt att höra att det låter rimligt.Richard Malmö skrev:
Rot är inte inkluderat här nej så blir ju lite billigare med det.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Du bör kanske kolla upp lite "formaliteter för din ombyggnad. Det finns krav på ventillation i ett rum. Din vägg skär ev. av ventilationen. Kan bli nedslag och krav på återställande efter nästa ventilationskontroll (OVK).
Sedan är jag osäker, men jag tror (kan ha jättefel) att det av brandskyddskäl måste finnas två vägar ut ur ett sovrum, där fönster duger som en väg.
Du kan behöva tillstånd från föreningen att göra en sådan ombyggnad eftersom det påverkar ventilation och brandskydd.
Sedan är jag osäker, men jag tror (kan ha jättefel) att det av brandskyddskäl måste finnas två vägar ut ur ett sovrum, där fönster duger som en väg.
Du kan behöva tillstånd från föreningen att göra en sådan ombyggnad eftersom det påverkar ventilation och brandskydd.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Hur blir det med uppvärmning av det "nya" rummet? Om alla väggar är innerväggar mot andra delar av huset, så kanske det inte behövs. Men har du en yttervägg, så finns risk att du behöver uppvärmning i rummet.
Tack! Jag har fått godkänt från föreningen.H hempularen skrev:Du bör kanske kolla upp lite "formaliteter för din ombyggnad. Det finns krav på ventillation i ett rum. Din vägg skär ev. av ventilationen. Kan bli nedslag och krav på återställande efter nästa ventilationskontroll (OVK).
Angående ventilation håller jag på att prata med företaget som gjort OVK sist i byggnaden för att komma fram till bästa lösningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Frågan i tråden gällde pris. Jag tror också att totala priset är relativt rimligt för det jobbet.
Men jag reagerar över ett par av posterna. Golvslipningen, ser ut som det är ca 500 kr/kvm plus moms. Det tror jag är lite i överkant, men det skulle tydligen inkludera "lagning" (laga vadå?).
Spackling slipning och grundmålning av den nya väggen för 14 500 känns väldigt dyrt, framförallt med tanke på att hela lägenheten sedan erbjuds målning för 14 500. Priset beror troligen på att de måste dit 3 gånger, 2 spacklingar en gång slipning och grundmålning. Men en så liten vägg spacklar en van målare på typ 1h första gången med remsor osv. Och andra spacklingen går på typ en halvtimme. Målningen ännu snabbare. Men med restid, bära upp material och verktyg osv. så blir det tid. Men även så så känns 18 000 (ink moms) saftigt.
Materialkostnaden känns låg om det skall ingå det där fönstret du skriver om. Dörren är bef? Hur skall väggen byggas? Om det är extrem budget så får du en vägg med bara gipsskivor, man brukar sätta en OSB skiva, eller annan träbaserad skiva innanför gipsskivan, så det finns något att skruva fast saker i. Tom tavlor kan vara svåra att hänga upp på en vägg som bara består av gips. Kolla så du inte senare får ett meddelande "Är du säker på att du inte skall ha OSB i väggen, det brukar man ha, men det blir 20 000 extra, och du måste bestämma dig NU, vi sätter gipsskivorna nu".
Så kolla lite om materialet så att inte slutrsultatet blir en besvikelse.
Jag skulle överväga att köra hela målningen själv.
Har du koll på exakt vad elektrikern skall göra? Tänker så att det inte blir en dyr ändring om du ex. vill ha ett uttag i rummet vid sängen.
Som sagt i stort sett så tycker jag det ser bra ut. Men hur har du fått tag på firman? Har du fått tag på bra referenser? Sådana som finns ex. på förmedlingssidor brukar vara falska. Och visar det sig vara fel firma så kan det gå ungefär hur illa som helst.
Vill du spara pengar så satsa på att spakla och måla själv, det är inte speciellt svårt. Om du är nybörjare så räkna med att offra en helg på det. Och du sparar nära 40 000.
Se till att komma dit och titta minst en gång varje dag som det pågår arbete. Titta på saker som att väggen känns stabil, och är lodrät (hittar du inget vattenpass där som du kan "tjuvlåna" så är det en varningssignal, köp ett billigt på ex. Clas Ohlson). Kanske på kvällen när de inte ser att du kollar, de kan blir stötta.
Och betala absolut inget i förskott!!!!
Men jag reagerar över ett par av posterna. Golvslipningen, ser ut som det är ca 500 kr/kvm plus moms. Det tror jag är lite i överkant, men det skulle tydligen inkludera "lagning" (laga vadå?).
Spackling slipning och grundmålning av den nya väggen för 14 500 känns väldigt dyrt, framförallt med tanke på att hela lägenheten sedan erbjuds målning för 14 500. Priset beror troligen på att de måste dit 3 gånger, 2 spacklingar en gång slipning och grundmålning. Men en så liten vägg spacklar en van målare på typ 1h första gången med remsor osv. Och andra spacklingen går på typ en halvtimme. Målningen ännu snabbare. Men med restid, bära upp material och verktyg osv. så blir det tid. Men även så så känns 18 000 (ink moms) saftigt.
Materialkostnaden känns låg om det skall ingå det där fönstret du skriver om. Dörren är bef? Hur skall väggen byggas? Om det är extrem budget så får du en vägg med bara gipsskivor, man brukar sätta en OSB skiva, eller annan träbaserad skiva innanför gipsskivan, så det finns något att skruva fast saker i. Tom tavlor kan vara svåra att hänga upp på en vägg som bara består av gips. Kolla så du inte senare får ett meddelande "Är du säker på att du inte skall ha OSB i väggen, det brukar man ha, men det blir 20 000 extra, och du måste bestämma dig NU, vi sätter gipsskivorna nu".
Har du koll på exakt vad elektrikern skall göra? Tänker så att det inte blir en dyr ändring om du ex. vill ha ett uttag i rummet vid sängen.
Som sagt i stort sett så tycker jag det ser bra ut. Men hur har du fått tag på firman? Har du fått tag på bra referenser? Sådana som finns ex. på förmedlingssidor brukar vara falska. Och visar det sig vara fel firma så kan det gå ungefär hur illa som helst.
Vill du spara pengar så satsa på att spakla och måla själv, det är inte speciellt svårt. Om du är nybörjare så räkna med att offra en helg på det. Och du sparar nära 40 000.
Se till att komma dit och titta minst en gång varje dag som det pågår arbete. Titta på saker som att väggen känns stabil, och är lodrät (hittar du inget vattenpass där som du kan "tjuvlåna" så är det en varningssignal, köp ett billigt på ex. Clas Ohlson). Kanske på kvällen när de inte ser att du kollar, de kan blir stötta.
Tack snälla för input!H hempularen skrev:Frågan i tråden gällde pris. Jag tror också att totala priset är relativt rimligt för det jobbet.
Med lagning tror jag han menar det som behöver fixas där väggen rivs ner, alltså mellanrummet som blir när väggen försvinner.
Ska fråga honom om det med målning och spackling, reagerade också på det själv att det var samma kostnad för att måla hela lägenheten.
Får göra lite research och läsa på angående spackling, målning ska jag nog klara själv
Ska också stämma av angående elektrikern, har inte planerat att ha el i nya väggen men antar att det är för att det är el i den delen där väggen ska rivas.
Jag har fått hantverkaren via rekommendation, en bekants kille som har egen firma.
Tack igen för alla tips!!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 811 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 811 inlägg
Fundera ett varv till om du inte vill ha ett eluttag på den nya väggen, kanske ett på vardera sida. Att dra rör i väggen och då det snyggt går rätt fort när väggen byggs, i efterhand blir det inte lika kul när man kommer på att man vill ha ett uttag.
Kraven på utrymning gäller per lägenhet, inte för enskilda rum. Så att bygga ett nytt rum i sin lägenhet påverkar inte utrymningsmöjligheterna.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Som sagt fundera på elen. Du kommer att vilja ha någon form av el och belysning både i nya rummet och i det som blir kvar. Och i den mån det passar så är det enklare att dra i den nya väggen innan den stängs, än i en befintlig vägg
Klicka här för att svara