26 140 läst ·
245 svar
26k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
Vi är uppenbarligen väldigt olika. Själv har jag inget behov av att umgås med människor enbart av den anledningen att de är grannar. Finns tillräckligt med folk i världen för att man inte behöver umgås med alla. Så ifall en granne aldrig hälsar så lär man sig efter ett tag att inte hälsa på den grannen när man möter den. Personligen föredrar jag en sådan granne än en som är översocial så man aldrig kan gå ut utan att grannen kommer över och ska umgås och snacka skit så man inte får något gjort av det man tänkte göra.L L Jan skrev:Det väljer man själv såklart. Jag tex gillade att ga bra samarbete med dem, låna saker, hjälpa, handtag, skjutsa, passa, samarbeta, , ses osv. Men några nya flyttade in och sket i gemenskapen och härjade som de ville utan hänsyn. Bästa varningstecknet är atr de inte går omkring och hälsar på grannarna när de flyttat in. Oftast är de då från större stad.
Så vi flyttade.
Inte umgås, bara känna dem lite. Det är väl det att förr eller senare tvingas man oftast ändå att ha kontakt och då är det iaf bra att ha hälsat på varandra någon gång.L lbgu skrev:Vi är uppenbarligen väldigt olika. Själv har jag inget behov av att umgås med människor enbart av den anledningen att de är grannar. Finns tillräckligt med folk i världen för att man inte behöver umgås med alla. Så ifall en granne aldrig hälsar så lär man sig efter ett tag att inte hälsa på den grannen när man möter den. Personligen föredrar jag en sådan granne än en som är översocial så man aldrig kan gå ut utan att grannen kommer över och ska umgås och snacka skit så man inte får något gjort av det man tänkte göra.
Upptäcker inbrott hos grannen när de är bortresta och man inte har telnr. eller de ser hos dig, stölder,
VA, gränser, brand, bredbandsförening, barn som springer bort, husdjur, studentfest med musik, ramlat och ligger med brutet ben, osv.
Men så klart vill man vara en enslig så får man det. Men förvänta inget från någon, för förr eller senare kommer man att ångra det.
Man ha annan nytta också.
Tex där jag har bott för länge sedan delade 5 grannar på ett bredband, via LAN. De andra fyra hade fiber men utan abonnemang inkopplat. Jag sparade 4000 kr per år på det.
Redigerat:
Självklart är det en fördel att ha en bra kontakt med grannen. Men varför skulle man vara en ensling bara för att man har noll kontakt med en viss granne. Det finns massor med andra människor man kan ha kontakt med. En mer eller mindre spelar nog ingen roll.L L Jan skrev:Inte umgås, bara känna dem lite. Det är väl det att förr eller senare tvingas man oftast ändå att ha kontakt och då är det iaf bra att ha hälsat på varandra någon gång.
Upptäcker inbrott hos grannen när de är bortresta och man inte har telnr. eller de ser hos dig, stölder,
VA, gränser, brand, bredbandsförening, barn som springer bort, husdjur, studentfest med musik, ramlat och ligger med brutet ben, osv.
Men så klart vill man vara en enslig så får man det. Men förvänta inget från någon, för förr eller senare kommer man att ångra det.
Man ha annan nytta också.
Tex där jag har bott för länge sedan delade 5 grannar på ett bredband, via LAN. De andra fyra hade fiber men utan abonnemang inkopplat. Jag sparade 4000 kr per år på det.
Och väljer man att flytta för att man har noll kontakt med en eller flera grannar så har man nog något eget problem som är större.
Stämmer, Flyttar någon in utan att höra av sig till nån eller inte hälsa så är denne enslig. Även oroligt, för man har ju aning. Knarkare, kriminella, psykiskt sjuka, eller helt normala fast inåtvända men harmlösa? Man vet ju inte?L lbgu skrev:Självklart är det en fördel att ha en bra kontakt med grannen. Men varför skulle man vara en ensling bara för att man har noll kontakt med en viss granne. Det finns massor med andra människor man kan ha kontakt med. En mer eller mindre spelar nog ingen roll.
Och väljer man att flytta för att man har noll kontakt med en eller flera grannar så har man nog något eget problem som är större.
Stämmer, egna problem som är större, för vår del. Därför flyttade vi. För många nyinflyttade som krånglade och störde. Umgås nu mest genom föreningsliv, kyrka, gamla grannar och liknande, och släkt. Lika barn leka...
Du beskriver ju två extremfall. Ove i Solsidan eller en enstöring.L lbgu skrev:Vi är uppenbarligen väldigt olika. Själv har jag inget behov av att umgås med människor enbart av den anledningen att de är grannar. Finns tillräckligt med folk i världen för att man inte behöver umgås med alla. Så ifall en granne aldrig hälsar så lär man sig efter ett tag att inte hälsa på den grannen när man möter den. Personligen föredrar jag en sådan granne än en som är översocial så man aldrig kan gå ut utan att grannen kommer över och ska umgås och snacka skit så man inte får något gjort av det man tänkte göra.
Utanför stan är man beroende av samarbete med sina grannar. Är det inte vägar så är det vatten eller trädfällning. Samarbete sker inte om man inte känner grannarna i alla fall ytligt.
Det är ett problem att antisociala personer tror att de kan dra ut på landet för att få va i fred.
Då bör man bo i stan eller se till att själv äga hela grusvägen och marken fram till landsvägen.
Redigerat:
Självklart är det bra att ha god kontakt med grannar. Om alla grannar är enstöringar så håller jag med om att det kan vara ett problem, men det är extremt osannolikt. Däremot om 2 av de 10 som bor närmast är enstöringar är inget jag skulle bry mig om. Man kan välja de grannar man vill umgås med. Sen om det gäller att betala till någon vägsamfällighet så tror jag att även enslingar betalar räkningar.J Jaggatagga skrev:Du beskriver ju två extremfall. Ove i Solsidan eller en enstöring.
Utanför stan är man beroende av samarbete med sina grannar. Är det inte vägar så är det vatten eller trädfällning. Samarbete sker inte om man inte känner grannarna i alla fall ytligt.
Det är ett problem att antisociala personer tror att de kan dra ut på landet för att få va i fred.
Då bör man bo i stan eller se till att själv äga hela grusvägen och marken fram till landsvägen.
Snarare är det du som satt dig i en taskig situation om du lever ett liv där du inte klarar dig om närmsta grannen inte är kompis med dig. Är det den enda i hela världen som kan hjälpa dig fälla träd eller vad du nu behöver din granne till. Tänk om grannen är en 90-årig dam med hemtjänst, är en sådan granne också ett problem för dig då hon inte kan hjälpa dig. Men hon kanske heller inte ska bo på landet utan helst på något hem. Känns lite som att du ser dina grannar som resurser som ska hjälpa dig, och vill de inte det så bör de inte bo på landet.
Klicka här för att svara