26 141 läst ·
245 svar
26k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
Trevligt! Är själv sjöbefäl från Chalmers och låg i flottan innan och även seglat. . Men därefter aldrig jobbat med det eller på sjön. Blev aldrig så.G gaidin skrev:Eftersom jag har väldigt låg boendekostnad här så kan jag behålla huset även när jag inte jobbar.
Jag har en annorlunda livsstil, jag seglade iväg från Sverige för 4 år sedan och har inte jobbat sedan dess, att ha ett hus för miljoner är utanför min budget, lån är inte aktuellt när jag inte jobbar.
Jag är långseglare och bor bara här ibland.
Just nu skall jag dock stanna några år för att jobba ihop till anslutningen av V/A och fylla på sparkontot lite så jag kan segla några år till.
Normalt sett bor jag alltså i en båt och bytet omgivning och grannar hela tiden.
Förstår. Kanske en bättre husvagn är ett vettigare alternativ?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Det låter som en vansklig väg. Då bryter du mot ditt arrendeavtal. Huruvida föreningen kan gå på dig direkt är väl tveksamt, men de kan göra det genom markägaren. Kanske skulle kravet jämkas i domstol för att föreningen inte kan visa att medlen går till vägunderhåll, men som vi alla vet är det en hupotetisk fråga – det här kommer aldrig gå till domstol.G gaidin skrev:
Jag vet att du inte egentligen har någon plan på att sluta betala, men för dem som följer tråden mer förstrött är det viktigt att förstå att TS situation är svagare än om han hade ägt en fastighet i området. Med eget ägande hade han riskfritt kunnat låta bli att betala, men som arrendator måste han i det aktuella fallet betala till föreningen eftersom ett sådant ansvar är inskrivet i arrendeavtalet.
NejL L Jan skrev:
Jag har inga planer på att sälja huset och ser inte heller varför jag skulle göra det.
Ditt svar på min fråga om vägavgifter är; Skaffa en husvagn i stället.
😅
Lite off-topic men kan man göra om sommarvattnet till trädgårdsvatten så är det guld värt. Lägg sommarvattnet i en egen ideell förening, sedan tar ni bort rening osv så ni pumpar rent sjövatten i dessa ledningar. Man kan då sätta upp en vattenpost i trädgården som är anslutet till detta system och använda till bevattning eller fylla badbaljan med. Att använda dricksvatten till detta är dyrt och ett stort slöseri med resurser och kemikalier på vattenverket.H hempularen skrev:
Bor i ett 60-tal villaområde, då var det lite vanligare med egen vattenanläggning till området. När kommunen sedan började bygga ut VA-systemet så byggdes den egna vattenanläggning om just så. Betalar 300kr om året för fri tillgång till sjövatten ur en vattenpost på tomten.
Är du missnöjd med grannar och deras avgifter. Min rekommendation är att sälja och dra. Leva livet missnöjd med området? Det är sånt man läser om ibland, ändå bor de kvar?G gaidin skrev:
Man kan med grannar aldrig vinna, bara få rätt, i bästa fall. Det är olika saker. Farsan lärde mig det.
Varför ska man flytta ifall man är missnöjd med sina grannar? Räcker väl med att inte umgås med dem.L L Jan skrev:
Rent trams.L L Jan skrev:
Att jag är missnöjd med hur en förening sköter sin ekonomi är inte i närheten så irriterande så jag en överväger att flytta på g a det.
G gaidin skrev:
Det väljer man själv såklart. Jag tex gillade att ga bra samarbete med dem, låna saker, hjälpa, handtag, skjutsa, passa, samarbeta, , ses osv. Men några nya flyttade in och sket i gemenskapen och härjade som de ville utan hänsyn. Bästa varningstecknet är atr de inte går omkring och hälsar på grannarna när de flyttat in. Oftast är de då från större stad.L lbgu skrev:
Så vi flyttade.
Just nu så låter du som "en man som heter Ove"!😅 Själv tycker jag nog att de bästa grannar man kan ha är dom man inte märker av. Räcker att säga hej o verka trevlig😉L L Jan skrev:Det väljer man själv såklart. Jag tex gillade att ga bra samarbete med dem, låna saker, hjälpa, handtag, skjutsa, passa, samarbeta, , ses osv. Men några nya flyttade in och sket i gemenskapen och härjade som de ville utan hänsyn. Bästa varningstecknet är atr de inte går omkring och hälsar på grannarna när de flyttat in. Oftast är de då från större stad.
Så vi flyttade.
Ove var jobbig och ogin 😀 En sådan som han som inte hjälper tillbaka blir snabbt isolerad häromkring. Varför finns det en sån i typ varje område? Om de istället kunde bo själva i ett eget område!M Mrs November skrev:
Absolut, vissa vill vara för sig själva men är ändå trevliga och artiga, räcker helt gott!
Redigerat:
Här är väldigt trevligt. Grannarna hälsar glatt på varandra och hjälper gärna varandra med diverse. Var inbjuden till ena grannen i midsomras när deras barnbarn var där, de bjöd på mat och dryck.L L Jan skrev:Det väljer man själv såklart. Jag tex gillade att ga bra samarbete med dem, låna saker, hjälpa, handtag, skjutsa, passa, samarbeta, , ses osv. Men några nya flyttade in och sket i gemenskapen och härjade som de ville utan hänsyn. Bästa varningstecknet är atr de inte går omkring och hälsar på grannarna när de flyttat in. Oftast är de då från större stad.
Så vi flyttade.
Jag har lite problem med min brunn och jag går in till grannen och hämtar dricksvatten regelbundet.
Varför du tror att det är annorlunda är för mig en gåta. Att rekommendera mig att flytta är bara dumt och rent ut sagt förolämpande.
Du har missupfattat.G gaidin skrev:Här är väldigt trevligt. Grannarna hälsar glatt på varandra och hjälper gärna varandra med diverse. Var inbjuden till ena grannen i midsomras när deras barnbarn var där, de bjöd på mat och dryck.
Jag har lite problem med min brunn och jag går in till grannen och hämtar dricksvatten regelbundet.
Varför du tror att det är annorlunda är för mig en gåta. Att rekommendera mig att flytta är bara dumt och rent ut sagt förolämpande.
????Jag kan inte veta nåt om dig. Märkligt enl. mig att du uppfattar det så. Vi bör inte skriva mer till varandra, det blir som olja och vinäger.
Har skrivit rent generellt, ej om dig. Enbart om avgiften.