26 140 läst ·
245 svar
26k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
De på mina inlägg om vilka regler som finns, de får inte:G gaidin skrev:Ja, självklart vet de att jag inte är medlem, de skickar ju ingen faktura på medlemsavgiften till mig.
Du skriver att jag anser att avgiften är för hög vilket inte är sant. Var vänlig sluta lägga åsikter i min mun.
Det vet också att jag anser att pengarna för vägavgiften skall gå till vägarna, det är inget jag varit tyst om. T ex står det i deras stadgar att trädgården skall vara välskött o s v men det gäller ju inte mig. 😆
Allt dravel om samfällighet och annat som du skriver om berör inte mig eller tråden så jag bryr mig inte om att kommentera det.
Du har faktiskt inte tillfört något till mina frågor över huvud taget, duakutera gärna med andra medlemmar här i tråden men vänligen utelämna mig i den diskussionen.
- blanda vägen med övrig verksamhet
- ta betalt av dig för vägen eftersom du arrenderar
- fatta beslut om inte det är konsensus om dessa från alla medlemmar (och du kan inte vara medlem i vägen)
Då är det inget problem för TS .L lbgu skrev:
Inget medlemskap.
Ingen avgift att betala.
Ideel förening har ingen juridik rättighet att ta ut avgifter godtyckligt.
Vad handlar tråden om?
Varför skriver du i en tråd du inte har en aning om vad den handlar om?B Bernt Ö97 skrev:
TS är inte medlem, men måste betala avgiften tack vare hans arrendeavtal med den som äger fastigheten han använder. Du har verkligen noll koll.
Den delen hade jag missat trots att jag tycker mig ha läst alla inlägg i tråden.Alfredo skrev:
AlfredoAlfredo skrev:
Min uppfattning om vad tråden handlar om:
Föreningen är ideell förening
TS anser att föreningen debiterar en avgift som är oskälig och felprioriterar tillgängliga medel mellan vägar och nöjen.
Jag kan hålla med TS att prioritering och fördelning av tillgängliga medel verkar snedvriden. Detta kan dock inte påverkas i detta forum. Forumet kan enbart ge moraliskt stöd till TS
Jag har av inlägg från TS bibringats uppfattningen TS inte vill vara med i föreningen.
TS vill heller inte medverka i föreningens verksamhetsplan och påverka styrelsen.
TS väljer passivt samtycke till föreningens verksamhet och har genom åren betalat avgiften utan försök att påverka föreningsarbetet.
Det är helt valfritt för TS att betala avgift eller inte såvida det inte fins annat avtal mellan TS och föreningen. Det är TS eget val att betala eller avstå betalning.
TS har uttryckt att medlemskap inte är aktuellt, det är enkelt att meddela styrelsen detta beslut. Styrelsen är kanske intresserade och vill veta orsaken till avhoppet.
Det fins ingen tråddeltagare som kan påverka styrelsens arbete.
TS har från flera håll informerats om detta.
Har markägaren avtal med föreningen, som markägaren vill att TS ska finansiera, står det säkert nämnt i arendeavtalet. Då återstår förhandling mellan TS och markägaren.
Detta är min korta sammanfattning av hur jag uppfattat TS problematik.
Du kanske kan tillföra fakta som jag missat.
Du har totalt missuppfattat i princip allting.B Bernt Ö97 skrev:Alfredo
Min uppfattning om vad tråden handlar om:
Föreningen är ideell förening
TS anser att föreningen debiterar en avgift som är oskälig och felprioriterar tillgängliga medel mellan vägar och nöjen.
Jag kan hålla med TS att prioritering och fördelning av tillgängliga medel verkar snedvriden. Detta kan dock inte påverkas i detta forum. Forumet kan enbart ge moraliskt stöd till TS
Jag har av inlägg från TS bibringats uppfattningen TS inte vill vara med i föreningen.
TS vill heller inte medverka i föreningens verksamhetsplan och påverka styrelsen.
TS väljer passivt samtycke till föreningens verksamhet och har genom åren betalat avgiften utan försök att påverka föreningsarbetet.
Det är helt valfritt för TS att betala avgift eller inte såvida det inte fins annat avtal mellan TS och föreningen. Det är TS eget val att betala eller avstå betalning.
TS har uttryckt att medlemskap inte är aktuellt, det är enkelt att meddela styrelsen detta beslut. Styrelsen är kanske intresserade och vill veta orsaken till avhoppet.
Det fins ingen tråddeltagare som kan påverka styrelsens arbete.
TS har från flera håll informerats om detta.
Har markägaren avtal med föreningen, som markägaren vill att TS ska finansiera, står det säkert nämnt i arendeavtalet. Då återstår förhandling mellan TS och markägaren.
Detta är min korta sammanfattning av hur jag uppfattat TS problematik.
Du kanske kan tillföra fakta som jag missat.
I praktiken är det mycket svårt att hålla sådana här föreningar på total tråkmånsnivå. Folk behöver träffas för att kunna sammarbeta. Särskilt om det är en massa freeriders som inte ens kommer på årsmötet vilket är vanligt bland sommarstugor.
Nej det är inte valfritt. TS har i sitt arrendeavtal avtalat om att betala en avgift för vägunderhåll till föreningen.B Bernt Ö97 skrev:
G gaidin skrev:
Allt typ...B Bernt Ö97 skrev:
Jag är inte och har aldrig varit medlem i föreningen, det är frivilligt.
Den taxerar dock ut avgiften för vägen, vilken jag tycker är rimlig.
Dock lägger de pengar på annat än vägen, vilket jag tycker är orimligt men det är ju egentligen inte mitt problem så länge vägen fungerar. Dock misstänker jag att de inom kort behöver underhålla och bygga en ny väg som de kommer att kräva en extra avgift för, vilket inte hade behövts om de fonderat pengarna så som en normal vägförening gör.
👍Alfredo skrev:
OK, bra kommentar, tyvärr missat den punkten.
Det är då ett avtal mellan TS och markägaren som dock inte berör föreningen.
Förändrar inget i sak.
Är det som jag uppfattat en ideell förening, har föreningen fortfarande ingen juridisk möjlighet att kräva avgifter från medlemmar eller markägaren.
Har markägaren separat avtal med föreningen är saken annorlunda. TS borde få vetskap om formuleringen i ett sådant avtal.
TS har en viktig förhandling med markägaren framför sig.
Stämmer bra med min uppfattning av ditt problem.G gaidin skrev:Allt typ...
Jag är inte och har aldrig varit medlem i föreningen, det är frivilligt.
Den taxerar dock ut avgiften för vägen, vilken jag tycker är rimlig.
Dock lägger de pengar på annat än vägen, vilket jag tycker är orimligt men det är ju egentligen inte mitt problem så länge vägen fungerar. Dock misstänker jag att de inom kort behöver underhålla och bygga en ny väg som de kommer att kräva en extra avgift för, vilket inte hade behövts om de fonderat pengarna så som en normal vägförening gör.
Eftersom du uttrykt att du betalar avgiften själv har jag missförstått att du egentligen har avtalat detta med markägaren. Markägaren har kanske mer detaljer om eventuellt avtal med föreningen.
Jag förutsätter att du är med i röstlängden och har rätt att företräda dig själv.
Dock kvarstår mitt råd att medverka i mötesförhandlingar vid val av styrelse, revisorer, beslut om verksamhetsplan, budget mm för att från insidan i föreningen försöka förändra verksamheten till det bättre.
Om jag förstår dig rätt är din ambition en mer långsiktig ekonomisk plan viktig.
Jag har tidigare i tråden uttryckt att det är klokt av dig att tänka framåt.
Det kanske visar sig att du har många själsfränder i föreningen som tycker lika som du.
Då kan förändringen komma snabbt. Gör ett försök
Lycka till
Det är nog så att det är en förening som administrerar hela området med arrende, vägar och allt därtill.Bart skrev:
Nej, jag skulle absolut inte tycka att det var ok. Det var därför jag sa att du skulle sluta betala. Men om det var jag, och jag var tvungen att betala och pengarna inte gåt till det som de är avsedda för skulle jag föra ett jäkla liv, om jag tyckte att det var värt tiden och kraften samt eventuella följder av det. Det blir ju alltid någon sorts reaktion när man går emot strömmen. Allt är ett avvägande och aktiva val med konsekvenser.