26 141 läst ·
245 svar
26k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
jag tror bara det finns två bra sätt för dig att få en förändring eftersom du skrivit att dit arrendekontrakt säger att det är föreningen som förvaltar bland annat vägen o dom är fria att prissätta kan du antingen vara ok med deras sätt att sköta området på om så inte är fallet måste du bli medlem för att kunna påverka. Alternativet är att försöka omförhandla arrendekontraktet eller flyttaG gaidin skrev:Så var det när jag flyttade hit med skillnaden att det inte var obligatoriskt att vara med I föreningen.
På ett årsmöte kom en nyinflyttad med motionen att tvinga alla att gå med, styrelsen kom fram till att det inte var lagligt men justerade då proportionerna medlemsavgift vs vägavgift så som det ser ut nu. Tidigare var det ca 50/50. Nu är det 750/50kr
Folk i denna tråd verkar ha svårt att fatta vad det handlar om. Ska försöka sammanfatta lite kort.
1. TS är inte med i föreningen (och vill inte vara med), men föreningen har tydligen någon rätt att ta ut en vägavgift av ickemedlemmar som bor i området.
2. Överlägset största delen av vägavgiften går till diverse projekt som inte har med vägen att göra.
3. TS har inget intresse av dessa projekt och tycker att avgiften borde gå till vägen.
Av det som framkommit i tråden anser jag att föreningen är mer eller mindre korrupt. De mjölkar avgifter som ska gå till ett visst syfte, men istället använder de dessa pengar till saker som inte har med vägen att göra. Ni som tycker att föreningen gör rätt, hade ni tyckt det också om de använt pengarna till att bjuda styrelsen på en weekendresa till Tallinn med fri dryck istället. Det är nämligen på samma nivå som hur de nu använder pengarna.
1. TS är inte med i föreningen (och vill inte vara med), men föreningen har tydligen någon rätt att ta ut en vägavgift av ickemedlemmar som bor i området.
2. Överlägset största delen av vägavgiften går till diverse projekt som inte har med vägen att göra.
3. TS har inget intresse av dessa projekt och tycker att avgiften borde gå till vägen.
Av det som framkommit i tråden anser jag att föreningen är mer eller mindre korrupt. De mjölkar avgifter som ska gå till ett visst syfte, men istället använder de dessa pengar till saker som inte har med vägen att göra. Ni som tycker att föreningen gör rätt, hade ni tyckt det också om de använt pengarna till att bjuda styrelsen på en weekendresa till Tallinn med fri dryck istället. Det är nämligen på samma nivå som hur de nu använder pengarna.
Och dessutom så kan inte föreningen ta ut avgift för förvaltningen av vägen då detta bara kan göras mot ägarna, dvs fastigheterna. Så det är markägaren som skall debiteras och arrendatorerna som skall betala till denne.
Edit: ytterligare förtydligande - det går i praktiken inte att hålla de varierande intressena i samma förening om den inte görs om till flera underföreningar med olika medlemmar. I mitt område finns en sådan förening för man har olika medlemmar i vägen, i avloppet och i "nöjesföreningen". Allt har samma organisationsnummer men det är tre olika budgetar och tre olika redovisningar. Men en förening, men beroende på fråga så får bara delar av föreningen rösta . Denna förening har förrättning för både vägen och för avloppet.
Edit: ytterligare förtydligande - det går i praktiken inte att hålla de varierande intressena i samma förening om den inte görs om till flera underföreningar med olika medlemmar. I mitt område finns en sådan förening för man har olika medlemmar i vägen, i avloppet och i "nöjesföreningen". Allt har samma organisationsnummer men det är tre olika budgetar och tre olika redovisningar. Men en förening, men beroende på fråga så får bara delar av föreningen rösta . Denna förening har förrättning för både vägen och för avloppet.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Då förstår jag. Vad säger de andra boende? Tycker de att det är ok med att avg. inte går till vägen? Svårt om man är ensam att få till en ändring. Vägen kommer att kräva mycket pengar när den ska repareras så då är det bra med en buffert. Varför inte ha en vägförening som är registrerad med en styrelse. Då kan ju medlemmarna/boende rösta vad man ska lägga pengarna på. Vägavgifter är baserade på andelar beroende på hur långt in på vägen man bor. Andra har redan påpekat detta också.G gaidin skrev:
Nej, det är inte svårt att få en ändring då det är olagligt att fatta beslut som inte är enhälliga.H HEM2121 skrev:Då förstår jag. Vad säger de andra boende? Tycker de att det är ok med att avg. inte går till vägen? Svårt om man är ensam att få till en ändring. Vägen kommer att kräva mycket pengar när den ska repareras så då är det bra med en buffert. Varför inte ha en vägförening som är registrerad med en styrelse. Då kan ju medlemmarna/boende rösta vad man ska lägga pengarna på. Vägavgifter är baserade på andelar beroende på hur långt in på vägen man bor. Andra har redan påpekat detta också.
Det är massor av fel i hela upplägget, det behöver ordnas korrekt. Enbart fastighetsägare kan betala för vägen. Arrendatorer skall betala till fastighetsägaren. Det måste vara enhälliga beslut om ingen gemensamhetsanläggning finns registrerad hos Lantmäteriet. Man får inte blanda flera verksamheter i en sådan förening om de inte separeras tydligt med olika medlemmar i de olika verksamheterna.
Allt i upplägget är helt fel!
Bra sammanfattning!L lbgu skrev:Folk i denna tråd verkar ha svårt att fatta vad det handlar om. Ska försöka sammanfatta lite kort.
Rimlig kostnad men orimligt att pengarna inte används till det vägavgiften avser. Borde vara möjligt att föreslå en bryggavgift för de som nyttjar den och att medel till vägunderhåll sätts undan. Men står det något om båtplats i arrendeavtalet kanske det inte är valfritt på samma sätt?G gaidin skrev:Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.
Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.
Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.
Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.
Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?
I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.
Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?
Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
Badbryggan får du ju använda enligt allemansrätten men vem får använda Hjärtstartaren? Jag tycker nog att det hör till att acceptera att allt i en förening inte är utformat enkom för sina egna intressen.
Men som med alla andra föreningar är eget engagemang det bästa sättet att få det som man vill. Deltar du i det ideella arbetet med arbetsdagar osv?
(Utgår från att det inte är en samfällighetsförening av något slag)
Förändringen du söker kan bara skapas av "någon annan" eftersom du avstår att påverka styrelsens arbete.G gaidin skrev:
Självklart ska du meddela föreningen att du inte avser att vara medlem i fortsättningen.
Bra beslut i ditt perspektiv.
Frågan är löst och du kan se framtiden ann med glädje och ett bekymmer mindre att grubbla över.👍
Ingår föreningsmedlemskap i ditt arendeavtal?
Du kan behöva förhandla om ditt arendeavtal.
Redigerat:
Undrar varför du behåller fritidshuet där? Värdelöst att behöva tänka på sådant.G gaidin skrev:Jag bor i ett område där det tidigare endast var sommarstugor men som nu består av drygt hälften åretruntboende.
Området är drygt 100 hus, de flesta arrendetomter med några enstaka friköpta tomter.
I området finns en sommarstugeförening som hanterar de ca 5Km vägar som finns, inkl vinterhållning.
Som boende är man inte tvingad att gå med i föreningen men man är tvingad att betala vägavgift, 750kr för åretruntboende och 500kr för sommarboende.
Medlemsavgift i föreningen är 50Kr per år.
Föreningen använder vägavgiften till att bekosta ganska mycket i området, bryggor och båtplatser, en hjärtstartare, en festplats med robotgräsklippare, diverse fester och annat. Tidigare var medlemsavgiften betydligt högre men när en medlem lade en motion på att man skall vara tvingat att gå med i föreningen, vilket såklart inte är lagligt, sänkte de afgiften till 50Kr och lade sedan resterande avgift på vägavgiften i stället.
Visst är det fint att ha en festplats, badbrygga och annat i området man bor i men personligen har jag inget som helst intresse av detta, jag bara bor där.
Är det rimligt att göra såhär? Det är inte en samfällighetsförening, endast en frivillig förening.
Är 750kr/år rimligt för 5Km väg med ca 100 hus?
I dagarna kom deras årsmötesprotokoll och de har i stadgarna nu bytt ut "vägavgift" mot "Anläggningsavgift". Jag bor där bara på sommaren men är folkbokförd där, då tvingar de mig att betala som åretruntboende ändå. De beter sig som om de har rätt att ta ut skatt.
Tittar man på deras ekonomiska redovisning så syns det tydligt att vägavgifterna finansierar intresseföreningens utgifter, t ex en ny flytbrygga, hjärtstartaren, diverse underhåll på deras festplats o s v.
Det är inga stora pengar men jag har börjat reta mig på deras inställning till oss som bara bor, varför skall vi vara med och bekosta sommargästernas leksaker?
Frågor:
Är avgiften på 750/500kr rimlig? Snöröjning görs endast vid 10cm snö, området är beläget i norra småland.
Vilka rättigheter har jag om jag endast vill betala självkostnadspris för vägarna? Tll saken hör att de asfalterade vägarna för 15 år sedan och krävde in en extra avgift av alla för detta och som det ser ut i redovisningen så fonderas inga pengar för framtida underhåll så jag antar att de kommer att begära in nya extra avgifter i framtiden.
Detta är en klassiker, konfliker mellan permanentboende och sommargäster, speciellt sommargäster de från storstan.
Ta steget och flytta till något annat. Förutom att du slipper folk som drar åt andra håll än dig själv så blir det en bra nystart och bredare vyer att flytta då och då, jag garanterar det.
Mår själv bara illa vid tanken att några bättre vetande bygger festplats för "allas bästa" som står tom efter semestrarna. Ett fritidshusområde är ingen camping.
Själv flyttade vi dit där det inte finns grannar. Mkt skönt och bra att slippa lyssna på deras alla vyer och skvaller och man slipper alla typer av konflikter också samt alla nyfikna personer - alltså de som inte har något eget liv. Vi har satt upp en bom vid vägens början också, med porttelefon.
Redigerat:
Eftersom TS anser att avgiften är för hög i förhållande till vad som presteras, förutsätter jag att TS berörs av avgift och någon form av medlemskap. Rimligt att även föreningen vet att TS inte "vill" vara med längre.L lbgu skrev:
En ideell förening har ingen juridiska rätt att kräva avgift, speciellt inte från "ickemedlemar'. Det är bara att TS avstår betalning, om det inte fins någon annan form av avtal mellan TS och föreningen.
Är föreningen en samfälighetsförening skapad genom förättning hos lantmäteriet beslutar föreningen avgift enligt gälllande andelstal.
"Delägare" i samfälligjeten är skyldiga att betala den avgift som beslutas i styrelsen.
Fastighetsägaren har kanske med detta i sitt arendeavtalet med TS. I så fall är det rimligt att TS förhandlar detta med fastighetsägaren som i sin tur förhandlar med styrelsen.
Då är vi tillbaka på ruta 0
Enbart att påverka styrelsen kan leda till ändring.
Detta har förtydligats många gånger i tråden. Av mig och andra.
TS har valt att avstå samverkan med förening och och styrelse.
Tyst medgivande av nuvarande förvaltning, oavsett föreningsform, skapar ingen förändring.
Det är inget framgångskoncept.
Din förutsättning är fel. TS är inte medlem i föreningen. Har du svårt att förstå? Detta har nämnts massor av gånger i tråden, ändå envisas du att tro att TS är medlem.B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom jag har väldigt låg boendekostnad här så kan jag behålla huset även när jag inte jobbar.L L Jan skrev:Undrar varför du behåller fritidshuet där? Värdelöst att behöva tänka på sådant.
Detta är en klassiker, konfliker mellan permanentboende och sommargäster, speciellt sommargäster de från storstan.
Ta steget och flytta till något annat. Förutom att du slipper folk som drar åt andra håll än dig själv så blir det en bra nystart och bredare vyer att flytta då och då, jag garanterar det.
Mår själv bara illa vid tanken att några bättre vetande bygger festplats för "allas bästa" som står tom efter semestrarna. Ett fritidshusområde är ingen camping.
Själv flyttade vi dit där det inte finns grannar. Mkt skönt och bra att slippa lyssna på deras alla vyer och skvaller och man slipper alla typer av konflikter också samt alla nyfikna personer - alltså de som inte har något eget liv. Vi har satt upp en bom vid vägens början också, med porttelefon.
Jag har en annorlunda livsstil, jag seglade iväg från Sverige för 4 år sedan och har inte jobbat sedan dess, att ha ett hus för miljoner är utanför min budget, lån är inte aktuellt när jag inte jobbar.
Jag är långseglare och bor bara här ibland.
Just nu skall jag dock stanna några år för att jobba ihop till anslutningen av V/A och fylla på sparkontot lite så jag kan segla några år till.
Normalt sett bor jag alltså i en båt och bytet omgivning och grannar hela tiden.
Ja, självklart vet de att jag inte är medlem, de skickar ju ingen faktura på medlemsavgiften till mig.B Bernt Ö97 skrev:Eftersom TS anser att avgiften är för hög i förhållande till vad som presteras, förutsätter jag att TS berörs av avgift och någon form av medlemskap. Rimligt att även föreningen vet att TS inte "vill" vara med längre.
En ideell förening har ingen juridiska rätt att kräva avgift, speciellt inte från "ickemedlemar'. Det är bara att TS avstår betalning, om det inte fins någon annan form av avtal mellan TS och föreningen.
Är föreningen en samfälighetsförening skapad genom förättning hos lantmäteriet beslutar föreningen avgift enligt gälllande andelstal.
"Delägare" i samfälligjeten är skyldiga att betala den avgift som beslutas i styrelsen.
Fastighetsägaren har kanske med detta i sitt arendeavtalet med TS. I så fall är det rimligt att TS förhandlar detta med fastighetsägaren som i sin tur förhandlar med styrelsen.
Då är vi tillbaka på ruta 0
Enbart att påverka styrelsen kan leda till ändring.
Detta har förtydligats många gånger i tråden. Av mig och andra.
TS har valt att avstå samverkan med förening och och styrelse.
Tyst medgivande av nuvarande förvaltning, oavsett föreningsform, skapar ingen förändring.
Det är inget framgångskoncept.
Du skriver att jag anser att avgiften är för hög vilket inte är sant. Var vänlig sluta lägga åsikter i min mun.
Det vet också att jag anser att pengarna för vägavgiften skall gå till vägarna, det är inget jag varit tyst om. T ex står det i deras stadgar att trädgården skall vara välskött o s v men det gäller ju inte mig. 😆
Allt dravel om samfällighet och annat som du skriver om berör inte mig eller tråden så jag bryr mig inte om att kommentera det.
Du har faktiskt inte tillfört något till mina frågor över huvud taget, duakutera gärna med andra medlemmar här i tråden men vänligen utelämna mig i den diskussionen.