26 140 läst ·
245 svar
26k läst
245 svar
Rimlig avgift vägförening - Kan de debitera vad som helst
Räkenskaperna granskas av föreningen revisorer med tillhörande verifikationer, på tex snus.Alfredo skrev:
Är räkenskaperna godkända måste det förutsättas att allt är I sin ordning.
Alla seriösa föreningar och företag arbetar efter detta.
Givetvis fins det oseriösa företag och föreningar som inte bryr sig om räkenskaperna är korrekta, eller skrupellösa föreningsfunktionärer och företagsledare som i bedrägligt syfte gynnar sig själva. TS har inte uttryckt farhågor att så är fallet.
Årsstämman har den information som behövs, och beviljar styrelsen ansvarsfrihet. Ansvarsfrihet för styrelsen beviljas inte i detta forum.Alfredo skrev:
TS vill inte delta i föreningsverksamheten men förutsätter att någon annan ska föra TS talan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Avgiften är otroligt låg. Dessutom verkar den räcka till mycket. En brygga kan användas till mycket, sittbänk, trevligt med bord och bänkar så boende kan sitta vid vattnet, t.ex. sen är det ju upp till var och en att använda det. Priserna på husen går säker upp också om det är en trevlig omgivning.G gaidin skrev:
Tror du det går att köra bil på den och kalla det väg?H HEM2121 skrev:
Ställ gärna denna frågan till valfri AI (jag valde Googles Gemini): Får man förvalta en gemensam väg utan förrättning och vilka regler gäller i så fall då?
Svaren därifrån gör i praktiken hela denna tråden onödig.
Som jag skrivit tidigare, alla måste vara överens i föreningen, annars kan någon kräva förrättning. Ett alternativ är att gå till tinget också. Jag har också skrivit att man inte behöver behandla fritidshusen annorlunda än de fastboende.
Svaren därifrån gör i praktiken hela denna tråden onödig.
Som jag skrivit tidigare, alla måste vara överens i föreningen, annars kan någon kräva förrättning. Ett alternativ är att gå till tinget också. Jag har också skrivit att man inte behöver behandla fritidshusen annorlunda än de fastboende.
Det bästa hade väl varit om medlemskap i föreningen var obligatoriskt och att vägavgiften hade en del, som även täcker in omasfaltering mm? Och att varje del har separerad budget. Då hade ”skoj och fink kontot” kanske landat på 3-500kr/år maximalt och det är antagligen smärtgränsen för många.G gaidin skrev:
Så var det när jag flyttade hit med skillnaden att det inte var obligatoriskt att vara med I föreningen.F fsn skrev:
På ett årsmöte kom en nyinflyttad med motionen att tvinga alla att gå med, styrelsen kom fram till att det inte var lagligt men justerade då proportionerna medlemsavgift vs vägavgift så som det ser ut nu. Tidigare var det ca 50/50. Nu är det 750/50kr
Det blir inte samma förening om man ansöker om förrättning, men då får man det du beskriver. Annars måste ALLA i föreningen vara överens för att man ens skall kunna fatta beslut om hur pengarna fördelas. Enligt 2 § samäganderättslagen krävs att samtliga delägare är överens för åtgärder som rör egendomens förvaltning. Detta inkluderar i princip alla beslut om underhåll, reparationer, förbättringar eller andra åtgärder på den samägda vägen.F fsn skrev:
Edit: det innebär att man inte kan fatta några beslut om samägd egendom utan att man är överens. Dvs det räcker att en person protesterar mot hur pengarna används.