F
W Weimik skrev:
Det finns en frivillig medlemsavgift för medlemskap i föreningen och en obligatorisk vägavgift som föreningen är satt att förvalta. Det finns bara en förening.
Och sett på given information från TS, hur tycker du den obligatoriska vägavgiften verkar fördelas?

F fsn skrev:
Och sett på given information från TS, hur tycker du den obligatoriska vägavgiften verkar fördelas?
Den verkar fördelas fel. Jag har inte påstått något annat.

Alfredo Alfredo skrev:
Typ allt.

Det kan exempelvis ha köpt snus för pengarna som ska gå till vägen, alltså antagligen någon form av förskingring. Hur ska någon här kunna veta om det förekommit brott eller ej?
Räkenskaperna granskas av föreningen revisorer med tillhörande verifikationer, på tex snus.
Är räkenskaperna godkända måste det förutsättas att allt är I sin ordning.
Alla seriösa föreningar och företag arbetar efter detta.
Givetvis fins det oseriösa företag och föreningar som inte bryr sig om räkenskaperna är korrekta, eller skrupellösa föreningsfunktionärer och företagsledare som i bedrägligt syfte gynnar sig själva. TS har inte uttryckt farhågor att så är fallet.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fantastiskt vad mycket utrymme som frigörs i tråden när man blockar Bernt Ö97.
??
Är Bernt blockerad?

F
B Bernt Ö97 skrev:
??
Är Bernt blockerad?
Man kan som användare välja att ignorera andra medlemmar, det är väl det du råkat ut för.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag är inte det minsta orolig för det. Jag konstaterar bara att vi inte har i närheten av den information som behövs för att ha minsta aning om något brottsligt förekommit eller ej.
Årsstämman har den information som behövs, och beviljar styrelsen ansvarsfrihet. Ansvarsfrihet för styrelsen beviljas inte i detta forum.
TS vill inte delta i föreningsverksamheten men förutsätter att någon annan ska föra TS talan.

F fsn skrev:
Man kan som användare välja att ignorera andra medlemmar, det är väl det du råkat ut för.
Tydligen är det många som anser det vara mödan värt att kommentera mina inlägg.
Bra med en frisk debatt. Alla äger rätt till sin åsikt.
Förhoppningsvis tillför debatten något till TS grundfråga.

H
G gaidin skrev:
Jag bråkar inte med dem, jag ville bara veta om avgiften är rimlig och det verkar den ju vara.
Däremot kan jag reta mig på att de inte fonderar pengar till vägarna utan i stället anordnar fester, flytbryggor och annat som bara ett fåtal medlemmar har nytta av.
Därav min fråga om vad som gäller.
Avgiften är otroligt låg. Dessutom verkar den räcka till mycket. En brygga kan användas till mycket, sittbänk, trevligt med bord och bänkar så boende kan sitta vid vattnet, t.ex. sen är det ju upp till var och en att använda det. Priserna på husen går säker upp också om det är en trevlig omgivning.

B Bernt Ö97 skrev:
TS vill inte delta i föreningsverksamheten men förutsätter att någon annan ska föra TS talan.
Jag vill inte vara med I föreningen, nej.

Varför tror du jag förutsätter att någon annan skall föra min talan? Hittar du på själv eller blandar du ihop denna tråden med någon annan?

H HEM2121 skrev:
Avgiften är otroligt låg. Dessutom verkar den räcka till mycket.
Den räcker inte till vägen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
Avgiften är otroligt låg. Dessutom verkar den räcka till mycket. En brygga kan användas till mycket, sittbänk, trevligt med bord och bänkar så boende kan sitta vid vattnet, t.ex. sen är det ju upp till var och en att använda det. Priserna på husen går säker upp också om det är en trevlig omgivning.
Tror du det går att köra bil på den och kalla det väg?

Ställ gärna denna frågan till valfri AI (jag valde Googles Gemini): Får man förvalta en gemensam väg utan förrättning och vilka regler gäller i så fall då?

Svaren därifrån gör i praktiken hela denna tråden onödig.

Som jag skrivit tidigare, alla måste vara överens i föreningen, annars kan någon kräva förrättning. Ett alternativ är att gå till tinget också. Jag har också skrivit att man inte behöver behandla fritidshusen annorlunda än de fastboende.

F
G gaidin skrev:
Jag vill inte vara med I föreningen, nej.

Varför tror du jag förutsätter att någon annan skall föra min talan? Hittar du på själv eller blandar du ihop denna tråden med någon annan?
Det bästa hade väl varit om medlemskap i föreningen var obligatoriskt och att vägavgiften hade en del, som även täcker in omasfaltering mm? Och att varje del har separerad budget. Då hade ”skoj och fink kontot” kanske landat på 3-500kr/år maximalt och det är antagligen smärtgränsen för många.

F fsn skrev:
Det bästa hade väl varit om medlemskap i föreningen var obligatoriskt och att vägavgiften hade en del, som även täcker in omasfaltering mm? Och att varje del har separerad budget. Då hade ”skoj och fink kontot” kanske landat på 3-500kr/år maximalt och det är antagligen smärtgränsen för många.
Så var det när jag flyttade hit med skillnaden att det inte var obligatoriskt att vara med I föreningen.
På ett årsmöte kom en nyinflyttad med motionen att tvinga alla att gå med, styrelsen kom fram till att det inte var lagligt men justerade då proportionerna medlemsavgift vs vägavgift så som det ser ut nu. Tidigare var det ca 50/50. Nu är det 750/50kr

F fsn skrev:
Det blir inte samma förening om man ansöker om förrättning, men då får man det du beskriver. Annars måste ALLA i föreningen vara överens för att man ens skall kunna fatta beslut om hur pengarna fördelas. Enligt 2 § samäganderättslagen krävs att samtliga delägare är överens för åtgärder som rör egendomens förvaltning. Detta inkluderar i princip alla beslut om underhåll, reparationer, förbättringar eller andra åtgärder på den samägda vägen.

Edit: det innebär att man inte kan fatta några beslut om samägd egendom utan att man är överens. Dvs det räcker att en person protesterar mot hur pengarna används.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.