O
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Teoretiskt sett ska 1,5 mm2 avsäkras med 10A men vill du riskera en brand kan du avsäkra med 16A. Ibland hänger okunskap ihop med dumhet som i det här fallet.
Nu skriver du "teoretiskt sett" men egentligen menar du "praktiskt sett." Att 1,5 mm2 får avsäkras med max 10A är inget annat än en just praktiskt tumregel. Den är baserad både på teoretiska beräkningar, empiriska studier och praktiska tester. Det är ingenjörer som tagit fram de tumreglerna och då gjort det med väl tilltagna marginaler. Tumregeln har utformats med både hängslen och livrem för att lågutbildade elektriker skall kunna härja fritt utan att behöva tänka, förstå eller räkna. Om du däremot har en djupare förståelse kan du sätta dig med SEK Handbok 421 och räkna på en faktiskt kabel. Med hänsyn till förläggningssätt, längd, osv är går det nämligen många gånger utmärkt att avsäkra 1,5 mm2 betydligt högre än 10A utan utan risk för varken brand eller överbelastning. Sen att det rent praktiskt är både billigare och enklare att köpa 2,5 mm2 och låta bli och räkna är en helt annan historia. De elinstallatörer som kan räkna gör det bara när det verkligen behövs, inte för att de kan. Vanliga elektriker räknar inte, frågar chefen eller knappar lite i Elvis om de är osäkra.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Nu skriver du "teoretiskt sett" men egentligen menar du "praktiskt sett." Att 1,5 mm2 får avsäkras med max 10A är inget annat än en just praktiskt tumregel. Den är baserad både på teoretiska beräkningar, empiriska studier och praktiska tester. Det är ingenjörer som tagit fram de tumreglerna och då gjort det med väl tilltagna marginaler. Tumregeln har utformats med både hängslen och livrem för att lågutbildade elektriker skall kunna härja fritt utan att behöva tänka, förstå eller räkna. Om du däremot har en djupare förståelse kan du sätta dig med SEK Handbok 421 och räkna på en faktiskt kabel. Med hänsyn till förläggningssätt, längd, osv är går det nämligen många gånger utmärkt att avsäkra 1,5 mm2 betydligt högre än 10A utan utan risk för varken brand eller överbelastning. Sen att det rent praktiskt är både billigare och enklare att köpa 2,5 mm2 och låta bli och räkna är en helt annan historia. De elinstallatörer som kan räkna gör det bara när det verkligen behövs, inte för att de kan. Vanliga elektriker räknar inte, frågar chefen eller knappar lite i Elvis om de är osäkra.
Det är väl en j***a tur att inte varenda elektriker där ute håller på och "ska räkna" på varenda elinstallation som ska göras?

Är sanslöst mycket bättre att ha en tabell/ett verktyg där det redan är marginaler tillagt så risken för fel minimeras?

Varje gång man lyckas eliminera "den mänskliga faktorn" måste väl ses som en framgång?

• Älska
  • Ledsen
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
Violina, du går rakt i Fällan som @Steamboy sätter upp, hen är enkom ute för att provocera men det finns en ignorera inställning så slipper du se dennes inlägg.

Du hör ju själv, klart som tusan man lär sig handlaget på högskolan, så är det väl med alla ingenjörer du känner, ska man få en kabel nedgrävd eller snyggt klamrad är dessa ju de första man ringer. :p

Sen finns givetvis alltid undantag.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Violina, du går rakt i Fällan som @Steamboy sätter upp, hen är enkom ute för att provocera men det finns en ignorera inställning så slipper du se dennes inlägg.

Du hör ju själv, klart som tusan man lär sig handlaget på högskolan, så är det väl med alla ingenjörer du känner, ska man få en kabel nedgrävd eller snyggt klamrad är dessa ju de första man ringer. :p

Jag känner mig inte alls provocerad (faktiskt) jag tycker det är extremt trevligt med lite extra tidsfördriv såhär under julledigheten..

Är man van vid att rodda heltidsjobb, heltidsstudier, hus och barn blir det lite tomt när man är ledig från två av dem :crysmile::crysmile:

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Säkerligen är det precis som du säger men även fast du räknat fram detta så vet du ändå inte att hur man gör rent praktiskt.

E
Säkerligen är det precis som du säger men även fast du räknat fram detta så vet du ändå inte att hur man gör rent praktiskt.
Hur vet du detta, har du sett @Steamboy s installationer?
Jag har läst genom alla inlägg och finner hen vara en duktig elektriker. Men det är ju inte samma sak som att alla är det, ens inte de som själva kallar eller utger sig för att vara just detta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Vill man ha avgasröret utbytt frågar man en högskoleutbildad som aldrig behövt peta bort skiten under naglarna.

Faktum är att i regel (finns undantag) så är elingenjören expert på sitt område (teoretiskt) men vet å andra sidan inte vad som är upp och ner på en dörr eller hur en bil fungerar. Men som tur är finns det ju ingenjörer som vet det med.

E El-Löken66 skrev:
Hur vet du detta, har du sett @Steamboy s installationer?
Jag har läst genom alla inlägg och finner hen vara en duktig elektriker. Men det är ju inte samma sak som att alla är det, ens inte de som själva kallar eller utger sig för att vara just detta.
Har du sett hans elinstallationer?

Man kan inte säga att någon är bra på något bara för att hen är påläst i ämnet

E
Har du sett hans elinstallationer?

Man kan inte säga att någon är bra på något bara för att hen är påläst i ämnet
Det finns i hens inlägg, bara att bläddra tillbaka och titta och bilda egen uppfattning.
Bildsökning på steamboy site:www.byggahus.se ger exempelvis
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerankring-av-kabel-i-skap-skenfaeste-slangklaemma.352633/
https://www.byggahus.se/forum/threads/maste-huvudledningen-sitta-pa-huvudledningsplinten.390845/
https://www.byggahus.se/forum/threads/uttag-med-separat-brunntaendning.168771/
https://www.byggahus.se/forum/threads/noggrann-lekman-vs-slarvig-elektriker.187183/#post-1453337

Redigerat:
Vad är det du tycker är så svårt att göra "rent praktiskt", det som som så att många andra här som dessutom besitter teoretiska kunskaper inte klarar av?

E
jbr jbr skrev:
Vad är det du tycker är så svårt att göra "rent praktiskt", det som som så att många andra här som dessutom besitter teoretiska kunskaper inte klarar av?
Till att börja med @jbr, vad är det för teoretiska kunskaper du besitter, vill du närmare presentera dessa.. Var du delaktig i Manhattanprojektet eller du forskar i överföring av energi från Mars, Island eller afrika till Europa för tillfället?

Det står i din signatur att du är Besserwisser, är det detta som är tänkt ska imponera på @Violina?

Berätta mer om dig själv och vilka uträkningar som ligger till grund bakom ditt påstående så ska jag försöka läsa dina inlägg med nya glasögon, tack.

• Älska
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det står i din signatur att du är Besserwisser, är det detta som är tänkt ska imponera på @Violina?
Du har rätt @El-Löken66 Jag blir helt till mig i trosan :poop:

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Violina Violina skrev:
Jag går inte alls på magkänsla, jag går på vanligt sunt förnuft och erfarenhet, något man inte får under en ingenjörsutbildning..
Det tror jag man får minst lika lite av på gymnasiets elprogram ...

Violina Violina skrev:
Sen angående elen, det kanske är så att en klenare ledare absolut klarar den tänkta belastningen, men vad händer om det blir en strömtopp eller spännigstopp till följd av en överbelastning? En gång kanske går bra, men om det händer flera gånger?
Här ser jag ett klockrent exempel på när bristerna i grundläggande fysikalisk förståelse uppenbarar sig, sorry ...

Violina Violina skrev:
jag vill inte ligga på gränsen när jag belastar dessa, för risken för allvarlig olycka ökar (och ja, jag vet att dessa är specade på typ 1/7 av den belastning de teoretiskt klarar) och samma sak med el, följderna kan bli katastrofala, därför är det bättre att inte ligga på gränsen..
Om beräkningarna/tabellerna/tumreglerna redan har säkerhetsfaktor/säkerhetsmarginaler inräknade så behöver man inte lägga på det en gång till.
Annars kan ju ta ditt värde (säkerhetsmarginal + säkerhetsmarginal) och tänka att det är ju bra att lägger på en säkerhetsmarginal, för säkerhets skull.
Det enda raka är att veta vad man har för data från början.

Violina Violina skrev:
(Sen är det ju dessutom så med växelspänning att man oftast inte räknar med den faktiska toppeffekten utan ett slags medelvärde, vilket kan göra att man kanske kan räkna sig till att en klenare ledare än vad man bör ha går att använda, men det är en helt annan diskussion)
Ooops, bristen på fysikaliskt kunnande uppenbarade sig igen ... sorry ...

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Teoretiskt sett ska 1,5 mm2 avsäkras med 10A men vill du riskera en brand kan du avsäkra med 16A. Ibland hänger okunskap ihop med dumhet som i det här fallet.
Hrrmmmm
(OBS, till alla som nu ser denna tabell, man måste kunna hela beräkningsgången innan man kan tillämpa denna tabell, så ni inte går och dimensioner från detta utan kunna hela sammanhanget, men i vissa situationer (rätt säkringstyp, rätt kabellängd m.m. så kan det gå att använda dessa värden... OBS)
Tabell med belastningsförmåga för kablar med olika förläggningssätt och ledartemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det tror jag man får minst lika lite av på gymnasiets elprogram ...

Här ser jag ett klockrent exempel på när bristerna i grundläggande fysikalisk förståelse uppenbarar sig, sorry ...

Om beräkningarna/tabellerna/tumreglerna redan har säkerhetsfaktor/säkerhetsmarginaler inräknade så behöver man inte lägga på det en gång till.
Annars kan ju ta ditt värde (säkerhetsmarginal + säkerhetsmarginal) och tänka att det är ju bra att lägger på en säkerhetsmarginal, för säkerhets skull.
Det enda raka är att veta vad man har för data från början.

Ooops, bristen på fysikaliskt kunnande uppenbarade sig igen ... sorry ...
Jag tror dock att skolans PRAKTISKA gymnasieprogram ger betydligt mer färdigheter i hur valt ämne fungerar än högskolans TEORETISKA utbildningar, absolut, men du får gärna motbevisa mig.

Sen är jag mycket väl medveten om att jag inte är någon expert, och det finns inga garantier för att jag alltid använder mig av rätt termer, men att räkna fram att det i teorin är MÖJLIGT att använda en viss kabel/skruv/whatever under perfekta omständigheter är på intet vis samma sak som att det är lämpligt att göra det i verkligheten..

Vid växelspänning varierar väl ändå 230V mellan (typ) +320 och -320?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.