5 025 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Noggrann lekman VS. slarvig elektriker?
Sida 1 av 3
Har en lite ovanlig fråga. En av mina vänner köpte ett hus där ägaren, som inte är elektriker, hade utökat elinstallationen samt även dragit om den mesta av elen själv när han totalrenoverade huset. Detta talade han naturligtvis om för min vän innan försäljning och tillade också att han gjorde allting mycket noggrant och helt enligt gällande regler. Detta var inget min vän tvivlade på då renoveringen i sig var extremt bra gjort, allting mycket rejält och väldigt noggrant utfört - det märks verkligen att grabben är en perfektionist liksom.
Nu är det så att min vän har byggt ut och det är snart dags för elektrikern att komma och dra el. Vad han funderar på och som vi diskuterade är om han bör låta all el dras om när elektrikern ändå kommer ut, eller om elen är att lita på fast en lekman har gjort det? (som sagt, en mycket noggrann och duktig person som är en perfektionist).
Vad vi diskuterade är egenligen om en väldigt noggrann lekman är att föredra över en slarvig elektriker som kan sin sak och har behörighet men som samtidigt är väldigt slarvig? Eller om den slarviga elektrikern är att föredra ändå för att han har utbildning?
Anledningen till att han funderar på detta är att han ju inte vet om han får en slarvig person till elektriker, som kanske rent av gör det hela sämre än vad det är. Och då kanske det är lika bra att ha det som det är idag.
Jag visste själv inte vad jag skulle rekommendera faktiskt.
Vad anser Ni?
Nu är det så att min vän har byggt ut och det är snart dags för elektrikern att komma och dra el. Vad han funderar på och som vi diskuterade är om han bör låta all el dras om när elektrikern ändå kommer ut, eller om elen är att lita på fast en lekman har gjort det? (som sagt, en mycket noggrann och duktig person som är en perfektionist).
Vad vi diskuterade är egenligen om en väldigt noggrann lekman är att föredra över en slarvig elektriker som kan sin sak och har behörighet men som samtidigt är väldigt slarvig? Eller om den slarviga elektrikern är att föredra ändå för att han har utbildning?
Anledningen till att han funderar på detta är att han ju inte vet om han får en slarvig person till elektriker, som kanske rent av gör det hela sämre än vad det är. Och då kanske det är lika bra att ha det som det är idag.
Jag visste själv inte vad jag skulle rekommendera faktiskt.
Vad anser Ni?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Jag tror inte du kommer att hitta ett svar på frågan om en lekman/behörig alltid är slarvig och okunnig respektive noggrann och korrekt.
Är han fundersam så får han ta hem en elinstallatör som besiktigar.
Är han fundersam så får han ta hem en elinstallatör som besiktigar.
Och det handlar knappast om slarvig och noggrann, utan om man har förståelse/kunskap om varför det ska göras på visst sätt. Har man den kunskapen och dessutom är pedantiskt noggrann blir det säkert bra, näst bäst är nog en slarvig yrkesman, och sämst är en noggrann som inte har kunskapen det kan bli hur fel som helst ( men kanske snyggt). Yrkesmän som är mycket slarviga och fuskar brukar rätt kvickt försvinna från marknaden, ingen vill använda dom och alla backjobb kostar dom stora pengar.Som tur är är yrkesstoltheten rätt hög hos elfolket så det är rätt långt mellan rötäggen.
Här kan det vara på sin plats med ett förtydligande av lagstiftningen:Martin_B skrev:
Att utföra elinstallationer utan behörig är ett brott.
Det är ett brott om du gör allt fel.
Det är ett brott om du gör allt rätt.
Det är ett brott även om en elektriker granskar resultatet och säger att det är korrekt.
Det är själva handlingen som är kriminell.
När det gäller själva installationen så gäller följande.
En elinstallation som följer elsäkerhetsverkets föreskrifter, svenskt standard och materialtillverkarens anvisningar är alltid godkänt i lagens mening. Den ger alltid fullständig ersättning på försäkringar.
Sammanfattningsvis:
Brott mot installatörsförordningen och ett korrekt resultat är två helt olika saker och har i juridisk mening över huvudet taget ingenting med varandra att göra. Enda anledningen att göra om en anläggning är alltså om den innehåller fel. Vem som utfört installationen är oväsentligt så länge den är korrekt utförd.
Mitt tips är:
Om man inte litar på säljaren, och inte själv klarar av att bedöma anläggningens status, så kan man låta göra en elbesiktning. Då får man ett protokoll med brister och föreslagna åtgärder. Personligen tillhör jag de som anser att elbesiktning alltid skall göras vid husköp. Det finns aldrig några garantier, även behöriga elektriker gör fel ibland och alla anläggningar slits med åren och nya brister kan uppkomma när som helst.
Redigerat:
Han tänker som så om "besiktning" att det är nästan lika bra att dra om allting isf.
För att det skall besiktigas riktigt så måste väl alla doslock bort, alla uttag och strömbrytare osv., osv..
Om elektrikern skall ge sig på det så är det väl nästan lika bra att dra om allting. Det blir ju naturligtvis dyrare, men en besiktning av allt kan väl inte vara så billigt heller? Särskilt om allt måste gås igenom för att verkligen säkerställa så allt är riktigt gjort.
Det är väl därför som vi diskuterade detta egentligen, om han skall bry sig om det överhuvudtaget. Allt verkar fungera som det skall säger han, men det säger väl klart inte allt.
Förra ägaren säger att han utförde allt arbete enl. regelverk osv. Allt skall vara kopplat på ett riktigt sätt.
Jag vågar inte råda honom för han har barn och skulle något hända med de så hade jag mått riktigt illa vad jag än hade rått honom till, även om det är en elektriker som har utfört arbetet.
För att det skall besiktigas riktigt så måste väl alla doslock bort, alla uttag och strömbrytare osv., osv..
Om elektrikern skall ge sig på det så är det väl nästan lika bra att dra om allting. Det blir ju naturligtvis dyrare, men en besiktning av allt kan väl inte vara så billigt heller? Särskilt om allt måste gås igenom för att verkligen säkerställa så allt är riktigt gjort.
Det är väl därför som vi diskuterade detta egentligen, om han skall bry sig om det överhuvudtaget. Allt verkar fungera som det skall säger han, men det säger väl klart inte allt.
Förra ägaren säger att han utförde allt arbete enl. regelverk osv. Allt skall vara kopplat på ett riktigt sätt.
Jag vågar inte råda honom för han har barn och skulle något hända med de så hade jag mått riktigt illa vad jag än hade rått honom till, även om det är en elektriker som har utfört arbetet.
Jo det vet ju både han och jag. Men det är (väl) inte ett brott att inte dra om el som man vet är utförd av icke-behörig. För han vet ju om att förra ägaren har dragit om och utökat själv, utan behörighet.Steamboy skrev:Här kan det vara på sin plats med ett förtydligande av lagstiftningen:
Att utföra elinstallationer utan behörig är ett brott.
Det är ett brott om du gör allt fel.
Det är ett brott om du gör allt rätt.
Det är ett brott även om en elektriker granskar resultatet och säger att det är korrekt.
Det är själva handlingen som är kriminell.
Och det är just detta vi diskuterade, om det är värt för honom att riva upp allt som verkar vara helt korrekt utfört.Brott mot installatörsförordningen och ett korrekt resultat är två helt olika saker och har i juridisk mening över huvudet taget ingenting med varandra att göra. Enda anledningen att göra om en anläggning är alltså om den innehåller fel. Vem som utfört installationen är oväsentligt så länge den är korrekt utförd.
Han får väl göra en besiktning då, men jag tror han låter allt blir omdraget likväl haha."Ja kör på bara, det är lika bra" kommer det låta som. ...sen kommer den härliga räkningen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Vid en elbesiktning så inspekterar man inte varje dosa i en anläggning utan man gör stickprov osv. Man kan se ganska snabbt om skicket är bra eller om det är helt galet. Ser det helt okej ut i större delen av kåken så kan man förutsätta att det samma gäller överallt. Man kan säga att en besiktning kanske tar 4-6 timmar och kostar 3-4000 kr.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 873 inlägg
Jag tror det är väl drastiskt att göra om hela installationen bara för att en obehörig har gjort den. Låt någon ta en titt - man ser ganska snabbt om vederbörande har haft rätt kunskaper, verktyg, materiel och handlag.
Om ni har lite egen kunskap så kolla att nolla fas och jord sitter rätt i alla uttag. Testa att jordfelsbrytare. Sen kan man även känna på alla toppskruvar / klämmor mm i dosor. Det sista kan faktiskt inträffa att det inte känns helt åtdraget även om det varit det från början. Läste nån stans att nån givit förslag på att efterdra anslutningar.. Lite att ta i kanske men god tanke...
Funderat lite på det där med den juridiska biten när det gäller installationer. Jag har aldrig hört talas om nån som åt dit på att instalerat nåt på rätt sätt, kanske för att det då inte heller hänt nån olycka relaterad till felaktig installation och att det är svårt att bevisa att nån obehörig gjort jobbet.
Om jag minns rätt har inte en anställd elektriker rätt att göra jobb vid sidan av sin arbestgivares godkännande som sitter på behörigheten.. Vilket i sig är lite konstigt.
Funderat lite på det där med den juridiska biten när det gäller installationer. Jag har aldrig hört talas om nån som åt dit på att instalerat nåt på rätt sätt, kanske för att det då inte heller hänt nån olycka relaterad till felaktig installation och att det är svårt att bevisa att nån obehörig gjort jobbet.
Om jag minns rätt har inte en anställd elektriker rätt att göra jobb vid sidan av sin arbestgivares godkännande som sitter på behörigheten.. Vilket i sig är lite konstigt.
Det vettigaste måste att låta en elfirma utföra en elbesiktning, de drar knappast om något utan påpekar eventuella fel/brister.
En bra sak kan ju vara att be dem megga anläggningen, det tvivlar jag nämligen på att säljaren till huset gjort själv.
Att allt skall dras om låter milt sagt något överdrivet och onödigt om det är gjort såsom det antyds i ursprungsinlägget.
Ett tips rörande en sådan besiktning är att koppla ur mikro, larm, kyl/frys,TV, stereo, datorer etc _FÖRE_ så man inte glömmer något när man sen håller på där. Misstag sker lätt.
/Kent
En bra sak kan ju vara att be dem megga anläggningen, det tvivlar jag nämligen på att säljaren till huset gjort själv.
Att allt skall dras om låter milt sagt något överdrivet och onödigt om det är gjort såsom det antyds i ursprungsinlägget.
Ett tips rörande en sådan besiktning är att koppla ur mikro, larm, kyl/frys,TV, stereo, datorer etc _FÖRE_ så man inte glömmer något när man sen håller på där. Misstag sker lätt.
/Kent
har hänt ett par ggr att man kommit till ett hus där elen är omdragen i hela huset av elfirma. Ett uttag som inte fungerar, så fort man kopplat in nåt där så blir det svart, jfb löser... Pinsamt att firman kopplat jord o nolla fel... I synnerhet när kunden påpekat att de inte kunnat använda sin mangel efter att elenblivit utbytt.
Megga är riktigt bra, sen kan man sova gott
Megga är riktigt bra, sen kan man sova gott
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det finns ju ingen information i denna tråd som kan avgöra om anläggningen är korrekt eller ej. Att någon är pedant och noggran säger ju ingenting om dennes kunskaper i elinstallation. Han kanske har gjort fel men väldigt noggrant?