Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite vagt av dig att påstå att elsäkerheten höjts bara för att du som Svensson kan köpa skräp på Biltema och koppla själv. I dina länkar står ingenting om att elsäkerheten höjts av Svenssons tillgång av elmaterial utan det kanske är elföretagen som blivit bättre och vet vad de gör nu än tidigare.
Enligt Mats Jonsson på Eltrygg Miljö, så beror en stor del av minskningen på införandet av Dubbelisolerat samt bättre utbildning. Även jordfelsbrytarna har enligt mig själv minskat många olyckor och bränder.

Jag tror också att den minskade användningen av direktverkande el för uppvärmning minskat många bränder.

Mikael_L
Visst har Grizzlybjörnen123 en poäng med att det är för mycket som är okänt om alla andra faktorer som kan vara delaktiga i den goda utvecklingen av elsäkerhet.
Jag håller 100% med Mats Jonsson, men tidsperspektivet passar dock inte helt bra ihop med försäljningen av elmaterial till privatpersoner.
1994 förbjöds "isolerad miljö" som skyddsmetod, och samtidigt blev alltså klass0-apparater omöjliga och försvann. Men i realiteten hade de redan i praktiken försvunnit 10 år tidigare, annars hade det blivit ett ramaskri över att klass0 inte längre fick installeras, och förbudet hade knappt gått att genomföra.
Så, usla klass0-apparater hade i stor utsträckning försvunnit runt 1995-2000, och bör inte längre ses så tydligt i dödsfallsstatistiken.

Vad mats inte tar upp (eller kanske du...) är; allt bättre elmaterial öht.

Fairlane
Violina Violina skrev:
Nej, jag har inte alls delat upp världen i dessa två grupper..

Om du uppfattat det som det så får du läsa om och läsa rätt.. Tvärtemot håller jag själv på och vidareutbildar mig och är numera därför både "arbetare" och "akademiker".. betyder detta att jag inte borde fortsatt vara yrkesarbetande under mina studier :thinking: nä.. däremot tror jag att många akademiker skulle behövt "göra" lite också för att få verklighetsförankring på det de påtar ihop på datorn..
Akademiker = teoretiker
Hantverkare = praktiker
Du känner väl till:

Teori är när man vet allt men ingenting fungerar. Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför. Hos oss är teori och praktik förenade: ingenting fungerar och ingen vet varför.

Då vet du var du är på väg. ;)

Sorry, ta det på rätt sätt. Jag är akademiker med viss praktisk förmåga med stor respekt för de som kan mer än jag (nästan alla). Jag kan mina saker och någon annan kan andra och troligen kan vi lite även utanför vårt expertområde och kan respektera varandra.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
...vilka uträkningar som ligger till grund bakom ditt påstående så ska jag försöka läsa dina inlägg med nya glasögon, tack.
Påståenden?
Jag ställde ju en fråga... (för övrigt till en annan skribent)

Fairlane Fairlane skrev:
Akademiker = teoretiker
Hantverkare = praktiker
Du känner väl till:

Teori är när man vet allt men ingenting fungerar. Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför. Hos oss är teori och praktik förenade: ingenting fungerar och ingen vet varför.

Då vet du var du är på väg. ;)

Sorry, ta det på rätt sätt. Jag är akademiker med viss praktisk förmåga med stor respekt för de som kan mer än jag (nästan alla). Jag kan mina saker och någon annan kan andra och troligen kan vi lite även utanför vårt expertområde och kan respektera varandra.
Absolut, det jag ställer mig frågande till (och har alldeles för mycket erfarenhet av) är när någon tror/påstår att en person med "högre utbildning" alltid kan mer om hur saker fungerar (både i teorin och verkligheten) än de som jobbar med detta praktiskt, dagligen.

Sen tycker jag även att det är fel när hemmapåtare ska göra eldragning själva, sen ha en elektriker att godkänna det hela, men inte har kunskapen att faktiskt utföra arbetet utan rådfrågar på nätet istället. Antingen VET man hur det SKA göras, och då gör man det och sedan godkänner elektrikern det, eller så vet man INTE och då är det väl ändå bättre att man frågar den stackars jäveln som sedan ska godkänna/koppla in skiten (och därmed säga att det är ok) så inte denne måste göra om allt sen (med en fly förbannad husägare på halsen) och får gnäll om att fakturan blev mycket högre än vad de kommit överens om/offerten..

För jag kan tänka mig att det är vad som händer, och eftersom husägaren inte får dra elen själv är detta något de kommer överens om "vid sidan av" och offerten omfattar då även dessa poster, men priset är väldigt lågt.. Sen när elektrikern måste göra om skiten bestrider husägaren fakturan och där står "den snälle hantverkaren" sen med skägget i brevlådan och en ren förlustaffär..

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Violina, du går rakt i Fällan som @Steamboy sätter upp, hen är enkom ute för att provocera men det finns en ignorera inställning så slipper du se dennes inlägg.

Du hör ju själv, klart som tusan man lär sig handlaget på högskolan, så är det väl med alla ingenjörer du känner, ska man få en kabel nedgrävd eller snyggt klamrad är dessa ju de första man ringer. :p

Sen finns givetvis alltid undantag.
Det är nog inte någon fälla och inte heller någon provokation.
Han vill nog bara påtala att det aldrig är någon nackdel att besitta kunskap...

Fairlane
Violina Violina skrev:
Absolut, det jag ställer mig frågande till (och har alldeles för mycket erfarenhet av) är när någon tror/påstår att en person med "högre utbildning" alltid kan mer om hur saker fungerar (både i teorin och verkligheten) än de som jobbar med detta praktiskt, dagligen.

Sen tycker jag även att det är fel när hemmapåtare ska göra eldragning själva, sen ha en elektriker att godkänna det hela, men inte har kunskapen att faktiskt utföra arbetet utan rådfrågar på nätet istället. Antingen VET man hur det SKA göras, och då gör man det och sedan godkänner elektrikern det, eller så vet man INTE och då är det väl ändå bättre att man frågar den stackars jäveln som sedan ska godkänna/koppla in skiten (och därmed säga att det är ok) så inte denne måste göra om allt sen (med en fly förbannad husägare på halsen) och får gnäll om att fakturan blev mycket högre än vad de kommit överens om/offerten..

För jag kan tänka mig att det är vad som händer, och eftersom husägaren inte får dra elen själv är detta något de kommer överens om "vid sidan av" och offerten omfattar då även dessa poster, men priset är väldigt lågt.. Sen när elektrikern måste göra om skiten bestrider husägaren fakturan och där står "den snälle hantverkaren" sen med skägget i brevlådan och en ren förlustaffär..
Själv så gör jag ingenting och hoppas att någon elektriker ska godkänna för det kan de ändå aldrig göra.

Jag gör lite mer än jag får, men endast om jag känner mig 110% säkert. Är jag det minsta osäker så tvekar jag inte en sekund att ringa någon som kan bättre.

Däremot vill jag gärna veta och förstå, om delvis för att jag tycker om att förstå och kan njuta än mer av expertens jobb och delvis för att faktiskt ha koll på att den som gör jobbet vet vad hen gör.

Min personliga erfarenhet av de elektriker jag har haft att göra med är att jag bockar och bugar ödmjukt och att de har varit otroligt trevliga och professionella.

• Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Nu är det ju så att det var du och några till som delar upp folk här på bh i det ena och det andra, i detta fall akademiker och hantverkare. Tråden spårade iväg just av anledningen att flesta av oss andra verkar motsätta sig denna polarisering då vår verklighetsuppfattning är annorlunda. Själv väntar jag bara på att ni skall lägga till hudfärg, ursprung, kön och andra egenskaper då ni kategoriserar oss.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nu är det ju så att det var du och några till som delar upp folk här på bh i det ena och det andra, i detta fall akademiker och hantverkare. Tråden spårade iväg just av anledningen att flesta av oss andra verkar motsätta sig denna polarisering då vår verklighetsuppfattning är annorlunda. Själv väntar jag bara på att ni skall lägga till hudfärg, ursprung, kön och andra egenskaper då ni kategoriserar oss.
Det var inte Violina som delade upp i olika fack. Men det är en stor skillnad på att vara högskoleutbildad med tidigare praktisk erfarenhet och att vara högskoleutbildad utan praktisk erfarenhet.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
... det är en stor skillnad på att vara högskoleutbildad med tidigare praktisk erfarenhet och att vara högskoleutbildad utan praktisk erfarenhet.
...och det är en stor skillnad på att sakna högskoleutbildning med praktisk erfarenhet och att sakna högskoleutbildning utan praktisk erfarenhet.

Det är ingen nackdel i sig med utbildning.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
...och det är en stor skillnad på att sakna högskoleutbildning med praktisk erfarenhet och att sakna högskoleutbildning utan praktisk erfarenhet.

Det är ingen nackdel i sig med utbildning.
Inte alls något illa att vara utbildad utan en stor fördel

Och det beror på vad man är utbildad inom också
Kanske man har en utbildning som inte är relevant för det man jobbar med
Det är inte heller optimalt att ha högskoleutbildning men sakna praktisk erfarenhet

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Mikael_L
Men ingen har någon praktiskt erfarenhet sin första dag.

Både lärlingen på elfirman som installerar sin första JFB likväl som den hempulande akademikern saknar praktisk erfarenhet lika mycket.
Och vi tolererar ju att den som saknar tidigare praktisk erfarenhet att göra eljobb, bara den är anställd på rätt sätt.
Självklart skiljer sig dock mängden erfarenhet sig massor, efter några års jobb i yrket. Men alla är ju nybörjare en gång.

Detta är inget unikt för elektriker heller, nu strax så ska massor av sjuksköterskor tillreda och ge coronavaccin som kommer i till minus 70°C nedkylda lådor. Så just nu är de nybörjare allihopa,
Hen som räknade på Ölandsbron eller hen som räknade på höga kusten bron hade ingen alls erfarenhet av så stora broar tidigare.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
...och ändå finns det en del i den här tråden som hävdar att i regel vet elingenjören inte vad som är upp och ner på en dörr eller hur en bil fungerar.
Jag fick uppfattningen att det ansågs att dennes utbildning var orsaken till dessa tillkortakommanden, men så kanske det inte menades...

{...och nej, jag är inte elingenjör. Jag har även hyfsade kunskaper om såväl dörrar som bilar.)

G guggen skrev:
Som sagt är jag själv arketypen av att det inte går att dela upp folk i olika kategorier, jag tycker det är väldigt tröttsamt att bli anklagad för att göra detta, gång på gång, så vänligen sluta med det.

Att jag däremot har erfarenheten att de flesta "kontorsjobbare" inte kommer i närheten av vad jag kan och vet rent praktiskt (och inom väldigt många ämnen även teoretiskt), och gärna skojar om det, är en helt annan sak än att jag "delar in folk i kategorier".

Sen är det väl ändå självklart att folket här på BH till viss del delas in i kategorier utifrån sin yrkesgrupp? Vem vill du helst ha råd ifrån i en specifik fråga, en hantverkare inom valda område eller en random revisor?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.