E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrrmmmm
(OBS, till alla som nu ser denna tabell, man måste kunna hela beräkningsgången innan man kan tillämpa denna tabell, så ni inte går och dimensioner från detta utan kunna hela sammanhanget, men i vissa situationer (rätt säkringstyp, rätt kabellängd m.m. så kan det gå att använda dessa värden... OBS)
[bild]
Har du tänkt på det @Mikael_L att det ser ut som en mask med två ögon som kryper i röret. Nästan som din avat@r?

• Haha
  • Älska
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Jag tror dock att skolans PRAKTISKA gymnasieprogram ger betydligt mer färdigheter i hur valt ämne fungerar än högskolans TEORETISKA utbildningar, absolut, men du får gärna motbevisa mig.

Sen är jag mycket väl medveten om att jag inte är någon expert, och det finns inga garantier för att jag alltid använder mig av rätt termer, men att räkna fram att det i teorin är MÖJLIGT att använda en viss kabel/skruv/whatever under perfekta omständigheter är på intet vis samma sak som att det är lämpligt att göra det i verkligheten..

Vid växelspänning varierar väl ändå 230V mellan (typ) +320 och -320?
Helt rätt @Violina det skiljer en faktor på roten ur två mellan det du kallar toppvärde +/-325 Volt och effektivvärdet eller medel som du skriver.
I dessa sammanhang brukar man klara sig bra med att räkna på effektivvärdet 230 Volt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Säkerligen är det precis som du säger men även fast du räknat fram detta så vet du ändå inte att hur man gör rent praktiskt.
Vad menar du att man ska göra rent praktiskt?
Handlade inte frågan om kabeldimensioneringen?

Menar du hur man rent praktiskt hämtar rätt kabel, eller rätt säkring från hyllan på elektroskandia?

Jag vet inte vad som är rent praktiskt i en kabeldimensionering, som jag ser det så är det en rent teoretisk syssla, lite tabeller och lite enklare matte. Vill man göra det svårare för sig så skippar man tabeller och räknar bra mycket mer och värre.
Kanske simulerar man i något program, men varför, tabellerna duger gott i sådana här sammanhang, det är ju bara att få lite ström från ett ställe till ett annat utan några andra krav än att vara någorlunda resurssnålt.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Violina Violina skrev:
Vid växelspänning varierar väl ändå 230V mellan (typ) +320 och -320?
Nu ska inte tråden även övergå till att utbilda dig i elkretsteori ...
Men har man sinusvåg så räknar man helt enkelt med effektivvärde i sådana här elkraftssammanhang, och det är sqrt(2)*U^
Är det inte sinusvåg blir det annat, men då finns det ingen koppling riktigt mellan det du skrev i två inlägg och hur man tänker och räknar på övertonerna.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men har man sinusvåg så räknar man helt enkelt med effektivvärde i sådana här elkraftssammanhang, och det är sqrt(2)*U^
Är det inte sinusvåg blir det annat, men då finns det ingen koppling riktigt mellan det du skrev i två inlägg och hur man tänker och räknar på övertonerna.
u^=U*sqrt(2) eller U=u^/sqrt(2) ungefär

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det behöver den inte heller, jag menade mest att det blir väldigt farligt om man alltid räknar på "perfekta förhållanden" iom att det finns så väldigt mycket som kan gå fel (och då får katastrofala följder)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad menar du att man ska göra rent praktiskt?
Handlade inte frågan om kabeldimensioneringen?

Menar du hur man rent praktiskt hämtar rätt kabel, eller rätt säkring från hyllan på elektroskandia?

Jag vet inte vad som är rent praktiskt i en kabeldimensionering, som jag ser det så är det en rent teoretisk syssla, lite tabeller och lite enklare matte. Vill man göra det svårare för sig så skippar man tabeller och räknar bra mycket mer och värre.
Kanske simulerar man i något program, men varför, tabellerna duger gott i sådana här sammanhang, det är ju bara att få lite ström från ett ställe till ett annat utan några andra krav än att vara någorlunda resurssnålt.
Antar att du Mikael L kan montera den kabeldimensionerade kabeln på plats bara genom att endast tänka teoretiskt "Sim sala bim" så är kabeln färdiglagd och fastklammrad...

Mikael_L
Jag tycker hela denna diskussion de senaste sidorna om praktiker/teoretiker/akademiker är jäkligt idiotisk.
Det finns ingen som helst anledning att dela upp folk i dessa fack.
Och från alla "facken" ser jag klart lysande stjärnor, som roddar betydligt bredare sammanhang än det de är huvudsakligen verksamma i.
Men jag har även hittat uselt folk i alla kategorier som knappt ens kan det enklaste av det de borde kunna.

Jag ser ingen skillnad, jag lägger ingen värdering - alla behövs.

Och framförallt, bra folk är bra folk, svårare är det inte.

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
u^=U*sqrt(2) eller U=u^/sqrt(2) ungefär
Inte ens ungefär, utan exakt, om vi har ren sinusvåg.
(Hehe, jag ske om jag kan hitta oscilloskåp-bilden jag tog när jag mätte upp en belysningsgrupp där de hade klämt dit ca 800W LED-lampor. Där var det inte sinus längre ... :))

Tillbaka till verkligheten och till den ursprungliga frågan TS ställde och jag tycker att man ska tänka rätt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
Ursprungsfrågan gällde att få lite handfasta tips på hur man planerar rördragningen i ett badrum.
Nu dög inte alla tips, utan de skulle jag helst överensstämma med TS önskan om hur det skulle göras, så det blev ju lite knepigt...

Sen tyckte jag att det ändå löstes allt bättre eftersom, och jag tror nog att frågan i princip är avslutat nu. Badrummet är kanske klart nu ...?

• Wow
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Till att börja med @jbr, vad är det för teoretiska kunskaper du besitter, vill du närmare presentera dessa.. Var du delaktig i Manhattanprojektet eller du forskar i överföring av energi från Mars, Island eller afrika till Europa för tillfället?

Det står i din signatur att du är Besserwisser, är det detta som är tänkt ska imponera på @Violina?

Berätta mer om dig själv och vilka uträkningar som ligger till grund bakom ditt påstående så ska jag försöka läsa dina inlägg med nya glasögon, tack.
Du måste nog börja läsa vad som skrivs innan du kommenterar och frågar. Dina inlägg framstår som mer och mer förvirrade. (...och förvirrande)

E El-Löken66 skrev:
Till att börja med @jbr, vad är det för teoretiska kunskaper du besitter, vill du närmare presentera dessa.. Var du delaktig i Manhattanprojektet eller du forskar i överföring av energi från Mars, Island eller afrika till Europa för tillfället?

Det står i din signatur att du är Besserwisser, är det detta som är tänkt ska imponera på @Violina?

Berätta mer om dig själv och vilka uträkningar som ligger till grund bakom ditt påstående så ska jag försöka läsa dina inlägg med nya glasögon, tack.
jbr saknar kunskaper men han tror sig ha dessa bara för att han läser trådarna på Byggahus

• Haha
jbr
  • Laddar…
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
jbr saknar kunskaper men han tror sig ha dessa bara för att han läser trådarna på Byggahus
Jaså?
Då ska jag sätta @jbr på Ignore.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker hela denna diskussion de senaste sidorna om praktiker/teoretiker/akademiker är jäkligt idiotisk.
Det finns ingen som helst anledning att dela upp folk i dessa fack.
Och från alla "facken" ser jag klart lysande stjärnor, som roddar betydligt bredare sammanhang än det de är huvudsakligen verksamma i.
Men jag har även hittat uselt folk i alla kategorier som knappt ens kan det enklaste av det de borde kunna.

Jag ser ingen skillnad, jag lägger ingen värdering - alla behövs.

Och framförallt, bra folk är bra folk, svårare är det inte.
Detta var, till slut, ett bra inlägg @Mikael_L lyckades krysta fram. Jag applåderar dig samt för din hjälpsamhet i tråden, inget mer behövs egentligen tilläggas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.